helyrajzi szám

Baross kocsiszín

Lokál

Ha megrendeznék a „Budapest legrondább tere” versenyt, papírforma szerint az Orczy tér lenne az egyik legesélyesebb.

Története a 19. század közepén indult, bár Orczy térnek csak jóval később, 1900-ban nevezték el. Az újdonsült tér ekkor már régóta az egyik legnagyobb kültelki közlekedési csomópontnak számított: 1868-ban itt épült fel az államvasutak főpályaudvara, s ennek nyomán a belvárosba igyekvő utasok számára lóvasúti vonalakat is létesítettek. De a villamos is a lehető leghamarabb érkezett. Miután az addig ismeretlen mérnök, Balázs Mór 1887–1888-ban, a körúti villamosok hét hónapos kísérleti próbaüzemével meggyőzte a fővárosi illetékeseket arról, hogy az új járműveké a jövő, 1889-ben már az első állandó budapesti villamosjárat indulhatott az Egyetem térről a Kecskeméti utcán, és az ekkor még Stáczió utcának nevezett Baross utcán át végállomására, a későbbi Orczy térre.

De a villamosok tárolásáról is gondoskodni kellett. A józsefvárosi végállomás közelében akadt megfelelő ingatlan, de azt a főváros eleinte csak feltételesen biztosította Balázs Móréknak – csak ideiglenes épületeket emelhettek, az ugyancsak ideiglenes vágányok pedig a vurstliból ismerős lábakon álló „játéksíneket” idézték, és nem vasúti pályát. Ennek az állt a hátterében, hogy a főváros az addigi sikerek dacára is eléggé bizalmatlan volt. Balázs Mór Budapesti Városi Vasút nevű cégével kötött szerződésüket csak azzal a feltétellel írták alá, hogy a budapesti közgyűlés 90 napon belül indoklás nélkül is lebontathatja az egészet. Azt is kikötötték, hogy a három hónapos próbaidő után sem lehet a remízben kizárólag villamosokat tárolni, ezért olyan körülményeket kellett biztosítani – fűtőház, víztorony stb. –, hogy az gőzmozdonyok fogadására is alkalmassá váljék, ráadásul négy gőzöst is be kellett szereznie a Budapesti Városi Vasútnak. De a legnagyobb látványosságnak nem a gőzösök számítottak, hanem a szintén vurstliba illő lejtős próbapálya, amelyet a telep Dobozi utcai oldalán állítottak fel.

A gőzmozdonyok sem csak dísznek voltak ott, hasznukat vették a színen belüli vontatások, illetve teherszállítások során, sőt 1891. október 31-től, miután a társaság kiépítette kőbányai vonalát a Népszínház utcától az Új köztemetőig, két éven át gőzösök vontattak személyvagonokat, köztük egy emeletes kocsit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.