Séta

Budapest választ

  • - urfi -
  • 2014. május 3.

Lokál

Ignácz Károly történész már beszámolt lapunkban a két világháború közötti választásokat érintő kutatásairól (lásd interjúnkat: "Feltűnő hasonlatosság", Magyar Narancs, 2013. október 17.), de a Józsefvárosban és Ferencvárosban tartott történeti sétája ennél nagyobb időtávot fog át.

A Bródy Sándor utcai olasz kultúrintézettől indulunk, ahol - szigorúan "ideiglenesen", 1865 és 1902 között - az alsóház ülésezett; és a kétórás túra közepén, a Bakáts téren megemlékezünk róla, hogy az új törvény értelmében a hely, ahol állunk, idén egy választási körzetbe tartozik a budai Várral és az V. kerülettel. Itt alkalom nyílik a gerrymandering fogalmának rövid bemutatására, de a magyarázatok amúgy ritkásan és szemérmesen említenek aktualitásokat. Kár.

Ignácz megnyerő idegenvezetőnek bizonyul, utunk elején mosolygós-lelkes előadása élénk színekkel rajzolja meg a rádió épületének helyén álló lovardába csapatostul vonuló, az ellentábortól hatóságilag elválasztott Jókai-hívek gyülekezetét, és az irodájából rájuk "rivalló" Pulszky Ferenc múzeumigazgatót. Valószínűleg ez a városi séták titka: amikor a hely szelleme, a látható és láthatatlan történelem találkozik a kontextusba helyezett konkrét eseménnyel, és a két, önmagában is eleven történet együtt válik átélhető élménnyé. Később ezek a pillanatok nem igazán jönnek létre. Látjuk a Ludovikát, és remek Ignácz sztorija, hogy az 1945-ös választások kutatásakor felfigyelt egy szavazókörre, ahol csak férfiak voksoltak. De nem kel életre a tisztképző, és nem értjük meg a szociológiáját annak, hogy lakói közül tízből kilencen a kisgazdákat támogatták.

A vidám (Mikszáth és az erdélyi korteskedés) és elkeserítő (zsidótörvények a választás gyakorlatában) epizódok, a sétavezető látványosan gazdag tudásanyaga és a kellemes császkálás azonban végeredményben inkább azzal keltett hiányérzetet, hogy másnap nem folytathattuk ott, ahol abbahagytuk.

Szervezte a Hosszúlépés. Járunk?, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.