Rés a présen

"Mint egy nagy, kultúrát szerető család"

Gulyás Péter egyesületi elnök, zenész - R33

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 30.

Lokál

rés a présen: A kezdeti gerillahangulathoz képest hogyan "üzemel" most az R33? Gulyás Péter: Az R33 Kulturális és Művészeti Egyesület működését mindig is az itt alkotó, stúdiózó és tevékenykedő művészek tették lehetővé, hozzájárulás vagy adomány formában. Ez olyan, mint egy nagy, kultúrát szerető család.

Természetesen a fenntartható fejlődés szele minket se került el. Ezért is alakult így a helyzetünk, mivel a nagy érdeklődésre való tekintettel nem tudtuk a régi formában folytatni. Régi forma alatt értsd: zártkörű programok egy kis szobában. Ezt a szobát kapták meg a Tűzmadarak és az Inspirál zsonglőrcsapatai. Most egy 130 éves bálterem áll rendelkezésünkre, amit már egy éve megnyitottunk a nagyközönségnek, és ahol nemcsak koncertekkel, hanem nagyobb kiállításokkal és egyéb szakmai programokkal is szolgálunk. A hely szellemisége ettől egyáltalán nem változott, csak szervezettebb formában és jobb körülményekkel üzemel. Most is rengeteg izgalmas produkció próbál a falaink közt, amelyek természetesen az R33 színpadán is gyakran megfordulnak.

rap: Mi az R33 Jazzfesztivál koncepciója?

GP: A dzsesszfesztivált azért hoztuk létre, mert elég sok nálunk próbáló zenész több produkcióban is tevékenykedik, tehát nem csupán egy műfaj keretein belül mozognak. Eleinte csak egyestés bulira gondoltunk, de nagyon gyorsan egyértelművé vált, hogy ennyi jó produkciót nem lehet egy este alatt színpadra léptetni. Majd híre ment, hogy csinálunk egy fesztivált, így mindenki nagyon lelkes lett, és jöttek a megkeresések. Számunkra fontos volt, hogy olyan oldalát is meg tudjuk mutatni az R33-nak, ami nem a mainstream vonalat képviseli. A rendezvény művészei nem feltétlenül a klasszikus értelemben vett dzsessz irányát követik, a konvencionalitáson túl olyan irányok felé mutatnak, mint a nu jazz, az afro jazz, az etno jazz, a free jazz, vagy éppen a noise, a klezmer vagy ezek keveredése.

rap: Mely programokat tartod a legfontosabbnak?

GP: Szeptember első hetében egytől egyig nagyon izgalmas produkciók lesznek itt a Soroksári úton. Makula debütkoncertje hétfőn, a Szüret Utcza és az Eclectik kedden, a Sumolight lemezbemutató koncertje és a FIXI4 szerdán, az Echinger Trio-Freedom Haze-Szaki.hu triumvirátus csütörtökön, Butterfly Effect, Fraktál pénteken, szombaton pedig a Bass Loco Feat. Mohai Tamás és Weisz Gábor, illetve az Éles Gábor Trió teszi nálunk tiszteletét. És akkor még nem is említettem, hogy egész héten a Robur Sound System fogja örvendeztetni az idelátogató vendégeket már délután négytől, igazi bakelitrecsegéssel a kertünkben. Vasárnap pedig a Magyar Dal Napja egyik helyszíneként várjuk a nagyérdemű közönséget.

rap: Van-e saját projekted ebben?

GP: Sajnos nincs. Egyszerűen arra már nem jut se idő, se energia. De ami késik, nem múlik.

rap: Mik várhatók az R33-ban még az ősszel?

GP: Majdnem minden nap lesz valami. Koncert, kiállítás, konferencia és szakmai találkozók. Leginkább a novemberben induló R33 Tehetségkutatót emelném ki, mely előző alkalommal osztatlan sikert aratott és rengeteg örömöt okozott a jelentkező produkcióknak és a közönségnek egyaránt. Már most is nagy erőkkel készülünk: idén nem csak nagylemez-felvételt és videoklip-készítést lehet majd nyerni, hanem komoly anyagi támogatást is lehetővé tesz az R33 a nyerteseknek, amit kizárólag a produkcióra lehet fordítani. A mostani nyertesek némelyikét már a Petőfin is lehet hallani. Nem beszélve arról, hogy nem csak a közönség, de a szakma elismerését is kivívták maguknak.

rap: Terveztek, tervezhettek-e hosszabb távra a hellyel?

GP: Nagyon is. Már egy ideje dolgozunk a 2013-as és 2014-es év koncepcióján. Ami lényegében nem sok mindenben fog eltérni a jelenlegitől. Terveink közt szerepel egy kamarazenei sorozat indítása és a színházi társulatokkal, szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel való szorosabb együttműködés.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.