Séta

Hotel Jókai

Lokál

Jókai Mór élete és kora, valamint az életmű mai kanonizált értelmezése ihlette azt a belvárosi sétát, amely a „modern Jókai” és Laborfalvi Róza kapcsolatának fontos helyeit hivatott bemutatni a Palotanegyedben és környékén. A Dohány utca–Rákóczi út–Vas utca–Bródy Sándor utca–Múzeum körút–Magyar utca határolta terület bejárásával, anekdotákon és különböző történeteken keresztül az írófejedelem alakját próbálják meg elevenné, érdekesebbé tenni – ha még lehet. Merthogy Jókai egyik lakóhelyétől a másikig rövid az út, de az izgalom se sok. Hely- és irodalomtörténeti szempontból nyilván számottevő, hol élt együtt Jókai, Petőfi és Szendrey Júlia, miért a Petőfi keze által írt drámát küldte el Jókai az Akadémiára, melyik lakást vette át Blaha Lujzától a Jókai–Laborfalvi házaspár, és miért volt fontos az írói munkához a tágas terű lakás. Mindez azonban kevés ahhoz, hogy Jókai Mór szexivé vagy egyáltalán élővé váljon, vagy hogy az iskolai tananyagnál mélyebben megértsük a költő korát.

Már meglévő olvasmányélményeinket nem írja felül e séta, nem is nagyon célja, inkább csak kiegészítő jellegű, jópofa, kevésbé ismert információkat ad át Hansági Ágnes Jókai-kutató, a séta vezetője és lelkes segítői. Jókairól nemcsak az derül ki, hogy kora igazán „médiaérzékeny” alkotója volt, aki szépirodalmi tevékenysége mellett, ha kellett, karikaturistának állt, több lapot „üzemeltetett”, sőt lakáskiadással is foglalkozott (nem sok sikerrel), de az is világossá vált, mi köze Gyulai Pálnak a 19. századi, nem túl imponáló Jókai-kép kialakulásához. Ahogy az is, ki volt „harmadik Róza” a család életében, miért küzdött Laborfalvi, a Nemzeti Színház színésze folytonos megfázással, és miféle bűnbandáktól félve nem vett ingatlant épeszű ember a múzeum Duna felőli oldalán. Sok színes apróság.

Szervezte a Fiatal Írók Szövetsége, május 21.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.