Fótot elborította a szemét, mert nincs mivel elszállítani

Lokál

A regionális hulladékszállítót a kormányzati intézkedésekkel sikerült olyan helyzetbe hozni, hogy új gyűjtőautókra se maradjon pénze.

Több száz köbméter felesleges holmit hordtak össze háztartásaikból a fótiak abban a hiszemben, hogy a szemetet szokás szerint elszállítják a májusi lomtalanítás során. A város négy pontján, például az egyik buszmegállónál, hegyekben állnak a kidobott tárgyak. Becsléseink szerint egy-egy gyűjtőhelyen több tíz köbméter hulladék vár elszállításra.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Fóton – 99 észak-kelet pesti és nógrádi településsel együtt – a Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. szállítja el és kezeli a hulladékot. A fóti önkormányzat lapjában korábban megjelent a lomtalanítás dátuma, a lakók ennek megfelelően kihelyezték felesleges dolgaikat. Az önkormányzat online felülete április 19-én tájékoztatott arról, hogy Bartos Sándor (Fidesz) polgármester sztornózta a lomtalanítást, de ez a jelek szerint nem jutott el minden fótihoz. A városvezető a Zöld Híd megbízott ügyvezetője, Gyenes Szilárd levelére hivatkozott, miszerint a 2018. május 12. és június 2. napjára tervezett lomtalanítást a gyűjtőautók állapota miatt a társaság kénytelen lemondani. A polgármester a probléma megoldását ígérte, a helyzetet azonban nem tudták kezelni.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Próbáltuk elérni az ügyvezetőt és a Zöld Híd kommunikációs vezetőjét is, eddig nem reagáltak megkeresésünkre. Gyenes Szilárd ugyanakkor Vargha Nóra (Együtt) önkormányzati képviselőt arról tájékoztatta, hogy a múlt héten 14 járművük hibásodott meg, szombaton számos körzetben a vegyes és szelektív hulladékgyűjtést pótolták, a lomtalanítás megtartására már nincs műszaki erőforrásuk. Bartos Sándor a Narancs kérdésére azt mondta, szerdán egy az önkormányzat által megbízott cég elkezdi szállítani a lomot.

Elsorvasztották

Hogy miért nincs elegendő működőképes szállítóautója a fóti szolgáltatónak, arra az elmúlt évek történései adják meg a választ. A forráselvonások, a rezsicsökkentés és az államosítás miatt leépült Zöld Híd történetével többször foglalkoztunk, 2012 óta kísérjük figyelemmel a cég kálváriáját. A társaságot 2010-ben alapította a 110 település által 2004-ben létrehozott Északkelet-Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás. A szolgáltató a csatlakozó településeken komplex jelleggel átvette a hulladékkezelés feladatát; nemcsak begyűjtötte, hanem utókezelte és újrahasznosításra előkészítette a hulladékot. 2012 óta azonban a rezsicsökkentés, a lerakási járulék, az e-útdíj, a tranzakciós adó bevezetése tartós veszteséget okozott a rendszernek. Mindezek miatt a Zöld Híd 2 milliárdos hiányt halmozott fel tulajdonosi testülete, az önkormányzati társulás felé, amit nem tudott már továbbgörgetni. A hiány miatt a projekt sem amortizációs, sem fejlesztési keretet nem tudott képezni, így új autókra se futotta. Tavaly áprilistól a veszteségeik miatt új céget alapítottak, a Zöld Híd Régió Nkft. helyébe lépett a Zöld Híd B. I. G. G. Nkft. A projekt hatéves működését átvilágító pénzügyi elemzés, kimutatta: ha nem lett volna a rezsicsökkentés és az egyéb adójárulékok, a tulajdonos társulás 990 millió forintos pluszt érhetett volna el.

A ZH folyamatosan küldte vészjelzéseit, amikor már gondok jelentkeztek a napi feladatellátásban. A kormány végső megoldásként a katasztrófavédelem hatáskörébe rendelte a kényszerszállítást. 2013 szeptemberben, amikor teljesen kilátástalanná vált a projektcég helyzete, az Alkotmánybírósághoz fordult a rezsicsökkentés jogszerűtlensége miatt, de beadvány lepattant a testületről. Novemberben írtuk meg, hogy az uniós támogatású, 20 évre tervezett komplex hulladékgazdálkodási projektet nem sikerült teljessé tenni, a bürokratikus huzavona és a 2010 után megváltozott adó- és közteherviselési politika miatt kilenc településen nem épültek meg a beígért hulladékudvarok.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.