Árpád, a honfoglaló sínbusz

  • L. T.
  • 2014. december 13.

Lokál

Nyolcvan éve indult először útjára a hazai járműgyártás talán legkülönlegesebb vasúti járműve, az Árpád sínbusz.

A magyar vasút első négytengelyes gyors motorkocsiját a Ganz-gyárban építették – mindjárt két példányban. Az 1934-re elkészült járművek azonban nem megrendelésre készültek. Noha az akkori politika mindent megtett, hogy „helyzetbe hozza” a magyar ipart, a sínautóbusz annyi újdonsággal lepte meg az értő közönséget, hogy kérdéses volt jövője. Ám a próbafutások a gyárat igazolták, a 110 km/ó legnagyobb sebességre képes kocsikat a MÁV nemcsak megvásárolta és a Budapest–Bécs útvonalon forgalomba is állította, de további ötöt rendelt meg, amelyek 1940-re készültek el.

false

 

Fotó: Fortepan.hu

Azért ilyen lassan, mert a motorkocsi közben komoly nemzetközi sikert is aratott – innovatív megoldásaiért 1937-ben elnyerte a Közép-európai Vasútegylet nagydíját –, vagyis külföldi megrendelések is érkeztek hasonló járművek gyártására. A sínautóbuszt állítólag maga Gömbös Gyula nevezte el Árpádnak. Ez konkrétan a legelső elkészült példánynak volt a neve, míg a másodiké Előd lett. A később elkészült kocsik Tas, Huba, Szent István, Szent László és Mátyás király neveket kaptak, egy részük a háborúban pusztult el, de volt, ami külföldre került. A legérdekesebb talán az Előd sorsa: a kocsit 1945-ben az oroszok utasítására luxusszalonkocsivá alakítottak át, 1948-ig a Vörös Hadsereg birtokában volt, majd visszakerült ún. különcélú járműként MÁV-hoz. Nem vigyáztak rá rendesen: 1969-ben „karambolozott” és selejtezték.

Az utókor számára egyetlen Árpád motorkocsi maradt meg, az 1935-ben gyártott, 23-as pályaszámú sínautóbusz, ami eredetileg a Tas nevet viselte. A kocsit 1937-ben Bulgáriában is bemutatták, Gömbössel ellentétben III. Borisz bolgár cár nem névadással bíbelődött, hanem átvette az irányítást a mozdonyvezetőtől.

false

 

Fotó: Fortepan.hu

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.