Fótot elborította a szemét, mert nincs mivel elszállítani

Lokál

A regionális hulladékszállítót a kormányzati intézkedésekkel sikerült olyan helyzetbe hozni, hogy új gyűjtőautókra se maradjon pénze.

Több száz köbméter felesleges holmit hordtak össze háztartásaikból a fótiak abban a hiszemben, hogy a szemetet szokás szerint elszállítják a májusi lomtalanítás során. A város négy pontján, például az egyik buszmegállónál, hegyekben állnak a kidobott tárgyak. Becsléseink szerint egy-egy gyűjtőhelyen több tíz köbméter hulladék vár elszállításra.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Fóton – 99 észak-kelet pesti és nógrádi településsel együtt – a Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. szállítja el és kezeli a hulladékot. A fóti önkormányzat lapjában korábban megjelent a lomtalanítás dátuma, a lakók ennek megfelelően kihelyezték felesleges dolgaikat. Az önkormányzat online felülete április 19-én tájékoztatott arról, hogy Bartos Sándor (Fidesz) polgármester sztornózta a lomtalanítást, de ez a jelek szerint nem jutott el minden fótihoz. A városvezető a Zöld Híd megbízott ügyvezetője, Gyenes Szilárd levelére hivatkozott, miszerint a 2018. május 12. és június 2. napjára tervezett lomtalanítást a gyűjtőautók állapota miatt a társaság kénytelen lemondani. A polgármester a probléma megoldását ígérte, a helyzetet azonban nem tudták kezelni.

A képek május 14-én, hétfő délután készülte.

A kép május 14-én, hétfő délután készült.

Fotó: A szerző felvétele

Próbáltuk elérni az ügyvezetőt és a Zöld Híd kommunikációs vezetőjét is, eddig nem reagáltak megkeresésünkre. Gyenes Szilárd ugyanakkor Vargha Nóra (Együtt) önkormányzati képviselőt arról tájékoztatta, hogy a múlt héten 14 járművük hibásodott meg, szombaton számos körzetben a vegyes és szelektív hulladékgyűjtést pótolták, a lomtalanítás megtartására már nincs műszaki erőforrásuk. Bartos Sándor a Narancs kérdésére azt mondta, szerdán egy az önkormányzat által megbízott cég elkezdi szállítani a lomot.

Elsorvasztották

Hogy miért nincs elegendő működőképes szállítóautója a fóti szolgáltatónak, arra az elmúlt évek történései adják meg a választ. A forráselvonások, a rezsicsökkentés és az államosítás miatt leépült Zöld Híd történetével többször foglalkoztunk, 2012 óta kísérjük figyelemmel a cég kálváriáját. A társaságot 2010-ben alapította a 110 település által 2004-ben létrehozott Északkelet-Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás. A szolgáltató a csatlakozó településeken komplex jelleggel átvette a hulladékkezelés feladatát; nemcsak begyűjtötte, hanem utókezelte és újrahasznosításra előkészítette a hulladékot. 2012 óta azonban a rezsicsökkentés, a lerakási járulék, az e-útdíj, a tranzakciós adó bevezetése tartós veszteséget okozott a rendszernek. Mindezek miatt a Zöld Híd 2 milliárdos hiányt halmozott fel tulajdonosi testülete, az önkormányzati társulás felé, amit nem tudott már továbbgörgetni. A hiány miatt a projekt sem amortizációs, sem fejlesztési keretet nem tudott képezni, így új autókra se futotta. Tavaly áprilistól a veszteségeik miatt új céget alapítottak, a Zöld Híd Régió Nkft. helyébe lépett a Zöld Híd B. I. G. G. Nkft. A projekt hatéves működését átvilágító pénzügyi elemzés, kimutatta: ha nem lett volna a rezsicsökkentés és az egyéb adójárulékok, a tulajdonos társulás 990 millió forintos pluszt érhetett volna el.

A ZH folyamatosan küldte vészjelzéseit, amikor már gondok jelentkeztek a napi feladatellátásban. A kormány végső megoldásként a katasztrófavédelem hatáskörébe rendelte a kényszerszállítást. 2013 szeptemberben, amikor teljesen kilátástalanná vált a projektcég helyzete, az Alkotmánybírósághoz fordult a rezsicsökkentés jogszerűtlensége miatt, de beadvány lepattant a testületről. Novemberben írtuk meg, hogy az uniós támogatású, 20 évre tervezett komplex hulladékgazdálkodási projektet nem sikerült teljessé tenni, a bürokratikus huzavona és a 2010 után megváltozott adó- és közteherviselési politika miatt kilenc településen nem épültek meg a beígért hulladékudvarok.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.