U4 – Bécs és ami alatta van

  • m.a.
  • 2014. december 17.

Lokál

Kevés olyan hely van a közelünkben, ahová benézett és/vagy muzsikált Prince, Sade, a Nirvana, Iggy Pop, Herbie Hancock vagy éppen Johnny Depp. A bécsi U4 ilyen hely. Nem a metró, hanem a diszkó.

Persze nem kell ragaszkodni a diszkó meghatározáshoz, hiszen korántsem egy zenei műfajhoz kötődő szórakozóhelyről van szó, hanem a világ zenei életének Bécsben található nyúlüregéről. Az 1980-ban létrejött klub lassan betölti a 35. évét, bár régi fénye talán már megkopott. A 2006-os újranyitás óta inkább diszkóként és egyetemista partiközpontként szerepel, mintsem alternatív kultúrlokálként. Történetei és híre azonban mit sem koptak, és az U4 neve még mindig egyet jelent a nyolcvanas évek fiatalságával.

false

A hely a 4-es metró új megállója és egy bevásárlócentrum rejtekén található, Bécs Meidling nevű részén, a Schönbrunner Straße 222. alatt. A régi, lerombolt megálló és a pincehelyiség lett az U4 otthona. Helyén azelőtt is egy klub volt, a Copa Cabana, amely azonban korántsem volt olyan meghatározó, mint utódja lett.

Az U4 tudott valamit, mondják a visszaemlékezések. Megragadta a korszellemet, már ha ezt plasztikusan el tudjuk képzelni. A helyet eredetileg borozónak szánták, de az ablaktalan pincehelyiség nem volt erre alkalmas, így döntöttek a klubnyitás mellett 1980. május 8-án. Ossi Schellmann és társai azonban a mainstream diszkózene helyett az underground szcéna és az akkor még valóban új újhullám otthonát akarták létrehozni. Belépőt nem szedtek, helyette 8 schilling „zenei támogatást” (Musikschutz) fizettek a kíváncsiak. A visszaemlékezések szerint a nyitóbuli előtt egy órával még semmi nem volt kész. A villanyszerelő a táncterem közepén állt egy létrán, kezében kötegnyi kábel, szájában egy joint… Így indult, és ebből a helyből lett legenda, ahol szinte mindenki fellépett, aki kicsit is számít. Az egyetlen olyan bécsi klubbá vált, amelynek a neve külföldön is jelentett valamit.

„Az U4 egy olyan éra szinonimájának tekinthető, ami hasonló a század eleji Central Caféhoz vagy a 60-70-es évek Hawelka kávézójához” – írták róla, nem véletlen, hogy 1989-ben az U4 adott otthont az első melegklubnak, és az U-Mode is innen indult, ami az alternatív divatélet legnagyobb és legnevesebb eseményének számított, a fiatal designerek találkozási pontjának. Szóval akkoriban, ami kreatív és innovatív volt Bécsben, az itt történt.

A konzervatív politikusok először persze hatalmas veszélyt láttak a helyben, ezért egy rövid időre bevonták az U4 ún. táncengedélyét. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy emiatt vált szokássá az élőzenei koncertek rendezése. Falcónak (aki egyébként a Mozart-kugel után valószínűleg az osztrákok legkedveltebb exportcikke) szinte a lakása volt a hely, ahonnan nem csak pályája indult, de több dalban is megénekelte.

Falco (1957-1998)

Falco (1957–1998)

„Az U4 nem csillogás és tündérmese, az U4 tömeg, lárma, forróság, füst, szex, legális és kevéssé legális drogok egyvelege” – írta róla Conny de Beauclaire, a mindenkori biztonsági őr, beengedő- és kidobóember. Conny az U4 kulcsfigurája. Eredetileg egy francia nemesi család elkószált tagja, aki ’80 óta itt dolgozik, mindenki ismeri és mindenkit ismer. A sztorijaival könyveket lehetne megtölteni. Emlékszik, mikor Prince egy nagy bécsi fellépése után zártkörű kis klubkoncertet adott az U4-ban; Falcóval pedig olyan jó barátságban volt, hogy az énekes még a dalok címadásakor is kikérte Conny véleményét. Persze nem volt mindig minden szép és jó, négy-öt komolyabb fizikai támadásról ír Conny. Az egyik legmeredekebb az a magánparti volt, ahol egy colt és egy kés borzolta a hangulatot, de összetűzés szerencsére nem lett. Kevésbé volt megnyugtató vége annak, amikor egy tiroli fickó, miután nem engedték be totál részegen a klubba, elővett egy gépfegyvert és belelőtt az ajtóba, majd teljes nyugalommal taxiba szállt és elhajtott.

„Mindenki az U4-be járt, és minden ott történt” – írja egy egykori törzsvendég. Az osztrák zenei élet legjava megfordult itt: Hansi Lang, Sissy Pink, Mario Soldo, Helmut Lang… Mario Soldo, aki pultos és dj is volt a helyen, legszívesebben a Divine-koncertre emlékszik: rajongóként megélni, hogy ott játszott előtte, és a túlvilágított kisszínpadról lejőve az énekes tőle kért zsebkendőt. „Én pedig gálánsan átnyújtottam neki egy tekercs WC-papírt” – írja. De előadott itt Clapton, az AC/DC, a Stones; Stanley Clarke, Herbie Hancock: a műfajokat és a neveket hosszan lehetne sorolni. A színpad mögötti termekben folyt a VIP-részleg élete. Raktárak, próbaterem, lakó- és klubszoba – ahova nem lehetett jegyet váltani, csak bekerülni: az U5.

Conny de Beauclaire

Conny de Beauclaire

 

Az első nagy átalakítás 1989-ben zajlott, mikor a klub teljesen kiégett – ez azonban még nem jelentette a klub végét. 2005-ben viszont új gárda került a hely élére – s ez nagyon gyorsan a bezárást is jelentette. Egy év múlva indultak újra, azóta az U4 igyekszik őrizni régi arcát, ápolni a kultusz emlékét. Falco-emlékesteket tartanak évente, megmaradtak a klubrendezvények is, ám az osztrákok úgy tartják, hogy a régi jó Kultur-Hotspot helyett Party-Hotspot lett belőle. „Az U4 ma már olyan, mint bármelyik más diszkó” – meséli egy ott dolgozó. Másrészről viszont egyet jelent Bécs kamaszodó és felnövő nyolcvanas évekbeli városával.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.