Fótot elborította a szemét, mert nincs mivel elszállítani

Lokál

A regionális hulladékszállítót a kormányzati intézkedésekkel sikerült olyan helyzetbe hozni, hogy új gyűjtőautókra se maradjon pénze.

Több száz köbméter felesleges holmit hordtak össze háztartásaikból a fótiak abban a hiszemben, hogy a szemetet szokás szerint elszállítják a májusi lomtalanítás során. A város négy pontján, például az egyik buszmegállónál, hegyekben állnak a kidobott tárgyak. Becsléseink szerint egy-egy gyűjtőhelyen több tíz köbméter hulladék vár elszállításra.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Fóton – 99 észak-kelet pesti és nógrádi településsel együtt – a Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. szállítja el és kezeli a hulladékot. A fóti önkormányzat lapjában korábban megjelent a lomtalanítás dátuma, a lakók ennek megfelelően kihelyezték felesleges dolgaikat. Az önkormányzat online felülete április 19-én tájékoztatott arról, hogy Bartos Sándor (Fidesz) polgármester sztornózta a lomtalanítást, de ez a jelek szerint nem jutott el minden fótihoz. A városvezető a Zöld Híd megbízott ügyvezetője, Gyenes Szilárd levelére hivatkozott, miszerint a 2018. május 12. és június 2. napjára tervezett lomtalanítást a gyűjtőautók állapota miatt a társaság kénytelen lemondani. A polgármester a probléma megoldását ígérte, a helyzetet azonban nem tudták kezelni.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Próbáltuk elérni az ügyvezetőt és a Zöld Híd kommunikációs vezetőjét is, eddig nem reagáltak megkeresésünkre. Gyenes Szilárd ugyanakkor Vargha Nóra (Együtt) önkormányzati képviselőt arról tájékoztatta, hogy a múlt héten 14 járművük hibásodott meg, szombaton számos körzetben a vegyes és szelektív hulladékgyűjtést pótolták, a lomtalanítás megtartására már nincs műszaki erőforrásuk. Bartos Sándor a Narancs kérdésére azt mondta, szerdán egy az önkormányzat által megbízott cég elkezdi szállítani a lomot.

Elsorvasztották

Hogy miért nincs elegendő működőképes szállítóautója a fóti szolgáltatónak, arra az elmúlt évek történései adják meg a választ. A forráselvonások, a rezsicsökkentés és az államosítás miatt leépült Zöld Híd történetével többször foglalkoztunk, 2012 óta kísérjük figyelemmel a cég kálváriáját. A társaságot 2010-ben alapította a 110 település által 2004-ben létrehozott Északkelet-Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás. A szolgáltató a csatlakozó településeken komplex jelleggel átvette a hulladékkezelés feladatát; nemcsak begyűjtötte, hanem utókezelte és újrahasznosításra előkészítette a hulladékot. 2012 óta azonban a rezsicsökkentés, a lerakási járulék, az e-útdíj, a tranzakciós adó bevezetése tartós veszteséget okozott a rendszernek. Mindezek miatt a Zöld Híd 2 milliárdos hiányt halmozott fel tulajdonosi testülete, az önkormányzati társulás felé, amit nem tudott már továbbgörgetni. A hiány miatt a projekt sem amortizációs, sem fejlesztési keretet nem tudott képezni, így új autókra se futotta. Tavaly áprilistól a veszteségeik miatt új céget alapítottak, a Zöld Híd Régió Nkft. helyébe lépett a Zöld Híd B. I. G. G. Nkft. A projekt hatéves működését átvilágító pénzügyi elemzés, kimutatta: ha nem lett volna a rezsicsökkentés és az egyéb adójárulékok, a tulajdonos társulás 990 millió forintos pluszt érhetett volna el.

A ZH folyamatosan küldte vészjelzéseit, amikor már gondok jelentkeztek a napi feladatellátásban. A kormány végső megoldásként a katasztrófavédelem hatáskörébe rendelte a kényszerszállítást. 2013 szeptemberben, amikor teljesen kilátástalanná vált a projektcég helyzete, az Alkotmánybírósághoz fordult a rezsicsökkentés jogszerűtlensége miatt, de beadvány lepattant a testületről. Novemberben írtuk meg, hogy az uniós támogatású, 20 évre tervezett komplex hulladékgazdálkodási projektet nem sikerült teljessé tenni, a bürokratikus huzavona és a 2010 után megváltozott adó- és közteherviselési politika miatt kilenc településen nem épültek meg a beígért hulladékudvarok.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.