„Hangulatából adódóan” - Hajóval Budapesten

Lokál

Három éve, sok kísérlet után, a BKK is megpróbált kezdeni valamit a fővárosi vízi tömegközlekedéssel. Beszámozták a hajókat, és olykor még tömeg is van.

„A legtöbben turisztikai céllal használják” – szögezi le a kapitány, miután elindulunk. Az ablakban gyerekek lógnak, a fedélzeten párok romantikáznak, miközben elúszunk a Parlament előtt. A D12-es járat (lásd Kettőt fizet, négyet kap c. keretes írásunkat) kopott, lassú és ronda, mégis tele van utassal. Sőt, amikor kis pihenő után a római-parti végállomáson visszaszállunk, ülőhelyünk is alig akad. „Lementünk a partra, sétáltunk egyet, aztán most vissza” – meséli két nyugdíjas hölgy, akik láthatóan élvezik a kilátást, a hangulatot. „Busz helyett persze nem jó, mert nem jár elég gyakran; turisztikai szempontból viszont tökéletes, csak lennének szebbek a hajók” – teszik hozzá.

Cikcakkban

„Az értékesítési adatok alapján az elmúlt évben kb. 299 ezren vették igénybe ezt a szolgáltatást. Összességében elmondható, hogy kedvező időjárás esetén sokan választják a hangulatából adódóan vonzó hajóközlekedést, azonban a kedvezőtlen időjárási viszonyok mellett kisebb a járatok népszerűsége. Ezen szezonális ingadozást idénymenetrendek bevezetésével kezeljük” – tájékoztat a BKK sajtóosztálya szokásos, hivatalos stílusában. További tény, hogy négy járatuk 16 megállót érint, tehát a Haller utcától a Rómaifürdőig csak úgy hemzsegnek a kikötők Budapesten… A járatok óránként indulnak, legalábbis a végállomásukról, a köztes kikötőkbe viszont a legritkább esetben érkeznek a menetrend szerint, tehát már itt megdől az évtizedes vágyálom, hogy a hajókat a „rendes” tömegközlekedésbe is bekapcsolják. A bérleteseknek hétköznaponként nem kell külön jegyet venni, de hétvégén nekik is muszáj, amit az utasok közül nem mindenki kezel kellő rugalmassággal. Ugyanis ilyenkor 750 Ft (15 éves korig 550 Ft) a jegy ára, vagyis egy bérletekkel felszerelt négytagú családnak 2600 forintot kell kifizetnie azért, ami hétköznap egy fillérjükbe se kerül. Ám ez még így sem tétel a magáncégek sétahajókázásához képest, amelyeknél nem ritka az 5000 forintos krúzolás sem, igaz, ebben idegenvezetés is van. Úgy látszik, megéri, hiszen egyre több efféle szolgáltatás vehető igénybe a Dunán.

Kék Duna merengő

Kék Duna merengő

Fotó: Németh Dániel

„A szokásos hajóforgalmat elkerülve, megkerülve, elé vágva közlekedünk, úgyhogy fontos figyelni; de közben a menetrendet tartani kell. Emellett az időjárás sem mindegy: a köd a legnagyobb probléma, mert akkor nem látunk. Bár van a hajókon radar, de a pontonok közötti rövid távú közlekedés miatt sok a manőver, ezekhez pedig 3 méter látótávolság kell” – magyarázza a kapitány, miközben épp visszafordítja a járművet, hogy oldalról besiklathassa a Jászai Mari téri megállóba, ahol épp csak a kikötéshez elég hely van két másik hajó között. A számunkra elképzelhetetlen manőver a szakembernek sima ügy, egy Smarttal hosszabb ideig parkolnánk be kétautónyi helyre. De vizet fakasztani ő sem tud, az alacsony vízállás, a meder egyenetlen mélysége a dunai hajóforgalom jövőben tervezett nemzetközi fejlesztésénél is problémát jelent. Hát még a BKK-nál.

Öreg, öregebb

A fővárosi „flotta” hét hajót számlál, a legújabb 1987-es évjáratú, a legöregebb jövőre lesz 50 éves. Ám ennél sokkal kínosabb, hogy nem mindegyiknek van nyitott fedélzete, pedig nyáron ez volna az alap. Az meg enyhén szólva is költői túlzás, amiről Fenyő Miklós énekelt valamikor a nyolcvanas évek elején – „vízibuszunk száguld, mint a rakéta a fénylő hidak alatt” –, mivel e hajók átlagsebessége úgy 20 km/h. A helyzetet az üzemeltető BKV sem próbálja kozmetikázni: „A hajók többsége felújított, ugyanakkor nem a legmodernebb” – írják a honlapjukon. Noha e járművek minden előírásnak megfelelnek, karbantartásuk folyamatos, és meghibásodás esetén azonnal kivonják őket a forgalomból, elég szegényházinak tűnnek a nyugat-európai városi közlekedési társaságok vízibuszaihoz képest.

A hajókon ketten dolgoznak, a kapitány egyúttal kormányos, az „egytagú legénység” az aprómunkát végzi: dobja a kötelet a kikötésnél, segít az utasoknak kiszálláskor, kezeli a jegyeket. „Majdnem 30 éve hajózom, ezt másképp nem lehet csinálni, csak szerelemből. Ráadásul folyamatosan figyelni kell, gyakorlatilag az a legfontosabb, hogy az ember ezt ne rutinból csinálja. Mert bármikor összejöhet egy megszokáson kívüli dolog – uszadék vagy vízbe esett ember” – jegyzi meg kapitányunk.

Ám bármennyire is elmaradott ez a budapesti flotta, e fapados sétahajózás mégiscsak az első lépés lenne a fővárosi hajózás fellendítésének tárgyában. Vagyis inkább a nulladik: a BKK a jövőben nemhogy a hajóparkot szeretné lecserélni, de „a kikötők, a különféle utasforgalmi és karbantartó létesítmények működését, valamint a turisztikai és városfejlesztési szempontokat” figyelembe véve kívánja teljesen átalakítani a jelenlegi rendszert. Eddig egy megvalósíthatósági tanulmányra futotta, illetve egy hallgatói ötletpályázatra a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel együttműködve, ám – ahogyan a BKK-tól megtudtuk – „jelenleg a projekt még tervezési fázisban van, így pontos költségbecslést nem tudunk adni, az azonban így is látható, hogy az infrastruktúra kiépítése, valamint a hajópark beszerzése lesz a beruházás pénzügyileg jelentősebb része”. Azt is írják, hogy keresik „a budapesti igényeket kiszolgáló, ugyanakkor a pénzügyileg is fenntartható megoldást”, sőt, azt is hozzáteszik, hogy „már a tervezés jelenlegi stádiumában is látszik, hogy a projekt közgazdasági mutatói megfelelnek az európai uniós támogathatóság kritériumainak, így lehetőség van a projekt európai uniós finanszírozására”. Mindez több mint reménykeltő. Az már kevésbé, hogy ha visszatekintünk a budapesti Duna-hajózás évszázados múltjára, bizony több kikötőt is kitapétázhatnánk azokkal a nagy szabású és fantasztikus tervekkel, amelyek végül mind egy szálig az íróasztalfiókban kötöttek ki.

Kettőt fizet, négyet kap

A BKK menetrendjében négy különböző járatot különböztetnek meg a D11, D12, D13, D14 számokkal, ám az első három nagyjából ugyanazt jelenti: a D11-es a Haller utca és Újpest, Árpád út, a D12-es pedig a Haller utca és a Rómaifürdő szakaszon jár, a megállók az északi végállomásokat leszámítva azonosak. A D13-as ugyanaz, mint a D12, a szerencsétlen számmal a hétvégi, vagyis a mindenki számára fizetős járatokat különböztetik meg.

A D14-es a kakukktojás, ez ugyanis egy átkelő hajó Csepel, Királyerdő és Soroksár, Molnár-sziget között: amolyan hírmondó, hiszen régebben lényegesen több ilyen jellegű kompjárat közlekedett, egyebek mellett Budafok-Belváros és a Csepel Művek, de még a Jászai Mari tér és a Margitsziget között is, mintha nem lett volna ott pár méterre a Margit híd…

Megvan annak is a magyarázata, hogy a hajókat miért 11-től számozzák. Nos, az évtized végén döntöttek úgy, hogy a BKV járatai nem viselhetnek azonos számot, például a 78-as buszt 178-asra számozták át, mert létezik 78-as jelzésű troli. A rendszer nemcsak a buszokat, a villamosokat és a trolikat érintette, hanem az egyéb közlekedési eszközöket, tehát ennek értelmében kapták a metrók az 1–4, a HÉV-ek pedig az 5–9 számokat. Ám hogy még véletlenül se tévesszék össze őket az ugyanilyen számozású buszokkal, villamosokkal, a számok előtt betű is jelzi, hogy miről van szó, a metró számai az M, a HÉV-eké H jelzéssel együtt érvényesek. Ugyanez áll a hajókra is, a D betű minden bizonnyal a Dunát jelöli.

Azt nem sikerült megfejtenünk, hogy a sorozatból miért hiányzik a 10-es szám.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.