Árpád, a honfoglaló sínbusz

  • L. T.
  • 2014. december 13.

Lokál

Nyolcvan éve indult először útjára a hazai járműgyártás talán legkülönlegesebb vasúti járműve, az Árpád sínbusz.

A magyar vasút első négytengelyes gyors motorkocsiját a Ganz-gyárban építették – mindjárt két példányban. Az 1934-re elkészült járművek azonban nem megrendelésre készültek. Noha az akkori politika mindent megtett, hogy „helyzetbe hozza” a magyar ipart, a sínautóbusz annyi újdonsággal lepte meg az értő közönséget, hogy kérdéses volt jövője. Ám a próbafutások a gyárat igazolták, a 110 km/ó legnagyobb sebességre képes kocsikat a MÁV nemcsak megvásárolta és a Budapest–Bécs útvonalon forgalomba is állította, de további ötöt rendelt meg, amelyek 1940-re készültek el.

false

 

Fotó: Fortepan.hu

Azért ilyen lassan, mert a motorkocsi közben komoly nemzetközi sikert is aratott – innovatív megoldásaiért 1937-ben elnyerte a Közép-európai Vasútegylet nagydíját –, vagyis külföldi megrendelések is érkeztek hasonló járművek gyártására. A sínautóbuszt állítólag maga Gömbös Gyula nevezte el Árpádnak. Ez konkrétan a legelső elkészült példánynak volt a neve, míg a másodiké Előd lett. A később elkészült kocsik Tas, Huba, Szent István, Szent László és Mátyás király neveket kaptak, egy részük a háborúban pusztult el, de volt, ami külföldre került. A legérdekesebb talán az Előd sorsa: a kocsit 1945-ben az oroszok utasítására luxusszalonkocsivá alakítottak át, 1948-ig a Vörös Hadsereg birtokában volt, majd visszakerült ún. különcélú járműként MÁV-hoz. Nem vigyáztak rá rendesen: 1969-ben „karambolozott” és selejtezték.

Az utókor számára egyetlen Árpád motorkocsi maradt meg, az 1935-ben gyártott, 23-as pályaszámú sínautóbusz, ami eredetileg a Tas nevet viselte. A kocsit 1937-ben Bulgáriában is bemutatták, Gömbössel ellentétben III. Borisz bolgár cár nem névadással bíbelődött, hanem átvette az irányítást a mozdonyvezetőtől.

false

 

Fotó: Fortepan.hu

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.