Amikor Kádár János vadászai 200 forintért vették át a rókakölyköket

Lokál

Országimázs sörétes puskával: 1971-ben semmi nem volt drága a siker érdekében.

Jövőre vadászati világkiállítást rendeznek Budapesten. Nem először. 1971-ben rendeztek, a fővadászt akkor Kádár Jánosnak hívták. A 49 évvel ezelőtti expo a rendszer talán legnagyobb, a politikától látszólag független rendezvénye volt. Az esemény előzményeiről, hőseiről, felelőseiről, az azt kísérő felhajtásról az e heti Magyar Narancsban olvashatnak. Részlet a cikkből:

A kiállítási előkészületeket már 1967-ben megkezdték, 18 bizottság állt föl több száz szakértővel: vizslatenyésztők és természetfilmesek, fogathajtók, halászok, madarászok, tájképfestők…A nyitást megelőző évben már minden hazai egyesület, szervezet és vállalat a kiállítás lázában égett. A világkiállítás „főbizottsága” azt kérte, hogy a „látogatottság biztosítása” érdekében a vadásztársaságok kötelezzék tagjaikat a kiállítás megtekintésére, emellett vegyék fel a kapcsolatot az iskolák úttörő- és KISZ-szervezeteivel, a gyárakkal, termelőszövetkezetekkel, mindenkivel, aki az útjukba kerül, és végezzenek „széles körű tudatosító munkát”. Ennek jegyében szinte egymásba értek a különféle vadászati és természetvédelmi kulturális rendezvények, például a hazai vállalatok 1970 tavaszán közös kiállításon mutatták be a vadászattal kapcsolatos „öltözködéskultúrát”, de még a Malév is a természetfilmes Homoki Nagy István fotóival és szövegeivel illusztrálta az 1971-es falinaptárát.

A világkiállítás jelentősebb beruházásai elsősorban a szállodaépítésben mutatkoztak meg: Budapesten az Aerót, az Emkét, az Olimpiát és a Volgát, Dobogókőn pedig a Nimródot adták át az alkalomra, de ekkor tettek rendbe számos fővárosi utat, például a Hungária körút és Kerepesi út kereszteződését. A szervezők a legap­róbb részleteket sem tévesztették szem elől: az Ebtenyésztők Országos Egyesülete hirdetést adott fel, hogy „50 rókakölyköt vennének át 200 Ft/db áron a kiállítás kotorékeb-versenyeinek lebonyolításához”; Gemencen a világkiállításra szánt legszebb szarvasokat bénítószeres számszeríj segítségével fogták be, hogy a veszprémi állatkertben szoktassák őket másfél éven át a fogsághoz. A hazai vadászokat arra kérték, hogy különleges és értékes trófeáikat adják kölcsön a kiállítás idejére, sőt, a minél teljesebb merítés érdekében 1968-ban „trófeaamnesztiát” hirdettek, ami azt jelentette, hogy 1970. augusztus 31-ig a „nem szabályosan zsákmányolt trófeákat” is nyilvántartásba vették – következmények nélkül. A világkiállítás „hozománya” volt az is, hogy 1969-ben a soproni Erdőgazdálkodási és Faipari Egyetemen megalapították a vadgazdálkodási tanszéket, a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen pedig bejelentették, hogy 1971-ben a világkiállítás miatt a tanév csak októberben kezdődik.

Borító: Életkép a vadászati világkiállításról; Fotó: Fortepan/Bauer Sándor

A friss Magyar Narancsot keresse az újságárusoknál, nagyobb élelmiszerboltokban, benzinkutaknál vagy vásárolja meg online! De még jobb, ha előfizet!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.