Egy nap a Kossuth téren: Parlament kemping

  • - js -
  • 2006. október 19.

Lokál

Hét óra. Alig pár ember, azok is láthatatlannak tűnnek, elnyeli őket a tér, bár különös, ahogy elcsigázott alakok állnak sorban a mobilvécék előtt. Néhányan szájukban fogkefével keresnek valami vendéglátóhelyet, ahol letudhatják a reggeli tisztálkodást.

Hét óra. Alig pár ember, azok is láthatatlannak tűnnek, elnyeli őket a tér, bár különös, ahogy elcsigázott alakok állnak sorban a mobilvécék előtt. Néhányan szájukban fogkefével keresnek valami vendéglátóhelyet, ahol letudhatják a reggeli tisztálkodást. Ha nem, marad az állandóan csordogáló téri csap. Elvileg a tüntetésszervezők biztosítanak mosdási lehetőséget ("jön majd egy busz"), de úgy tűnik, most mindenki úgy boldogul, ahogy tud. Állítólag valahol tea is van, egy idős néni kiflit osztogat az esti mulatságtól még komoly koordinációs zavarokkal küszködő konzervatív ifjúságnak. Mindenki mosolyog mindenkire. Itt még a tegnapi száraz kiflicsücsök is abszolút tisztában van azzal, hogy történelmet ír a puszta jelenléte.

Nyolc órára felcsendül az első rocktaktus, magához tér a tüntetők békés közössége, az árusok támadóállásban. A sátrakból előkerülnek az összehajtható standok, a perecek, még a rétes is nemzeti színű: meggyes (piros), túrós (fehér), gyanús (zöld). Tizenegy órára a nagy sátor megtelik nyugdíjasokkal, önnön szózatuktól elalélnak a szónokok.

Átvágom magam a mobilvécék között, alkuszom egy nagymagyarországos kulcstartóra, majd a "kemping" felé veszem az irányt. A kreatívabbak teamécsesekből nemzeti címert építenek, néha-néha odasandítanak a színpadra. Az imasátor üres, csak a mécsesek világítanak a Szűzanya képe alatt. Távolabb, a "lakórészben" a fiatalság (punkok és szkinhedek együtt!) ücsörög a fűben, örömmel fogadnak, mint olyat, aki komolyan aggódik a nemzete sorsa miatt, bár rokonszenvük elnyerésében aktív szerepet játszik az elosztogatott cigaretta és a rajtam lévő acélbetétes bakancs is, amire négyen is licitálnak. A legfiatalabb 16 éves, aki úgy döntött, hogy a forradalom ideje alatt felfüggeszti iskolai tanulmányait, és a tér állandó lakója lesz. Naivan megkérdezem, hogy a szkinhedek mint keményvonalasok hogyan vegyülhetnek az anarcho-punkokkal. "Én is lehetek nemzeti érzésű - mondja egy srác szőke csíkkal a hajában. - A punkmozgalom már rég nem a bolsi anarchiáról szól." Egy kopasz srác azt is hozzáteszi: már csak Pécsen veri néhány szkin a punkokat, máshol béke van. "Közösek az érdekeink - mondja a srác -, egy megtisztító forradalomra van szükség, hogy tűzben égessük meg a Gyurcsányihoz (sic!) hasonló hazugokat." Ezután megkérdik, nem vennék-e nekik kevertet.

A Kossuth-szobornál Gyurcsány-beszéd-remix, mellettem valaki bebizonyítja, hogy a magyar miniszterelnök - akihez képes a jelenlévők szerint "Magda Marinko maga a törppapa" - valójában nem ezen a kontinensen látta meg a napvilágot.

A légkör mégis apolitikus: a szobor előtti zöldön szerelmek szövődnek: gimiből érkező fiatalok smárolnak a gyepen. Délután ötig a teret majálishangulat lengi be, a nagyszámú portékának, a békésen sétálgató-nézelődő embereknek, a nemzeti rocknak köszönhetően. Már csak a ringlispíl és a céllövölde hiányzik.

De ötkor indul a csúcsforgalom. Az árusok a "dömpingre" készülődnek, jönnek a családok, s egy valamirevaló apuka minimum két perecet vásárol. Egyre többen lesznek, és aki itt van, azért jött, hogy meghallgassa, mit üzen a jobboldal. Philip mint az igazság konferansziéja, félistenként lép az emberek elé, minden egyéb műsor felfüggesztve - este 9-ig. Miután elhangzik az utolsó beszéd, a tömeg oszlani kezd. A kisszínpadon 11 óráig adják egymásnak a kulcsot az önjelölt MC-k, a végére már alig páran maradunk. A mécsesekből kirakott Árpád-házi címert úgy húsz ember állja körbe, kéz a kézben, maga elé bámulva. A kör közepén rövid hajú lány ül meditációs pózban, összecsippentve hüvelyk- és mutatóujját. A meditáció vissza-visszatérő mantrája a nemzethalál és a hozzátartozó fogalomkör. Néhány résztvevő arcáról könnyek peregnek, imádságuk elvegyül a Vérszerződés zenekar aktuális slágerének szövegével. A végén a szervezők elkezdik begyűjteni a padokat, előkerül a becsületkassza, melybe anyagi helyzetétől függően mindenki pakol valamit.

A térre ekkor már kutyát is be lehet vinni, az ebek nyakában nemzetiszínű zászló. Már csak playbackről szól a zene, néhányan árpádsávos zászlót lengetnek. Bár néha fel-felcsendülnek punkos, húzósabb riffek, nem alakul ki a nemzeti pogó, a punkok és a szkinek inkább összegyűjtik a szemetet, vagy csak ücsörögnek a sátruk előtt. "Miért nem táncoltok?" "Mi nyomnánk, öreg, de megkértek, hogy ne legyen balhé." Megtudom, hogy ők a szervezők "jobbkeze": ha valaki balhét akar csinálni a téren, azzal végső esetben ők beszélgetnek el. A sátor mögött egy fiatal punk öklendezik, mikor megkérdezem, hogy jól van-e, annyit mond: "Nemzetharag a faszom." Még csak pár napja van kint, a rendőrség sem kergette meg. Megtörli a száját, amint új erőre kap, elmondja, hogy majd október 23-án megint diadalmaskodnak. "De addig csak a tömény."

Hajnali kettőkor leáll a zene. Zseblámpák villannak a sátrakban. Valaki még nagymagyarországozik, de lassan minden elcsendesül az izgalmasabb holnap reményében.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.