A Rákóczi út születése és lepusztulása

„Kiváltságos elhelyezésénél fogva”

Lokál

A főváros legforgalmasabb útjai közül a Rákóczi útnak nem csak a forgalma jelentős, de a története is. Valaha lóvasutak, villamosok jártak rajta, és a gyalogosok sem menekültek a zaj és a rossz levegő elől.

„Néhány perc után az egész Kerepesi-út, ameddig a szem elláthatott, csöndesen hullámzó tenger volt (…); összeolvadt minden, lovas és gyalogos, úr és nép, díszmagyar, feketeruha és szegény ember köntöse, a hatalmas népáradattal szemben minden egyéni sajátosság elvesztette elkülönítő jellegét.” 1906. november 4-én jelentek meg e sorok a Magyar Lányok című lapban a pár nappal korábbi nagy eseményről, II. Rákóczi Ferenc hamvainak hazahozataláról. Budapesten azzal igyekeztek örökké emlékezetessé tenni az eseményt, hogy a fejedelemről nevezték el a főváros egyik legrégebbi és legforgalmasabb főútvonalának, a Kerepesi útnak a belső szakaszát, a Kiskörút és a Keleti pályaudvar között. Noha a patetikus leírás a már-már népünnepélynek is mondható eseményről szólt, bizonyos elemeiben a mindennapokat idézte: az újdonsült Rákóczi úton jóval korábban is összeolvadt minden, még „az egyéni sajátosságok” is.

A Hatvani kaputól Budapest kapujáig

Az épülő Budapest sugaras-gyűrűs szerkezetét Pest városának adottságai alapján találták ki az 1870-es évek elején. A Nagykörút és az Andrássy út már ennek jegyében épült, a szerkezet alapja azonban a Kiskörút vonala, illetve az abból kiágazó sugárutak – a Váci út, az Üllői út, a Kerepesi út – voltak. A Kerepesi az egykori városfal Hatvani kapujától indult, ezért is nevezték korábban Hatvaner Strassénak, de 1804-től már Kerepescher Strasse volt a neve, és valóban Kerepesig ért. Az utcanév magyarosítására hivatalosan 1874-ben került sor.

Akkor már régóta a főváros legforgalmasabb útjának számított a város kelet–nyugati tengelyén, egyenesen a belvárosig; az 1840-es években lekövezték és a gázvilágítást is az elsők között rendszeresítették itt. Lóvasúti pályája 1868-ban készült el, pár évvel később megkezdődött a 19. század elején épült földszintes, egyemeletes épületeinek bontása is, amit az 1880-as, 1890-es években nagyszabású, a bérházépítésben kiteljesedő ingatlanfejlesztés követett. Mindezt azonban megelőzte a Magyar Királyi Államvasutak Központi pályaudvarának, a későbbi Keleti pályaudvar állomásépületének és vágányzatának kiépítése 1881–1884 között. A „Budapest kapujának” tekintett pályaudvar elhelyezését nem véletlenül igazították az addig nyílegyenes Kerepesi út kanyarulatához, és az ebből kiágazó Csömöri úthoz (1906-tól Thököly út), illetve a közelben működő vámhivatalhoz. Akkoriban itt kezdődött Budapest külvárosa, ahol a korábbi falusias jelleget egyre inkább háttérbe szorította az iparosodás. A pályaudvar átadása után kezdték használni a Belső-Kerepesi út és Külső-Kerepesi út megkülönböztetést, de azt már 1882-ben eltervezték, hogy a Nagykörúttól a vasútig tartó szakaszt kiszélesítik 13 ölről 15 ölre (1 öl = 1,82 méter). (A tervet azért vetették el, mert emiatt ki kellett volna sajátítani a Kenyérmező utca sarkán álló bérházat.) Nagy reményeket fűztek az ekkor kiépült Népszínház utcához, hogy az tehermentesítheti a Belső-Kerepesi utat. Úgy gondolkodtak, hogy a forgalom nagy részét ide terelhetik, és „a Népszínház utcza az egész kőbányai, továbbá a temetőhöz és a magyar államvasutak teherpályaudvarához vezető forgalmat felkarolná” – ahogyan akkoriban fogalmaztak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.