Digitalizált kézcsók – Archívumba gyűjtött képeslapsztorik

Lokál

Régi és újabb, kopottas barna, élénk színekben pompázó vagy elszürkült papírdarab. Képeslapok gigantikus mennyiségben, amelyek között térkép segítségével is kereshetünk. Kézcsók az úrhölgynek, üdvözlet a családnak, fenyegetés az ellenforradalmárnak.

Üzenet a miskolci Tüzér-laktanyából, 1941-ből: „Kedves Viluka! Hétfőn vártunk, nem vették fel. Karcsi”

false

Ahogy arról az Urbanista lelkesen beszámolt: öt magyar múzeum közel 300 ezer képeslapjából hozott létre képeslap-adatbázist az Arcanum Adatbázis Kft., amely évek óta a magyar kulturális örökség digitalizációjával foglalkozik. A Damjanich János Múzeum, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum, az Országos Széchényi Könyvtár és a Zempléni Múzeum régi – jórészt a háború előtti időkből való – anyagából egy egészen izgalmas műfajt tesz közkinccsé az interneten. A képeslapokon elfelejtett épületek, a hátoldalon elfelejtett életek tárulnak fel, hiszen az üres levelezőlapok mellett vannak teleírt, postára adott, tehát rendeltetés szerint használt darabok, amelyek a kutatók, a hobbiszociológusok és a mezei kíváncsiskodók számára egyaránt csemegék.

false

Az akkurátus archívum praktikus felülete több lehetőséget is biztosít a böngészőknek. A lapok mindkét oldala, tehát a kép és a szöveg is látható, de az alapadatokat – cím, címszó, forrásintézmény, dátum –  is megadják, amikor tudják. Természetesen várják az olvasók segítségét az információk bővítésében és pontosításában, főleg a legnagyobb attrakció, a térképes keresés esetében: egyelőre 200 ezer képeslap lokalizálható, hol csak a város-városrész, máskor azonban a konkrét utca megadásával. A lapok téma szerint is jól kereshetők – bányászat, barlangok, divat, gazdaság, híres emberek, vallás, humor, ipar, irodalom, sport, néprajz, települések, zene és így tovább.

Balatoni élet, 1918

Balatoni élet, 1918

 

A három-négy éve a szerencsi képeslapmúzeum archiválásával – és az NKA támogatásával – indult projekthez sorban csatlakoztak a közgyűjtemények. Az adatbázis célja, hogy minél több múzeum gyűjteményét integrálják a közös keresőprogramba, de már egyre többen keresik meg a céget saját gyűjteményük vagy akár néhány régi képeslapjuk feldolgozásával is – mesélte kérdésünkre Biszak Sándor cégvezető. „A legkülönfélébb dokumentumokat – térképeket, okleveleket, régi könyveket – digitalizálunk. A célunk mindig ugyanaz: a kulturális örökség közzététele.” Részben az Arcanum nevéhez fűződik a Habsburg Google Earth-nek becézett projekt is, amely a Habsburg Birodalom és az Osztrák–Magyar Monarchia történelmi térképeit teszi közzé.

Ha sikerül kiolvasni a sokféle kézírást, könnyen a sorok mögé és közé képzelhetünk sorsokat, de utazhatunk is, hiszen szerte a világból érkeztek. Indiából egyetlen darab, a Szovjetunióból viszont tizenöt, bár ezek szinte mindegyike, majdnem érthetetlen módon, sziklát ábrázol. A legjobb mulatság valószínűleg az általunk jól ismert terek és tájak régi képe, a budapesti utcáktól a Balaton képeslap kékjéig.

A történelem kézjegyét se lehet elkerülni. Ha beírjuk a keresőbe az 1919-es évszámot, a legendás agitprop-plakátok jelennek meg képeslap formában. Kónya Sándor az ellenforradalmárt rettegésre felszólító lapja, vagy épp Tábor János munkája, a „Vörös katonák, előre” egyaránt itt van, de találunk Ady-portrét is, ahonnan egyenesen egy családi képhez jutunk. Ez a folytonosság, láncszerűség adja a rendszer varázsát: egy folklór üdvözlőlapot nézegetve a következő kattintással már Horthynál járunk. A mezőgazdaság címke alatt nemcsak tehénfejős vagy vízimalmos képeket találunk, de több holland tulipános vagy egyéb virágmezős lapot is. Elvis úszás közben is mutatós, az Oroszlán sósborszesznek pedig nincsen párja. A legbájosabbak azonban talán mégis azok a lapok, amelyeket udvarlás céljából küldtek, így alapvetően a gesztus a fontos, de némelyik, ha bőbeszédűnek nem is mondható, de egy-egy kézcsókot vagy üdvözletet szolidan továbbít, míg a bátrabb versenyzők akár még némi humort is megengedtek maguknak, persze csak finoman: „Ha csak egy kicsit szeretsz, találd ki, ki írta.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."