Interjú

„A tájépítészet mindig a politika eszköze volt”

Szohr Gábor és Tihanyi Dominika, az Újirány tervezői

  • Somlyódy Nóra
  • 2015. szeptember 19.

Lokál

15 éve kezdték a Millenáris Parkkal. Miután megfordultak Wermer András félelmetes dolgozószobájában, jöttek a kis költségvetésű munkák, a külföldi bemutatkozás, a Zsolnay Negyed és a magyar valóság, a Teleki tér és a közösségi tervezés. A tájépítészet határait feszegető csoport tagjaival beszélgettünk.

Magyar Narancs: Az Újirány 2000-es alapításakor sok tájépítészetre szakosodott iroda létezett már Magyarországon?

Szohr Gábor: Persze. Működött a Land-A és a Pagony, amit mi úgy fordítottunk le, hogy létezik a tájépítészeti Finta és Makovecz, a geometrikus és az organikus. Dolgozott Hlatky Kati, Pirk Ambrus, a nagyok, erejük teljében lévők. Török Péter tervezte a Nemzeti Színház kertjét. De szerencsénk volt, mert még nem volt nagy a verseny.

MN: Ma milyen irányzatok léteznek?

Tihanyi Dominika: Kialakulóban van egy globális tervezési attitűd, a tájépítészek látják, hogy mi történik a világban, és kezdik azokat a trendeket követni – kicsit talán minimalista irány ez. Ahogy megjelennek a katalógusból válogatott termékek, még inkább globalizálttá válik a térépítészet is. De nagyon sok múlik a megrendelőn. Az idei Tájodüsszeia – az elmúlt öt év tájépítészeti munkáit bemutató kiállítás – is mutatja, hogy manapság sok az önkormányzati megrendelés, de az igény észrevehetően a reprezentatív terekre irányul. Ezen mérhető az európai és a magyar tájépítészet elmozdulása egymástól, mert ott már nem a reprezentáció a fontos. Nem a dizájn révén mondják meg, hogy milyen legyen a tér, hanem sokkal finomabb eszközökkel élnek. Inkább éltetik vagy újjáélesztik a parkokat: az emberek aktivizálásával. Hagyják élni a természetet.

MN: 2013-ban a csoport egyik alapítója, Kovács Árpád megkapta a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét. Ez azt jelenti, hogy a magyar politika kezdi elismerni a tájépítészetet?

SZG: Az elmúlt négy évben a politika nagyon megszerette a tájépítészetet. Gondoljunk csak a Várkert Bazárra, a Kossuth vagy a Széll Kálmán térre és más nagy budapesti közterekre.

TD: A tájépítészet mindig is eszköz volt a politika kezében. A hatalmi reprezentáció tekintetében érdemes felidézni Versailles túldimenzionált kertjét. François Mitterrand is reprezentatív céllal támogatta a dizájnt, de az ő esetében a progresszivitás támogatása volt a reprezentáció fő eszköze, ami értékteremtéshez vezetett. Nálunk ma túlnyomórészt konzervatív szemléletű a politikai megrendelésre készülő dizájn.

false

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

MN: Melyek a munkásságotok mérföldkövei?

TD: A Millenáris Park először is. Utána rögtön megcsináltuk a Szépvölgyi úti HVG-parkot, egy landart-szerű koncepció alapján. 2003-ban meghatározó volt nekünk a Közben c. építészeti kiállítás a Műcsarnokban, amit Londonban és Glasgow-ban is bemutattak. Mi terveztük és kiviteleztük az installációt. A Budapest Plázs tervezése is nagy hatással volt ránk. Dizájnügyileg alig kellett tenni valamit, mert amint lezárták a rakpartot, az emberek azonnal elkezdték használni. Ott is mi csináltunk mindent, a saját kezünkkel.

SZG: Az Obiba mentünk műanyag csőért, és dekornak használtuk. Később is arra törekedtünk, hogy kibővítsük az építészet-tájépítészet kereteit. Élhető tereket hozunk létre, közparkot vagy kertet, amibe belefér az installáció is.

TD: Érdekes, hogy milyen sokat kellett várni arra, hogy igazi mészkövet használhassunk a munkánkban. Ez a dunaharaszti Laffert-kúriával érkezett el, és óriási élmény volt. Mindig okoskodni kellett egy kicsit a térszervezéssel, hogy úgy is működőképes legyen a tér, ha kevés pénz volt rá.

MN: Hogy sikerült az első Orbán-kormány idején, egyetemistaként a talán legizgalmasabb állami projektre megbízást kapni?

TD: Az egyik csoporttársunk, Lendvai Gábor diplomamunkája volt a Ganz-gyárterület tájépítészeti terve. Rengeteget sertepertélt a területen, bejárt a vagyonkezelőhöz régi terveket tanulmányozni. A vagyonkezelőt elkezdte érdekelni, hogy mit gondol a témáról egy fiatal tájépítész. Egy délután telefonált Gábor, hogy azonnal menjek le a Moszkva térre, tök jó munkáról van szó. Elrohantunk egy megbeszélésre, ahol közölték, hogy akkor négy nap múlva kérnek egy tervet. A negyedik napon telefonáltunk, hogy kell még egy nap. Öten álltunk neki, Kovács Árpival, Muszbek Johannával, Pozsár Petivel.

MN: A Millenárisra kiírt tervezési pályázat akkor már lezárult?

TD: Olyannyira, hogy készen volt a kertterv is. Ám azt mondták, annál nagyobb dobással akarnak indítani. Az előző tervezőket korrektül kifizették, és elindult a mi ügyünk. Azelőtt nem jártunk többkörös egyeztetéseken, azt sem tudtuk, hogy újra és újra prezentálni kell a tervet. A harmadik forduló Wermer Andrásnál volt. Fölmentünk a lépcsőn, egy „Happy End” feliratot láttunk, még poénkodtunk is rajta. Nem voltunk képben, a politika ilyen mélységben egyáltalán nem érdekelt minket. Wermer ott állt egy nagy asztalnál, kérdezte, tudjuk-e, hol vagyunk. Naiv 23 évesek voltunk. Persze később felmerült, hogy el szabad-e vállalni ilyen jellegű feladatot, szabad-e bármilyen módon közel kerülni a politikához. Azóta már tudjuk, hogy a közterek közpénzből, a köz számára legtöbbször választásokra készülnek el, és mi ebben a folyamatban arra törekszünk, hogy összességében jól süljön el a dolog.

MN: A pécsi Zsolnay Kulturális Negyed, aminek a déli parkrészét jegyzi az Újirány, szintén bőven politikával átszőtt ügy volt. Ez a munka nem volt meghatározó?

TD: De, bizonyos szempontból az volt. Nagy szembesülés azzal, hogy milyen országban élünk. Ahol a tervező nélkül dől el, hogy például lesz-e tó, és ha nem, mi lesz a helyén. Ott megvalósulhatott volna az a tervünk, hogy újrahasznosítsuk a helyszínen fellelhető anyagokat: keramitot, feltört betont. Bár mindennap elmondtuk, hogy a keramitot ne vigyék el, mégis eltűnt, és nem tudjuk, hova. Éppen a már említett progresszivitás, a jövőbe mutató gondolatok, tehát az, ami inspiráló és megfogja a látogatót, hiányzik belőle.

MN: A nemrég elkészült Teleki térrel kapcsolatban saját ötletetek volt a közösségi tervezés?

SZG: A szerződés szerint minimum öt alkalommal kellett volna találkoznunk a lakókkal. Ezt túlteljesítettük a mi 12 alkalmunkkal, és azzal is, hogy lakossági fórumok szervezése helyett közösen ültünk le tervezni egy fehér papírlaphoz.

MN: Ezeket a közösségi tervezési találkozókat a YouTube-ra feltöltött videóknak köszönhetően bárki követhette. Így folyamatában végigkísérhető, hogy miként kezdenek az embe­rek egyszer csak együttműködni és közösen ésszerű döntéseket hozni érzékeny kérdésekben is. De mi a recept?

TD: Az első alkalommal eldőlt, hogy működni fog. Nagyon érdekes, hogy a résztvevők olyan régen vágytak a változásra, hogy sokkal kompromisszumképesebbek és nyitottabbak voltak az együttműködésre, amikor jött a lehetőség.

SZG: Nagyon jó volt látni, hogy ugyan a magyar emberek nem annyira a demokráciába nőttek bele, de itt mégis megtanultak egy másféle kommunikációt. Eleinte előfordult, hogy egymás szavába vágtak, vagy hogy a beszélgetés viccelődésbe fulladt. Aztán teltek-múltak az alkalmak, és már egymást figyelmeztették, hogy „most hallgassuk végig a másikat”, „oldjuk meg ezt a problémát”. Gyönyörű volt látni, ahogy kicsiben elkezdett működni a demokrácia.

MN: A piac, a lakászsinagóga, az Eldorádó című film ötlik eszébe az embernek a Teleki térről. Az ott élőknek mi mindent jelent ez a hely?

SZG: Az Eldorádó még mindig jobb helyzet volt, mint amit ott fényes nappal láthattunk. Férfiak guggoltak a bokrokban, drogárusok voltak a háttérben, hajléktalanok aludtak mindenfelé. Fecskendővel és kutyaszarral volt telehintve a tér. Csak zárt cipőben mehettünk oda, nehogy belerúgjunk egy tűbe… A helyiek nagyon szenvedtek ettől. Ugyanakkor sokuk még látta a tér fénykorát a 60-as, 70-es években, emiatt is maradtak itt, bízva az újjászületésben.

MN: A közös tervezési alkalmakra kik jöttek el?

TD: A tervezés lehetősége egyféle réteget vonzott be, ezért ez egy középosztályi park lett. Ha viszont kilátogatunk a térre, szerencsére azt látjuk, hogy a térhasználókra a sokszínűség jellemző.

SZG: Valamennyire kettészakadt a helyi társadalom. A mellékutcák legolcsóbb földszintes házaiban élnek a legszegényebbek. A térre nagy, impozáns, 19. századbeli lakóházak néznek, ez már egy más lakóközeg, a tervezésben ők vettek részt. Zömében idősebb korúak jöttek, akik még a szép korszakából ismerték a teret.

MN: A tervezés szempontjából értek meglepetések?

TD: Fontos, hogy sokat beszéltünk arról, milyen érzeteket szeretnénk generálni a koncepción keresztül. Eleinte tehát nem arról beszéltünk, hogy konkrétan hogy nézzen ki a tér. Sok gondolatot mozgósított, hogy mindenki kutatta a tér történetét. Ezenkívül nekik van működőképes tudásuk arról, hogy kik és hogyan szeretnék használni a teret, hogyan kellene átjutni innen oda. A dizájnkérdés sikamlósabb. Ha van erős koncepció, erre is választ tud adni. Miután lefektettük, hogy ez kortárs park lesz…

MN: Ezt hogy sikerült rögzíteni?

TD: A koncepció alapját képezte, hogy a múltbeli értékekhez gondolati síkon kapcsolódunk, nem a dizájnon keresztül. Alapvető célunk volt, hogy a tér újra nyitott, befogadó és sokszínű hellyé váljon. Ebből kiindulva együtt döntöttünk arról, hogy a dizájn letisztult és
geometrikus legyen. Az első pár alkalommal többször felmerült például, hogy vajon ívben vagy cikcakkban haladjon a téren átvezető út. Mindenki inkább arra hajlott, hogy egyenesek legyenek az utak, mert az logikus. Ezt követve végül darabos, tört vonalú lett minden.

MN: Ebbe a koncepcióba hogy fér bele a két zsánerszobor, a lámpagyújtó és az ószeres?

TD: Az egész tőlünk függetlenül történt. Az önkormányzat kiírt egy szoborpályázatot, és a kerületi lakók – tehát nem csak a tervezésben részt vevők – eldönthették, hogy az első vagy a második helyezettet választják. Ezt választották. A szobortervező nem ismerte a közösségi tervezés folyamatát, sem a térbeli összefüggéseket, amiket feltártunk.

MN: A helyi lakók részt vesznek a fenntartásban?

SZG: Igen. A New York-i Highline-t és a Bryant Parkot hoztuk példának, ahol civil szervezet a tér gazdája. Egy-egy lakó itt is gondolkodott már egyesület létrehozásában. A tervezési munka közben létre is jött a Társak a Teleki Térért Egyesület. Célja, hogy minden szinten foglalkozhassanak a térrel, kertészkedéssel, programszervezéssel is.

TD: Az egyesület a legnagyobb eredmény, amit elérhettünk. Egy álom volt, amit külföldről ismertünk csak. Nagyon jó volt látni, hogy az átadón a polgármester után Prán Marika, az egyesület elnöke mondott beszédet az ott lakók nevében. Ez a közösségi tervezés legnagyobb haszna: lehetőséget ad arra, hogy az emberek megalkothassák saját jövőképüket, és megfogalmazhassák, hogy milyen értékek szerint szeretnének élni.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."