Fótot elborította a szemét, mert nincs mivel elszállítani

Lokál

A regionális hulladékszállítót a kormányzati intézkedésekkel sikerült olyan helyzetbe hozni, hogy új gyűjtőautókra se maradjon pénze.

Több száz köbméter felesleges holmit hordtak össze háztartásaikból a fótiak abban a hiszemben, hogy a szemetet szokás szerint elszállítják a májusi lomtalanítás során. A város négy pontján, például az egyik buszmegállónál, hegyekben állnak a kidobott tárgyak. Becsléseink szerint egy-egy gyűjtőhelyen több tíz köbméter hulladék vár elszállításra.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Fóton – 99 észak-kelet pesti és nógrádi településsel együtt – a Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. szállítja el és kezeli a hulladékot. A fóti önkormányzat lapjában korábban megjelent a lomtalanítás dátuma, a lakók ennek megfelelően kihelyezték felesleges dolgaikat. Az önkormányzat online felülete április 19-én tájékoztatott arról, hogy Bartos Sándor (Fidesz) polgármester sztornózta a lomtalanítást, de ez a jelek szerint nem jutott el minden fótihoz. A városvezető a Zöld Híd megbízott ügyvezetője, Gyenes Szilárd levelére hivatkozott, miszerint a 2018. május 12. és június 2. napjára tervezett lomtalanítást a gyűjtőautók állapota miatt a társaság kénytelen lemondani. A polgármester a probléma megoldását ígérte, a helyzetet azonban nem tudták kezelni.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Próbáltuk elérni az ügyvezetőt és a Zöld Híd kommunikációs vezetőjét is, eddig nem reagáltak megkeresésünkre. Gyenes Szilárd ugyanakkor Vargha Nóra (Együtt) önkormányzati képviselőt arról tájékoztatta, hogy a múlt héten 14 járművük hibásodott meg, szombaton számos körzetben a vegyes és szelektív hulladékgyűjtést pótolták, a lomtalanítás megtartására már nincs műszaki erőforrásuk. Bartos Sándor a Narancs kérdésére azt mondta, szerdán egy az önkormányzat által megbízott cég elkezdi szállítani a lomot.

Elsorvasztották

Hogy miért nincs elegendő működőképes szállítóautója a fóti szolgáltatónak, arra az elmúlt évek történései adják meg a választ. A forráselvonások, a rezsicsökkentés és az államosítás miatt leépült Zöld Híd történetével többször foglalkoztunk, 2012 óta kísérjük figyelemmel a cég kálváriáját. A társaságot 2010-ben alapította a 110 település által 2004-ben létrehozott Északkelet-Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás. A szolgáltató a csatlakozó településeken komplex jelleggel átvette a hulladékkezelés feladatát; nemcsak begyűjtötte, hanem utókezelte és újrahasznosításra előkészítette a hulladékot. 2012 óta azonban a rezsicsökkentés, a lerakási járulék, az e-útdíj, a tranzakciós adó bevezetése tartós veszteséget okozott a rendszernek. Mindezek miatt a Zöld Híd 2 milliárdos hiányt halmozott fel tulajdonosi testülete, az önkormányzati társulás felé, amit nem tudott már továbbgörgetni. A hiány miatt a projekt sem amortizációs, sem fejlesztési keretet nem tudott képezni, így új autókra se futotta. Tavaly áprilistól a veszteségeik miatt új céget alapítottak, a Zöld Híd Régió Nkft. helyébe lépett a Zöld Híd B. I. G. G. Nkft. A projekt hatéves működését átvilágító pénzügyi elemzés, kimutatta: ha nem lett volna a rezsicsökkentés és az egyéb adójárulékok, a tulajdonos társulás 990 millió forintos pluszt érhetett volna el.

A ZH folyamatosan küldte vészjelzéseit, amikor már gondok jelentkeztek a napi feladatellátásban. A kormány végső megoldásként a katasztrófavédelem hatáskörébe rendelte a kényszerszállítást. 2013 szeptemberben, amikor teljesen kilátástalanná vált a projektcég helyzete, az Alkotmánybírósághoz fordult a rezsicsökkentés jogszerűtlensége miatt, de beadvány lepattant a testületről. Novemberben írtuk meg, hogy az uniós támogatású, 20 évre tervezett komplex hulladékgazdálkodási projektet nem sikerült teljessé tenni, a bürokratikus huzavona és a 2010 után megváltozott adó- és közteherviselési politika miatt kilenc településen nem épültek meg a beígért hulladékudvarok.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.