Kiállítás - Bosnyák és kínai - "A Babatündérhez" - a budapesti játékkereskedelem története

  • - kovácsy -
  • 2010. április 1.

Lokál

A játék maga az élet, csak kicsiben - ezt az okosságot sokan és sokkal szebben is leírták. A játékkereskedelem viszont minden megszorítás nélkül része a társadalmi berendezkedésnek. Pontosan ennyivel láthatunk többet egy átlagos játékkiállításnál.

A szakosodott játékkereskedelem kezdeteiről tárgyi emlékek alig, inkább rajzok, metszetek tudósítják az utókort. Állítólag már a régi egyiptomi gyerekek is kergettek karikát, és személyes emlékem, hogy ugyanezt tették a játékhiányos ötvenes években a magyarok is a küllőiktől megfosztott öreg biciklikerekekkel egy célirányosan meggörbített végű, keményebb drótdarab segítségével - de ehhez semmit sem kellett a háztartáson kívülről beszerezni. A valamivel bonyolultabb, de az ügyesebb szülők által még mindig elkészíthető fajátékokat kezdetben házaló vándorkereskedők, kucséberek árulták kocsiról vagy nyakukba akasztott tálcáról. Bosnyákoknak mondták őket - hogy miért pont bosnyákok, az homályba vész. Tény viszont, hogy a huszadik század elejére már egy sor településen tiltották a házaló kereskedelmet a piacféltő helyi erők nyomására.

Ekkorra persze Európa módosabb területein már régóta virágzott a játékkereskedelem - Németországban például az 1600-as évek vége óta. Egy Loebner nevű esztergályosmester kezdte gyártani sorozatban az egyszerű vonalvezetésű, lényegében kétdimenziós lovas katonákat a szászországi Torgauban, de a játékgyártás és -kereskedelem igazi központja Nürnberg lett, és a norinbergi játékok (a névtorzításért állítólag a csehek a felelősek) idővel eluralták a magyar piacot is.

A kiállítás minderről feliratos tablókon tudósít, kissé talán túl is részletezve a fontosabb magyar játékkereskedések cégtörténetét. Be kell vallanunk, hogy számunkra már Kertész Tódor, a Konta vagy a Rothauser testvérek, Rippel Károly, de még a Babatündérhez címzett kereskedést igazgató Liebner Zsigmond nevéhez sem fűződik különleges arcél. Késmárky és Illés neve is csak attól vált érzékelhetővé számunkra, hogy a Dohány utcai egykori Metró Klub homlokzatának kibontásakor pár hónapja felszínre került - a legjobb ritmusban egyébként ahhoz, hogy reklámot csináljanak a kiállításnak, ahol megtudhatjuk, hogy Illés Ferenc 1909-ben Budapest legnagyobb és legmodernebb játéküzletét nyitotta meg itt, az Árkád Bazárban, majd másfél évtized múltán profilt váltott: autókereskedés létesült a Zsolnay-kerámiából készült, játszó gyerekeket ábrázoló homlokzati díszítés alatt.

Mindennél sokkal izgalmasabb azonban Liebner közszemlére kitett 1894-es árjegyzéke, amely egyszersmind a csomagküldő kereskedelem korai virágzására is utal, a tartalma pedig egyszerűen lenyűgöző: valóban a világegész jelenik meg benne játékok formájában, fejezetekre tagolva, úgymint "1. Csörgők

2. Bohóczok és alakok

3. Húzható alakok" és így tovább a társasjátékokon, hangszereken át a rézágyúig, komplett kaszárnyáig, színházig és húsárucsarnokig. Ha pedig kiemeljük mondjuk a 2. pontot, további csábító tételeket találunk: "sipogó-bohócz, tapsoló-bohócz caschemir öltözetben, kéményseprő, jeges-ember, kómikus ugróalakok" és a többi. A kiállítás tárgyi anyaga elég ügyesen ragadja meg mindezt, a nagyobb bőség alighanem emészthetetlen volna: boltbelsőket rekonstruál, bemutat egy gazdag karácsonyi szobát, finom utalásokkal a környező felnőttvilágra - nem is gondolnánk, milyen elegáns tudott lenni akár egy pénztári madzagtartó is.

Aztán vége lett a finomságokra, békés befelé fordulásra hangolt és nyugalmas jómódban élő polgári világnak, amit leképezett az akkori játékbolti kínálat és miliő. 1948- 49-ben "Liebner bácsi" még "élmunkás-pályázatot" is hirdetett egy építőjátékhoz kapcsolódva (már nem Matador, még nem Fémépítő, hanem Ördögmester), de nagykereskedését ez sem mentette meg a háború után gyorsan felpezsdülő vállalkozó szellemet elfojtó államosítástól. Ám a jelek szerint egy szűk rés mégis nyitva maradt a kisipar számára is. Az ötvenes évek értelemszerűen szegényes, kopottas játékkínálatában a fa teherautók, kétségkívül strapabíró, keménygumi-bevonatú lendkerekes kispobjedák mellett ott szerénykedik egy marokkójáték is Matusch Jánosné pesterzsébeti hurkapálcika- és marokkókészítőtől.

A kiállítás látványvilágának a súlypontja innentől magukról a játékokról valóban a kereskedelemre helyeződik át, és akinek kedve van, végre tisztán láthatja a szervezeti viszonyok alakulását a F'BUHA- TRIÁL kontinuum mentén. "A poliészter sípoló kutyát még mindig nem gyártják" - háborog a sajtó, miközben a nevében talán a bútor-, hangszer- és játék-kiskereskedelem akkoriban összekapcsolódó hármasságára utaló TRIÁL az új gazdasági mechanizmus hullámára lendülve importból igyekszik (részleges sikerrel) kielégíteni a feszítő igényeket.

A játékhelyzetet és visszásságait nagy kedvvel szemlézik a filmhíradók, és ellentmondásos érzésekkel figyelhetjük az állatkerti Zsófi medvét, amint gondozója motorjának oldalkocsijából kikászálódva pöttyös ruhácskában, fejét vészterhesen ingatva szemléli a pumpával működtetett cintányéros mackót. A filmbejátszások kritizálgató bájolgása - "...ejnye, játékgyári nénik és bácsik!" - még utólag is könynyen feldúlja a látogatót, aki felidézi gyerekkorát, amikor a lemezárugyári (mindenki tudni vélte, hogy valójában persze hadiüzem, ahol az oroszok parancsolnak) "Hegyi vasút" valóban újra és újra elakadt, aláásva a saját, majd nem múló, dacos keserűsége hatására az egész család ünnepi hangulatát.

Egykori pályázatokról értesülünk, amelyek díjnyertes darabjait - például a Babász műhelyt vagy az Ötvöskét - aztán mégsem gyártották sorozatban. És kiderül, hogy hiába rendelkezett a TRIÁL önálló valutakerettel, nem tudott versenyezni a kereslet növekedésével, nem is beszélve a magyar játékgyártásról, amely már a rendszerváltás előtt lényegében megadta magát, fejet hajtva a matchbox, a Lego és a kínai játékok túlhatalma előtt.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Bp. V., Szent István tér 15., nyitva: június 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?