Kálvinista gibbonok – A Nagyerdei Kultúrpark

Lokál

Állatkertnéző és vidámparki nosztalgiázás Debrecenben, az augusztusi kánikula idején.

Az augusztus első napjait megkeserítő hőségben – olvassuk az MTI közleményét a debreceni állatkertről – annak ellenére, hogy extra jeges gyümölccsel látták el őket, némelyik állat igen nehezen bírta a kánikulát. Egy leguán rosszul is lett, mondja a távirati iroda, mi pedig őszinte együttérzéssel reméljük, hogy azóta kiheverte szerencsétlen a hőgutát. Mivel magunk is azokban a napokban tettük tiszteletünket a nagyerdei intézményben, meg tudjuk erősíteni, pokoli meleg volt.

Fehérkezű gibbonok (Hylobates lar) mangót esznek

Fehérkezű gibbonok (Hylobates lar) mangót esznek

Fotó: MTI

Negyven fokban poroszkálni ketrectől ketrecig, pláne, hogy az egész létesítmény területén nem találni légkondicionált pihenőt, nem éppen ideális, mi több, a pálmaházban és a madárröptetőkben a kintinél is nagyobb a forróság és ezzel együtt a bűz is. Ennek megfelelően viszonylag kevés vendég kóvályog fel-alá a kertben, az állatokra meg végképp csak a rettenthetetlen gyerekek kíváncsiak, míg szüleik egy-egy fa vagy bokor árnyékába húzódva igyekeznek kibekkelni a vizitből hátralévő időt. Azt is hajlandók vagyunk a hőségre és a gyér nézőforgalomra fogni, hogy a bejáratnál dolgozó fotós kifejezetten barátságtalanul parancsolgatva kényszeríti megállásra a betévedőket. Kérdésünkre, hogy kinek, miért, hová készül a kép, kínos titokzatoskodással válaszol. Miután azonban kelletlenül odaállunk és ő elkészíti a felvételt, hirtelen tenyérbemászóan puha stílusban közli, hogy a kijáratnál megvehetjük majd a portrét kilencszáz forintért. Ez az aluljárói stílus semmiképpen nem tesz jót a hangulatnak, de azért nem bosszankodunk sokáig, elvégre állatokat látni jöttünk.

Recés zsiráfok nagyon néznek

Recés zsiráfok nagyon néznek

Fotó: MTI

A Nagyerdő ideális környezete lehetne a mostaninál jóval nagyobb állatkertnek is, éppen ezért nehezen érthető, hogy miért állnak egymáshoz ilyen közel a néha lehangolóan szűk kifutók. Igaz, egyik oldalról az atlétikai pálya lelátói, másikról a vidámpark, harmadikról pedig a még épülőfélben lévő, de máris gorombán a környezetére pöffeszkedő új Loki-stadion préseli össze a kert használható területeit. De egyébként is átmeneti állapotban van a létesítmény, a modern, tágasabb és az állati komfortérzetre érzékenyebb kifutók között régi, betonaljú, nyomasztóan sűrű rácsozattal megerősített ketrecek sorakoznak. És sajnos az utóbbiból van több. Mindezt állatra lefordítva: recés zsiráfnak, fehérkezű gibbonnak vagy feketefejű pókmajomnak, de még talán tigrisnek is viszonylag nagy kedvvel szegődnénk el a kálvinista Rómába, de az istennek se szeretnénk ugyanitt rétisasok, pápaszemes pingvinek, emsemakákók vagy örvös medvék lenni. Az utóbbi olyan lehangoló képet mutatott, ahogy elalélva pihegett, hátát szűk ketrece vasrúdjainak támasztva, hogy majdnem hazafutottunk elkeseredésünkben. Aztán megemberelve magunkat, mégis inkább a vidámpark matuzsálemi korú játékai felé indultunk tovább.

A két intézmény ugyanis tulajdonképpen egy. Az 1958-ban létrehozott, s ezzel a vidékiek közül elsőként megnyílt állatkert és a mellette 1960-ban üzembe állt „Lúdas Matyi Vidámpark” 1961-ben fuzionált, Nagyerdei Kultúrpark néven. A „kultúr” jelző ugyan kicsit nagyzoló, vagy legalábbis csak felerészben igaz, hiszen míg az állatkert valóban szolgálhat ismeretterjesztő célokra, mindez a kukac hullámvasúttal, hattyúforgóval vagy gyermekkanyargóval operáló vidámparkról nem annyira mondható el. És ha az állatkert átmeneti állapotban van, vagy legalábbis itt-ott láthatók modernizációs kísérletek, addig a vidámpark egy az egyben a szocialista szórakoztatóipar ittmaradt kis szigetének tűnik. Lényegében érdektelen az egész és siralmas, illetve nevetséges, ha a világ komolyabb vidámparkjaival akarnánk összevetni. Viszont ha úgy nézünk rajta végig, akár egy működő skanzenen, akkor be kell látnunk: hibátlan a dolog. Minden az eredeti, a jegypénztárak, a kiszolgálóépületek, maguk a játékok, és még talán a játékkezelők is, akiket – látogatók híján – leggyakrabban posztjukat elhagyva, kisebb-nagyobb kedélyesen trécselő csoportokba verődve találtunk meg valamelyik öreg fa árnyékában. Ha messzi gyermekkorunk húsvéti vurstlijárásait szeretnénk felidézni, ideális terep a debreceni park, és minden elfogultság nélkül muszáj leszögezni azt is, hogy az itteni dodgemek a világ bármely vidámparkmúzeumának a sztárjai lennének, olyan gyönyörűek (és olyan szépen karbantartottak). Ám ha valóban eljövünk ide nosztalgiázni, érdemes a gyerekeket inkább otthon hagyni, vagy legalábbis az állatkerti térfélen, mert itt halálra unnák magukat.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.