Kiállítás

Font, rőf, akó

"Én elmentem a vásárba..." Vásár, piac, sokadalom

  • - kovácsy -
  • 2012. október 4.

Lokál

A múzeummá alakított ódon hangulatú óbudai épület újabb és újabb időszaki kiállításokkal vonja magára a figyelmet. Nem állítom, hogy grandiózus vagy sokkoló élményt kínálnak a raktárakból a közönség elé helyezett tárgyegyüttesek, inkább hangulati keretet adnak ahhoz, hogy belehelyezkedjünk letűnt idők hétköznapjainak (a múzeum gyűjtőköréből következően fogyasztási szokásainak) egy-egy szeletébe. Most a vásárok, piacok kerültek sorra - felvillantva a majdani állandó kiállítás egy részletét is. Ez azt is jelenti, hogy fölösleges bármelyik korszak árukínálatának a teljességét várni a háromteremnyi kiállítástól - már csak azért is, mert a piacok egykor elsősorban a háztartások napi élelmiszerigényének a kielégítését szolgálták. Ez a feladatkörük több lépcsőben összeszűkült - például a vásárcsarnokok létrejötte, később pedig a bolti hűtőkapacitások bővülése következtében. A vásárok pedig a mindenféle terméket áruló nagyáruházak szabadtéri előfutárai voltak, emellett azonban a találkozás, az élményszerzés, az információcsere helyszínei is.

 

Bp., Hunyadi tér, 1922


Bp., Hunyadi tér, 1922

Fotó: MKVM

Etimológiai szempontból az utóbbi a régebbi (perzsa eredetű) kifejezés, ami nem is csoda, hiszen már a honfoglalás előtt, a vándorlások idején is voltak a magyarok törzsszövetségében kereskedésből élő törzsek, amelyek tagjai még utóbb, a zsákmányoló kalandozások időszakában sem ismerkedhettek meg azokkal az itáliai piazzákkal, amelyek nevéből a piac szót szokás eredeztetni. Mindazonáltal már a középkor óta vannak rendszeres piacokat, vásárokat tartó települések, amelyeknek a helypénzből, vámból származó bevételeiken kezdetben a királlyal, később mindenkori kedvezményezettjével kellett osztozniuk.

 

A vásár jóval nagyobb terjedelmű, forgalmú sokadalom, mint a piac. Kezdetben az év meghatározott (egyházi) ünnepnapjaihoz kapcsolódott, de az országos állat- és kirakodóvásárokat ma is hétről hétre megtartják az ország számos településén, Pécstől Dédestapolcsányig és Mórahalomtól Aparhantig. A 19. századi Pestre és Budára az egész országból, de még külhonból is érkezett szekéren és hajón a gabona, szőrme, bor, hamuzsír, cserzőanyag, gyapjú, posztó, lábbeli és "bányatermék". A hatalmas pesti vásárok tehát a régi időkben nem csupán a lakosságot látták el fogyasztási cikkekkel, hanem az iparosokat is mesterségük alapanyagaival, eszközeivel. Az 1700-as évek végére már a legnagyobbak egyikének számítottak Európában.

A kiállítás egyik - várostörténeti jelentőségű - célja az egykori piac- és vásárterek elhelyezkedésének, egyenkénti jellegzetességeinek a bemutatása - leginkább fényképmásolatok segítségével, egy-egy jelképes értékű tárgy bemutatásával, amilyen egy font-lat súlysorozat vagy például egy aranymérleg (1768-ból, a kiállítás legrégebbi darabja, amely a pénzváltók egykori piaci jelenlétére utal. Széna-, Borjú-, Hal-, Cserép-, Baromvásár - pesti és budai közterek korábbi elnevezései elég jól leírják az adásvétel szakosított jellegét. Sajnos jobbára csak leírásokból ismerhetjük az árusítás körülményeit, például a haltároló fakádakat, a borszállító hajókat vagy azokat, amelyek történetesen nem gyümölcsöt vagy káposztát, hanem fazekasárut vagy éppen osztrigát hoztak a fővárosba. Ullmann Mór Duna-parti raktárát is csak elképzelni tudjuk a benne felhalmozott gabonával, viasszal, faggyúval, épületfával, gubaccsal, szalonnával, olajfélékkel. Az 1800-as évek végén mindezek súlyát már nem fontban, latban, rőfben, hanem "métermértékben" számították a megfelelő átszámítási könyvek (például Roller Mátyás munkája) segítségével. A kiállítás sztárjai a különféle mérlegek az apró fűszermérlegtől kezdve a gabonás vagy krumplis zsákokat is elbíró tizedes mérlegig. A két végpont között pedig változatos sorozatot alkotnak a rugós, serpenyős és csapómérlegek, a madárcsőrös egyensúlymérlegek, amelyek természetesen használatban maradtak azután is, hogy a főváros vezetése több évtizedes huzavona után a múlt századfordulóra kialakította a belvárosi vásárcsarnokok hálózatát. Ez azonban még a belső kerületekben sem zárta le a szabadtéri piacok korszakát, hiszen még képes levelezőlapok is tanúsítják, hogy a 30-as években nem járművek, hanem gyakran kofák foglalták el a pesti alsó rakpartot.

Különleges (legalábbis különösnek ábrázolt) szereplői voltak a pest-budai vásároknak az idegen országokból, nemzetiségi területekről érkező mozgóárusok. Élvezettel sorolgatták őket a korabeli beszámolók, lelkesen készítettek metszeteket róluk az egykorú hírlapok. Üveges, gyolcsos, drótos és játékárus tót, talján fagylaltos és majmos ember, zsidó ószeres, cigány üstfoltozó, oláh dézsaárus, sváb tejeskofa, bosnyák bicskás és szipkás. Igaz, másutt meg már bosnyáknak mondanak mindenkit, aki nyakába akasztott tálcáról árul bármit, és akcentusa szerint nem magyar. Ezt a sort bővíti a szabadelvű mérnök-újságíró, Gerő Ödön, akinek a leírásában "sziléziai vászonszövő, morva posztós, bécsi pántlikás, cseh takács" találkozik a városnyi piacon az Újvásártéren, a majdani Köztársaság téren.

Ez a színes világ teremtődött rendszeresen újra a nagy vidéki vásárokban is, amelyek színes forgataga - és kár, hogy ez a kiállítás spektrumán már kívül esik - esetenként máig fennmaradt, természetesen igencsak kaotikus árukínálattal új és használt iparcikkektől, kisipari termékektől kezdve a nemzetközi gagyin át a népművészet-közeli giccsig. Ehhez képest az MDF-piacok (idézzük fel Zacsek Gyula nevét!) itt szintén nem tárgyalt kínálata leginkább a szegénység kényszerkultúrájába kínál tanulságos és a múlt tiszteletére intő bevezetést, amiről nem is olyan távol magunk is meggyőződhetünk - ha nem is a múzeum falai között, hanem szombatonként a Vörösvári út mentén.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeum, Bp. III., Korona tér 1., november 18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.