Árpád, a honfoglaló sínbusz

  • L. T.
  • 2014. december 13.

Lokál

Nyolcvan éve indult először útjára a hazai járműgyártás talán legkülönlegesebb vasúti járműve, az Árpád sínbusz.

A magyar vasút első négytengelyes gyors motorkocsiját a Ganz-gyárban építették – mindjárt két példányban. Az 1934-re elkészült járművek azonban nem megrendelésre készültek. Noha az akkori politika mindent megtett, hogy „helyzetbe hozza” a magyar ipart, a sínautóbusz annyi újdonsággal lepte meg az értő közönséget, hogy kérdéses volt jövője. Ám a próbafutások a gyárat igazolták, a 110 km/ó legnagyobb sebességre képes kocsikat a MÁV nemcsak megvásárolta és a Budapest–Bécs útvonalon forgalomba is állította, de további ötöt rendelt meg, amelyek 1940-re készültek el.

false

 

Fotó: Fortepan.hu

Azért ilyen lassan, mert a motorkocsi közben komoly nemzetközi sikert is aratott – innovatív megoldásaiért 1937-ben elnyerte a Közép-európai Vasútegylet nagydíját –, vagyis külföldi megrendelések is érkeztek hasonló járművek gyártására. A sínautóbuszt állítólag maga Gömbös Gyula nevezte el Árpádnak. Ez konkrétan a legelső elkészült példánynak volt a neve, míg a másodiké Előd lett. A később elkészült kocsik Tas, Huba, Szent István, Szent László és Mátyás király neveket kaptak, egy részük a háborúban pusztult el, de volt, ami külföldre került. A legérdekesebb talán az Előd sorsa: a kocsit 1945-ben az oroszok utasítására luxusszalonkocsivá alakítottak át, 1948-ig a Vörös Hadsereg birtokában volt, majd visszakerült ún. különcélú járműként MÁV-hoz. Nem vigyáztak rá rendesen: 1969-ben „karambolozott” és selejtezték.

Az utókor számára egyetlen Árpád motorkocsi maradt meg, az 1935-ben gyártott, 23-as pályaszámú sínautóbusz, ami eredetileg a Tas nevet viselte. A kocsit 1937-ben Bulgáriában is bemutatták, Gömbössel ellentétben III. Borisz bolgár cár nem névadással bíbelődött, hanem átvette az irányítást a mozdonyvezetőtől.

false

 

Fotó: Fortepan.hu

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.