Hogyan látják a Liget-projekt támogatói a beruházást a városligeti botrányok után?

Lokál

Szakmabeliek és lelkes szimpatizánsok György Pétertől Vidnyánszky Attilán át Szuper Leventéig márciusban támogatásukról biztosították a Liget-projektet. Mit mondanak mostanság?

Értelmiségiek, a múzeumi szakma képviselői és lelkes szimpatizánsok György Pétertől Vidnyánszky Attilán át Szuper Leventéig márciusban támogatásukról biztosították a Liget-projekt kormányzati tervét. Mivel nem tudunk arról, hogy az aláírók közül bárki hangot adott volna nem tetszésének a csonttörő kopaszok ténykedése és a balhés városligeti bontás láttán, kérdéseket tettünk föl nekik.

Fél éve azt az állásfoglalást támogatták aláírásukkal, amelyben többek között ez olvasható: „Van egy közös jövőképünk Budapestről. Egy élhető és barátságos, az örökségére és az innovációira egyaránt büszke magyar fővárosban szeretnénk élni. (…) Szeretjük a városunkat, szorgalmazzuk a róla és érte való párbeszédet, a fejlődés igenlését és az időtálló hagyományok tiszteletét. Hiszünk abban, hogy vannak választásokon átívelő, mindannyiunk, a jelen és az eljövendő generációk érdekét szolgáló, felelős fejlesztési programok.” Ezt több mint nyolcvanan írták alá, köztük György Péter, esztéta, az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének igazgatója, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező, a Nemzeti Színház igazgatója, Szuper Levente válogatott jégkorongozó vagy Lakatos Márk stylist. A petíció után több cikk foglalkozott azzal, hogy sok olyan személy szerepel az aláírók között, akiknek érdeke fűződik a projekt megvalósulásához, illetve volt olyan is, aki nem tudott arról, hogy felkerült a listára. Ezeket az állításokat Baán László, a projektért felelős kormánybiztos (és a Szépművészeti Múzeum főigazgatója) utóbb nyilvánvaló hazugságnak nevezte.

Miután György Péter a Narancs hasábjain egy interjúban kilátásba helyezte, hogy szakít a projekttel – ami történik a Ligetben, elfogadhatatlan, „ha tetszik, válóok”, mondta –, mintegy húsz Liget-projekt-támogatót kérdeztünk meg arról, hogy az elmúlt hetek balhéi, az úgynevezett kopaszok és a rohamrendőrök kiszállása, az erőszakos és jogsértő események után jelenleg is aláírna-e egy hasonló szövegű petíciót, illetve biztosítottnak látja-e a projekt szakmai céljainak megvalósulását.

Tény, hogy nyár közepe lévén valószínűleg többen szabadságukat töltik ezekben a hetekben, de összesen hét esetben kaptunk bármiféle választ. Nagy Béla városépítész nem kívánt reagálni, mondván, ő nem közszereplő. Keserü Katalin Széheny-díjas művészettörténész rövid „hát, perszével” felelt mindkét kérdésre. Bajai András, a Richard Wagner Társaság elnöke szerint „az esetenkénti túlkapások” sem változtatják meg a szakmai célokat.

Pados Gábor, az acb galéria vezetője nem fogalmazott ilyen egyértelműen: „Náci verőlegényeket, illetve annak kinéző biztonsági emberek eljárását, az erőszak minden formáját elutasítom. A petíció aláírásakor semmi hasonlót nem tapasztaltam és fel sem merült bennem, hogy ilyesmire sor kerülhet. Mindazonáltal továbbra is hiszek az új múzeumok megvalósulásának a fontosságában és szükségszerűségében a hazai képzőművészeti és múzeumi élet kilátástalan és elszomorító helyzete miatt” – írta lapunknak. Batta András Széchenyi-díjas zenetörténész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyetemi tanára válasz helyett azt közölte, hogy „az épülő Magyar Zene Háza zenei tartalmát fejlesztő munkacsoport vezetőjeként” örülne, ha részletesebben kifejthetné a Narancs hasábjain, miről is szól a Magyar Zene Háza. „Meggyőződésem ugyanis, hogy nem árt szem előtt tartani a Liget-projekt és benne a Magyar Zene Háza projekt célját ahelyett, hogy pillanatnyi, politikailag motivált, lokális csatározásokkal foglalkoznánk, és homályosítanánk el a lényeget.”

Hasonló javaslattal élt Kelemen László, a Hagyományok Háza főigazgatója is, aki örülne, „ha a kitűnő kulturális oldalakkal rendelkező Narancs részletesebben foglalkozna a Magyar Zene Háza koncepcióval, végre az érdemi szakmai síkra terelve ezt az elfajuló harcot”. Kelemen László „természetesen” ma is aláírná a nyilatkozatot, mert szakmailag meggyőződött annak hasznosságáról. Hozzátette: „Látva az utóbbi hetek történéseit a Ligetben és annak lecsapódását a médiában, nagyon elszomorodtam azon, hogyan tudjuk mi itt, Magyarországon még mindig a legjobb szándékú, jó szakmai színvonalú tervet is kitenni a gyanakvás, a rosszindulat, a politikai haszonlesés, a megosztás sötét késztetéseinek.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.