A Rákóczi út születése és lepusztulása

„Kiváltságos elhelyezésénél fogva”

Lokál

A főváros legforgalmasabb útjai közül a Rákóczi útnak nem csak a forgalma jelentős, de a története is. Valaha lóvasutak, villamosok jártak rajta, és a gyalogosok sem menekültek a zaj és a rossz levegő elől.

„Néhány perc után az egész Kerepesi-út, ameddig a szem elláthatott, csöndesen hullámzó tenger volt (…); összeolvadt minden, lovas és gyalogos, úr és nép, díszmagyar, feketeruha és szegény ember köntöse, a hatalmas népáradattal szemben minden egyéni sajátosság elvesztette elkülönítő jellegét.” 1906. november 4-én jelentek meg e sorok a Magyar Lányok című lapban a pár nappal korábbi nagy eseményről, II. Rákóczi Ferenc hamvainak hazahozataláról. Budapesten azzal igyekeztek örökké emlékezetessé tenni az eseményt, hogy a fejedelemről nevezték el a főváros egyik legrégebbi és legforgalmasabb főútvonalának, a Kerepesi útnak a belső szakaszát, a Kiskörút és a Keleti pályaudvar között. Noha a patetikus leírás a már-már népünnepélynek is mondható eseményről szólt, bizonyos elemeiben a mindennapokat idézte: az újdonsült Rákóczi úton jóval korábban is összeolvadt minden, még „az egyéni sajátosságok” is.

A Hatvani kaputól Budapest kapujáig

Az épülő Budapest sugaras-gyűrűs szerkezetét Pest városának adottságai alapján találták ki az 1870-es évek elején. A Nagykörút és az Andrássy út már ennek jegyében épült, a szerkezet alapja azonban a Kiskörút vonala, illetve az abból kiágazó sugárutak – a Váci út, az Üllői út, a Kerepesi út – voltak. A Kerepesi az egykori városfal Hatvani kapujától indult, ezért is nevezték korábban Hatvaner Strassénak, de 1804-től már Kerepescher Strasse volt a neve, és valóban Kerepesig ért. Az utcanév magyarosítására hivatalosan 1874-ben került sor.

Akkor már régóta a főváros legforgalmasabb útjának számított a város kelet–nyugati tengelyén, egyenesen a belvárosig; az 1840-es években lekövezték és a gázvilágítást is az elsők között rendszeresítették itt. Lóvasúti pályája 1868-ban készült el, pár évvel később megkezdődött a 19. század elején épült földszintes, egyemeletes épületeinek bontása is, amit az 1880-as, 1890-es években nagyszabású, a bérházépítésben kiteljesedő ingatlanfejlesztés követett. Mindezt azonban megelőzte a Magyar Királyi Államvasutak Központi pályaudvarának, a későbbi Keleti pályaudvar állomásépületének és vágányzatának kiépítése 1881–1884 között. A „Budapest kapujának” tekintett pályaudvar elhelyezését nem véletlenül igazították az addig nyílegyenes Kerepesi út kanyarulatához, és az ebből kiágazó Csömöri úthoz (1906-tól Thököly út), illetve a közelben működő vámhivatalhoz. Akkoriban itt kezdődött Budapest külvárosa, ahol a korábbi falusias jelleget egyre inkább háttérbe szorította az iparosodás. A pályaudvar átadása után kezdték használni a Belső-Kerepesi út és Külső-Kerepesi út megkülönböztetést, de azt már 1882-ben eltervezték, hogy a Nagykörúttól a vasútig tartó szakaszt kiszélesítik 13 ölről 15 ölre (1 öl = 1,82 méter). (A tervet azért vetették el, mert emiatt ki kellett volna sajátítani a Kenyérmező utca sarkán álló bérházat.) Nagy reményeket fűztek az ekkor kiépült Népszínház utcához, hogy az tehermentesítheti a Belső-Kerepesi utat. Úgy gondolkodtak, hogy a forgalom nagy részét ide terelhetik, és „a Népszínház utcza az egész kőbányai, továbbá a temetőhöz és a magyar államvasutak teherpályaudvarához vezető forgalmat felkarolná” – ahogyan akkoriban fogalmaztak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.