125 éves az újpesti villamos

Betűk és áramszedők

Lokál

Az első villamos Újpestre 1896. január 12-én ugyanúgy a Lehel térről indult, ahogy napjainkban a 14-es járat. Az útvonal azóta is változatlan.

Az 1880-as évek elejére egyértelművé vált, hogy az alig pár évtizedes múltra visszatekintő Újpest a magyar történelem talán leggyorsabb urbanizációs folyamatát produkálja. A főváros közvetlen közelében, a Duna partján épült fel, s az ipar már 1835-ben megjelent a bőrgyáros Lőwy testvérekkel, akiket származásuk miatt a pesti bőrös céh nem fogadott be. Példájukat – hasonló okokból – mások is követték, az 1840-es évek közepére már pesti omnibuszjárata és kikötője is volt a hivatalosan csak 1840-től létező Újmegyer nevű településnek, mely elnevezést Lőwy Izsák ötlete nyomán négy évvel később Újpestre változtatták. A település gyors fejlődését segítette elő az is, hogy 1846-ban az első hazai vasút épp erre vette az irányt, majd a terület „városalapító” földesúr-gazdája, Károlyi István világjáró Sándor fia húsz évvel később azt is elérte, hogy az első pesti lóvasút Újpest határáig közlekedjen.

Ugyanakkor a helyi közigazgatás alig fejlődött. Hiába emelkedett meredeken a lélekszám 1850 és 1890 között, a városi címet csak 1907-ben kapta meg Újpest. Az 1870-es évektől többször felmerült, hogy Újpest Budapesthez csatlakozzék, ám ez rendre meghiúsult, hol a főváros, hol a helyiek ellenállása miatt. De azzal Pesten és Újpesten is tisztában voltak, hogy a nem hivatalos csatlakozás elkerülhetetlen, ezt pedig elsősorban az infrastruktúra fejlesztésével lehetett kifejezésre juttatni.

Nem megy a gőzös

A fővárosi egyesülés (1873) után nemcsak a lóvasút vált szinte egyeduralkodó tömegközlekedési eszközzé, de a fővárosi lóvasutas cég, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság is, viszont nekik eszükbe sem jutott, hogy az Újpest határáig közlekedő járatuk továbbmehetne a község belsejébe. Erre az újpestiek 1872-ben megalapították az Újpest–Rákospalota Lóvonatú Vaspálya Társaságot, amely kimondottan helyi közlekedésre szakosodott. A lóvasutas közlekedés azonban roppant körülményes és lassú volt, egy-egy szerelvény a Nyugati pályaudvartól több mint egy óra alatt ért Újpest határára, míg az „igazi” vonat ugyanezt a távot fél órán belül teljesítette – igaz, a település túloldalára. Ezt látva az önjelölt közlekedésfejlesztők már az 1880-as évek elejétől a ló nélküli vasúti közlekedést preferálták.

1884-ben, 1886-ban és 1888-ban is szó volt arról, hogy vállalkozók helyiérdekű vasutat indítanak a Városligettől, de közülük csak a pesti vaskereskedő, Bodendorfer Mihály Antal volt elég kitartó. 1890-ben még gőzösökkel képzelte el a Hermina útról induló újpesti járatait, engedélyt azonban csak 1894-ben kapott, és nem gőzösre, hanem villamosra, és nem a Városligettől, hanem a Ferdinánd (ma: Lehel) tértől. Arról persze szó sem lehetett, hogy a villamosok a Váci úti lóvasúti pályát használják, ráadásul akkor még csak egy villamostársaság működött Magyarországon, így Bodendorferék nem kis kockázatot vállaltak azzal, hogy gyakorlat híján is belevágtak a különös vasútépítésbe. Hivatalosan 1894. november 11-én alakult meg a Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Részvénytársaság (BURV), amelyet később mindenki csak „búrvasútként” emlegetett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.