A Rákóczi út születése és lepusztulása

„Kiváltságos elhelyezésénél fogva”

Lokál

A főváros legforgalmasabb útjai közül a Rákóczi útnak nem csak a forgalma jelentős, de a története is. Valaha lóvasutak, villamosok jártak rajta, és a gyalogosok sem menekültek a zaj és a rossz levegő elől.

„Néhány perc után az egész Kerepesi-út, ameddig a szem elláthatott, csöndesen hullámzó tenger volt (…); összeolvadt minden, lovas és gyalogos, úr és nép, díszmagyar, feketeruha és szegény ember köntöse, a hatalmas népáradattal szemben minden egyéni sajátosság elvesztette elkülönítő jellegét.” 1906. november 4-én jelentek meg e sorok a Magyar Lányok című lapban a pár nappal korábbi nagy eseményről, II. Rákóczi Ferenc hamvainak hazahozataláról. Budapesten azzal igyekeztek örökké emlékezetessé tenni az eseményt, hogy a fejedelemről nevezték el a főváros egyik legrégebbi és legforgalmasabb főútvonalának, a Kerepesi útnak a belső szakaszát, a Kiskörút és a Keleti pályaudvar között. Noha a patetikus leírás a már-már népünnepélynek is mondható eseményről szólt, bizonyos elemeiben a mindennapokat idézte: az újdonsült Rákóczi úton jóval korábban is összeolvadt minden, még „az egyéni sajátosságok” is.

A Hatvani kaputól Budapest kapujáig

Az épülő Budapest sugaras-gyűrűs szerkezetét Pest városának adottságai alapján találták ki az 1870-es évek elején. A Nagykörút és az Andrássy út már ennek jegyében épült, a szerkezet alapja azonban a Kiskörút vonala, illetve az abból kiágazó sugárutak – a Váci út, az Üllői út, a Kerepesi út – voltak. A Kerepesi az egykori városfal Hatvani kapujától indult, ezért is nevezték korábban Hatvaner Strassénak, de 1804-től már Kerepescher Strasse volt a neve, és valóban Kerepesig ért. Az utcanév magyarosítására hivatalosan 1874-ben került sor.

Akkor már régóta a főváros legforgalmasabb útjának számított a város kelet–nyugati tengelyén, egyenesen a belvárosig; az 1840-es években lekövezték és a gázvilágítást is az elsők között rendszeresítették itt. Lóvasúti pályája 1868-ban készült el, pár évvel később megkezdődött a 19. század elején épült földszintes, egyemeletes épületeinek bontása is, amit az 1880-as, 1890-es években nagyszabású, a bérházépítésben kiteljesedő ingatlanfejlesztés követett. Mindezt azonban megelőzte a Magyar Királyi Államvasutak Központi pályaudvarának, a későbbi Keleti pályaudvar állomásépületének és vágányzatának kiépítése 1881–1884 között. A „Budapest kapujának” tekintett pályaudvar elhelyezését nem véletlenül igazították az addig nyílegyenes Kerepesi út kanyarulatához, és az ebből kiágazó Csömöri úthoz (1906-tól Thököly út), illetve a közelben működő vámhivatalhoz. Akkoriban itt kezdődött Budapest külvárosa, ahol a korábbi falusias jelleget egyre inkább háttérbe szorította az iparosodás. A pályaudvar átadása után kezdték használni a Belső-Kerepesi út és Külső-Kerepesi út megkülönböztetést, de azt már 1882-ben eltervezték, hogy a Nagykörúttól a vasútig tartó szakaszt kiszélesítik 13 ölről 15 ölre (1 öl = 1,82 méter). (A tervet azért vetették el, mert emiatt ki kellett volna sajátítani a Kenyérmező utca sarkán álló bérházat.) Nagy reményeket fűztek az ekkor kiépült Népszínház utcához, hogy az tehermentesítheti a Belső-Kerepesi utat. Úgy gondolkodtak, hogy a forgalom nagy részét ide terelhetik, és „a Népszínház utcza az egész kőbányai, továbbá a temetőhöz és a magyar államvasutak teherpályaudvarához vezető forgalmat felkarolná” – ahogyan akkoriban fogalmaztak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.