Kiállítás

Jeges csúcs, csúcsos süveg

LátóTérben. Eötvös Loránd és Stróbl Alajos - Térhatású fotográfiák

  • - kyt -
  • 2012. március 2.

Lokál

Ahhoz, hogy közvetlen, átélhető benyomást szerezzünk a Múzeum körúti egykori lóvasútmegálló, sőt ha igaz, egyenesen -végállomás létezéséről, nem kell feltétlenül elmennünk a Ráday utcai volt Károlyi-Almássy-palota épületébe.

Elég, ha közelről megvizsgáljuk a Kossuth Lajos utcához közelebb eső ELTE-épület téglafalába vésett bő százéves feliratokat - Ráday Mihály régiségmentő erőfeszítései óvták meg őket az eltűnéstől -, hogy az unalmukat nevük megörökítésével elűző egykori lóvasutasok (köztük kiemelkedő gyakorisággal egy Adorján nevű) nyomára bukkanjunk. Miközben a derék felvigyázók véstek, a jeles tudós az épület ablaka mögött felállította állványát, és térhatású életképeket készített, amelyeket akkoriban "tömörlátványnak" neveztek, ki tudja, miért.

A földfelszín alatti rétegek sűrűségének változásait még Eötvös Loránd sem tudta megragadni a fotográfia eszközeivel, de szerencsére feltalálta a gravitációs erő térbeli különbségeit jelző torziós ingát, amely viszont éppen erre szolgál. Ennyit nagyjából mindenki tud róla, ő pedig dokumentálta is az akció körülményeit: a mérősátrat, a felszerelést, a várakozó munkásokat, az asztalon megfogyatkozott mennyiségű vörösborral. Hegymászói teljesítményei viszont már nem ennyire közismertek - így mégiscsak jól tesszük, ha belépünk az említett palota Erkel utca felőli bejáratán, és megnézzük ezt a különleges kiállítást. Az itt látható nagyítások az eredetileg különálló képpárokat az úgynevezett anaglif eljárás eredményeképpen már összevontan, vörös és kék színeltolással tartalmazzák, és a megfelelő papír szemüveg teszi őket térhatásúvá. Eredetileg a fém- vagy fakeretes, nyeles vagy dobozos sztereonéző (itt is látható belőlük többféle) még a két szem látómezejét elválasztva hozta létre a háromdimenziós látványt, amely azért tökéletesnek nem nevezhető, inkább valami különös díszletszerűség benyomását keltik az egymás mögötti képrétegek. Szemüveg nélkül sem élvezhetetlenek egyébként a képek, csak egyfajta könnyáztatta elmosódottság vonja be őket, mintegy kívülről tapasztva rájuk a nosztalgikus emlékezés öregesen pityergő elérzékenyültségét.

De a lényeg nem is ez, hanem maga Eötvös Loránd, sőt még csak ő sem, hanem két leánya, Rolanda és Ilona, hiszen ők a képek mondhatni állandó szereplői - meg persze a hegyek. A Dolomitok, gleccserekkel, vad, csipkézett, éles sziklacsúcsaikkal. Eötvös legalább százat megmászott közülük, és hogy a kor kiemelkedő csúcstámadói közé tartozott, azt maga a 2837 méter magas Cima de Eötvös (Eötvös-csúcs) jelzi a Cadini-hegycsoportban. A fényképek tanúsága szerint apjuk az Eötvös lányokat is felhajtotta dél-tiroli nyaralóhelyükről a magas hegyek közé, amit ők állítólag lelkesen fogadtak, ám ha alaposabban megfigyeljük például a "Rolanda és Ilona a panorámában gyönyörködnek" aláírással ellátott felvételt, az a rossz érzésünk támad, hogy a meredély szélére kiparancsolt Ilona (netán Rolanda) csukott szemmel, ugyanakkor persze megadóan igyekszik legyűrni tériszonyát. Habár még mindig jobb dolguk volt, mint a szolgának, aki a kamerát, az állványt és a 9°18-as üveglemezeket vonszolta föl a magaslatokra.

Ne keressük a választ a kérdésre, hogy miért éppen az előző századforduló hivatalos szobrásznagyságának képei kerültek párba Eötvös felvételeivel. Elsősorban e két hagyaték gazdagsága lehetett a választás indoka (a Stróbl-gyűjteményt az utódok következetesen óvták, sőt bővítették). Meg talán a kiállítótér korlátozott adottságai, amelyek nem tették lehetővé, hogy a magyar sztereofényképezés történetével szenvedélyesen foglalkozó Felvinczi Sándor és társai még több képet tárjanak a látogatók elé. Ami közös kettejük között, az egyrészt a jómód, amely lehetőséget teremtett számukra e költséges szenvedély ápolására, másrészt meg a gyakorlásához szükséges kíváncsiság. Egyébként a Stróbl-képeket nem Stróbl, hanem mostoha-unokahúga, majd felesége, Kratochwill Alojzia készítette (rokona volt-e Kratochwill Zsuzsannának, Vajda János Ginájának, nem tudja valaki?). Így aztán míg magát Eötvöst nem látjuk (eltekintve összekulcsolt két kezének röntgenfelvételétől), Stróbl ott feszít Pisában, Firenzében vagy éppen a terézvárosi Epreskertben, ahol a képzőművészeti főiskola tanáraként a műterme volt. Kár, hogy nem láthatjuk, amint itt reggel(ente) trombitáját fújva körbelovagol romantikus átéléssel, amiért csúcsos süveges, körgalléros asztronómusjelmezében nyújt némi kárpótlást. A természethű mintázás tiszteletre méltó törekvésére utal a kép, amint az állatkerti ketrec előtt formázza meg gipszből a Kossuth-mauzóleum párducát vagy a műteremben Hungária nőalakját egy ruhátlan modell alapján, akinek mását aztán a szobron már nehéz szövet fedi.

Ízlés kérdése persze, de leginkább a hétköznapi családi fotók érdekesek - amint például a család állig felöltözött nő tagjai körében maga is oldalt gombolós ingben és kalapban fürdőzik a Vágban, vélhetően királylehotai villája közelében, amelynek falában és kertjében ma is látható néhány művének másolata. Lehet, hogy inkább a "szobor és modellje" (József főherceg, Berzeviczy Albert, gróf Csekonics Endre királyi főasztalnokmester) típusú képek készültek az örökkévalóság számára, mégis az előbbiek teszik szórakoztatóvá ezt a könnyed kirándulást a száz-egynéhány évvel ezelőtti idők két elismert polgárának derűsen munkálkodó világába.

Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény, Bp. IX., Ráday u. 18. Nyitva március 14-ig, k.-p.: 12.00- 18.00, szo.: 10.00-14.00

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.