Fótot elborította a szemét, mert nincs mivel elszállítani

Lokál

A regionális hulladékszállítót a kormányzati intézkedésekkel sikerült olyan helyzetbe hozni, hogy új gyűjtőautókra se maradjon pénze.

Több száz köbméter felesleges holmit hordtak össze háztartásaikból a fótiak abban a hiszemben, hogy a szemetet szokás szerint elszállítják a májusi lomtalanítás során. A város négy pontján, például az egyik buszmegállónál, hegyekben állnak a kidobott tárgyak. Becsléseink szerint egy-egy gyűjtőhelyen több tíz köbméter hulladék vár elszállításra.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Fóton – 99 észak-kelet pesti és nógrádi településsel együtt – a Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. szállítja el és kezeli a hulladékot. A fóti önkormányzat lapjában korábban megjelent a lomtalanítás dátuma, a lakók ennek megfelelően kihelyezték felesleges dolgaikat. Az önkormányzat online felülete április 19-én tájékoztatott arról, hogy Bartos Sándor (Fidesz) polgármester sztornózta a lomtalanítást, de ez a jelek szerint nem jutott el minden fótihoz. A városvezető a Zöld Híd megbízott ügyvezetője, Gyenes Szilárd levelére hivatkozott, miszerint a 2018. május 12. és június 2. napjára tervezett lomtalanítást a gyűjtőautók állapota miatt a társaság kénytelen lemondani. A polgármester a probléma megoldását ígérte, a helyzetet azonban nem tudták kezelni.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Próbáltuk elérni az ügyvezetőt és a Zöld Híd kommunikációs vezetőjét is, eddig nem reagáltak megkeresésünkre. Gyenes Szilárd ugyanakkor Vargha Nóra (Együtt) önkormányzati képviselőt arról tájékoztatta, hogy a múlt héten 14 járművük hibásodott meg, szombaton számos körzetben a vegyes és szelektív hulladékgyűjtést pótolták, a lomtalanítás megtartására már nincs műszaki erőforrásuk. Bartos Sándor a Narancs kérdésére azt mondta, szerdán egy az önkormányzat által megbízott cég elkezdi szállítani a lomot.

Elsorvasztották

Hogy miért nincs elegendő működőképes szállítóautója a fóti szolgáltatónak, arra az elmúlt évek történései adják meg a választ. A forráselvonások, a rezsicsökkentés és az államosítás miatt leépült Zöld Híd történetével többször foglalkoztunk, 2012 óta kísérjük figyelemmel a cég kálváriáját. A társaságot 2010-ben alapította a 110 település által 2004-ben létrehozott Északkelet-Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás. A szolgáltató a csatlakozó településeken komplex jelleggel átvette a hulladékkezelés feladatát; nemcsak begyűjtötte, hanem utókezelte és újrahasznosításra előkészítette a hulladékot. 2012 óta azonban a rezsicsökkentés, a lerakási járulék, az e-útdíj, a tranzakciós adó bevezetése tartós veszteséget okozott a rendszernek. Mindezek miatt a Zöld Híd 2 milliárdos hiányt halmozott fel tulajdonosi testülete, az önkormányzati társulás felé, amit nem tudott már továbbgörgetni. A hiány miatt a projekt sem amortizációs, sem fejlesztési keretet nem tudott képezni, így új autókra se futotta. Tavaly áprilistól a veszteségeik miatt új céget alapítottak, a Zöld Híd Régió Nkft. helyébe lépett a Zöld Híd B. I. G. G. Nkft. A projekt hatéves működését átvilágító pénzügyi elemzés, kimutatta: ha nem lett volna a rezsicsökkentés és az egyéb adójárulékok, a tulajdonos társulás 990 millió forintos pluszt érhetett volna el.

A ZH folyamatosan küldte vészjelzéseit, amikor már gondok jelentkeztek a napi feladatellátásban. A kormány végső megoldásként a katasztrófavédelem hatáskörébe rendelte a kényszerszállítást. 2013 szeptemberben, amikor teljesen kilátástalanná vált a projektcég helyzete, az Alkotmánybírósághoz fordult a rezsicsökkentés jogszerűtlensége miatt, de beadvány lepattant a testületről. Novemberben írtuk meg, hogy az uniós támogatású, 20 évre tervezett komplex hulladékgazdálkodási projektet nem sikerült teljessé tenni, a bürokratikus huzavona és a 2010 után megváltozott adó- és közteherviselési politika miatt kilenc településen nem épültek meg a beígért hulladékudvarok.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.