Magyarfoci: Angyalföldi feltámadás

  • 2003. szeptember 18.

Lokál

Megint rúgják a labdát Angyalföldön, ahol nem is oly rég még temették és gyászolták a lelketlen vállalkozók által csődbe vitt csapatot. S mit ad isten, a szurkoló, mely, mint tudjuk, különös fajta, még hálás is mindezért: a jelenleg másodosztályú Vasas meccseit többen látogatják, mint az ún. első osztályú csapatok találkozóit - bár ez leginkább az utóbbiakat minősíti.

Megint rúgják a labdát Angyalföldön, ahol nem is oly rég még temették és gyászolták a lelketlen vállalkozók által csődbe vitt csapatot. S mit ad isten, a szurkoló, mely, mint tudjuk, különös fajta, még hálás is mindezért: a jelenleg másodosztályú Vasas meccseit többen látogatják, mint az ún. első osztályú csapatok találkozóit - bár ez leginkább az utóbbiakat minősíti.Mióta a balsors és a gonosz ún. futballvállalkozók együttes ármánya következtében legendásabbnál legendásabb csapatok kényszerültek a másodosztályba (ha nem mindjárt az enyészetbe, illetve előbb oda, azután ide), úgy tűnik, megéri NB I/B-s meccsekre járni: a nép a lapok beszámolója szerint számolatlan, sokezres tömegben tódul a Vasas (és a Honvéd) meccseire, míg egy Siófok-Békéscsba NB I-es rangadóra legutóbb csak 500 néző (!) volt kíváncsi. Ehhez képest a feltámadt Vasast annyian figyelik testközelből, mint a lassan feledésbe vesző aranykorban, s nem hiába. A csapat a feljutást érő második helyen tanyázik, és legutóbb simán kiverte az amúgy az UEFA-kupában részt vevő Debrecent a Magyar Kupából. Hogy az ellenfél ezúttal a Diósgyőr, az csak hab a tortán. Váradi, Zombori, Izsó, Müller etc. vs. Oláh, Tatár, Salamon, Borostyán stb. szól a hang a mindent megszépítő messzeség homályából, ahonnan csak egy érces kurvaanyád bírja visszatántorítani az embert.

Ropog a fogam alatt

Már a legendás Fáy utcai pálya felé közeledve ismerős képek és hangok késztetik heves flessbekkelésre a látogatót: a töki- és szotyiárusok rendületlen állnak posztjukon, elfoglalván a kínai piactól az eucharisztikus kongresszusi sci-fi lakótömbig terjedő vadászterület stratégiai pontjait. A közel s távolból áradó tömeg láttán megnyugszik az ember: sehol egy alkoholista garázda, javarészt békés családapák, sokszor a tévé elől erővel elszakított anyuval és gyermekkel, dévaj nagypapák unokával, meg igen sok húsz év körüli fiatal, közöttük meglepően sok lány. A kidobók kötelességszerűen marconák, továbbá módfelett terjedelmesek, ám ezt leszámítva kétségtelenül segítőkészek, s dacolva természetükkel csak kétszer zavarnak át egyik kaputól a másikig, ami még kétségtelenül belefér a tevékenységi körükben is szereplő pedagógiai szerepbe. A csöndet a némileg ittas, gyér számú diósgyőri szurkolócsapat felbukkanása töri meg, akik a legendás "Aki nem ugrál, az mind köcsög tirpák!" csatakiáltásukkal emlékeztetnek arra, hogy az ősi, habár eredetét tekintve érthetetlen Miskolc-Nyíregyháza ellentét mélyebb és fontosabb, mint az átmeneti ellenfelek kínálta múló kontextus. A miskolci drukkerek mindazonáltal kedvesek és segítőkészek, s miközben a lopott söröspoharat lóbálják, útbaigazítanak, sőt egy eredeti, sárga diósgyőri fotóskabáttal is gazdagabbak leszünk - igaz, a ruhadarabra mintegy rátapadó fajtajelleg csak később, a szitkok hallatán válik nyilvánvalóvá.

A mérkőzés további menete, a várakozásoknak megfelelően, már kevésbé válik okulásunkra: két szívósan, ám tökéletesen impotensen játszó csapat küszködik a labdával. A szépszámú angyalföldi ultracsapat, illetve a magát csak kis létszámban képviseltető diósgyőri hardcore egyaránt sportszerűen, saját csapatára, illetve a játékvezetői négyesre koncentrálva követi a mérkőzést. A restség, mint mindig, most is bűnbe fordul: aktivizálódnak a magukat Dennis Hopper legjobb szerepein trenírozó paranoid pszichopaták, akik a legváratlanabb pillanatokban képesek a taccsbíróra vagy Bede játékvezetőre ordítani. A legnagyobb tetszést a "Ne beszélgess, te rohadt szemét!" (előzmény: az asszisztens két szót szól a bedobáshoz készülődő hazai játékoshoz), illetve a "Miért vigasztalod, te mocsok?" (előzmény: Bede megtekinti a tizenhatoson belül összeomlott Vasas-centert) megjegyzések aratják, ám hamarosan érkezik a szünet, s mivel a 45. percben egy, még a nézőteret is kacajra késztető, erősen potyaízű góllal vezetést szerzett a Vasas, a drukkerek immár sokkal nyugodtabban indulnak el a söröscsapok és a klozetek sűrű mélye felé.

A szünetben a futballpályák legkülönösebb lénye veszi át a hatalmat: az egyszerre dídzséként és emszíként fungáló műsorközlő. A valószínűtlen negyedórás program során meghallgathatjuk az Újra itt van című Illés-szám egy meglepő remixét, amit később a Kicsit feldob és aláállsz című Kispál-szám, majd a régmúlt korokat idéző Vasas-induló követ. Közben azért megtudjuk, hogy megszületett a Vasas-család legfiatalabb tagja, bizonyos Krisztina, aki háromezer-hatszáz grammos kezdősúlya dacára már aktívan tanulja, hogy Hajrá, Vasas!

Higany, mozgás

Az MC markáns hangjától szerencsére meccs közben sem kell elbúcsúznunk, mintha csak otthon lennénk, hangosan kommentálja a fontosabb eseményeket, a fiúkat pedig magától értetődő módon vezeték-, illetve becenevükön szólítja (a végére becserélt volt válogatott Keresztúrit például Gyerünk Kereszt! csatakiáltással fogadja - ennek nyomán ajánlhatjuk az egykori Barankovics-párttól lízingelt Lendülj, Kereszt, magasra! szlogent is mondjuk szöglet esetére). Ami a pályán zajlik, ehhez képest szóra sem érdemes: a két csapat mindent elront, amit csak lehet, marad a sovány, de három pontot érő 1-0, jöhet a We Are The Champions és a gólszerző Schultz meg a csodakapus Posza vegzálása, miközben a fiúk több pacsizással is megfejelt tiszteletkört futnak a nagyjából hálásan ünneplő drukkerek tiszteletére. Ám az ős Vasas-szurkolók örömébe némi üröm is vegyül: vajh mi lesz, ha legközelebb is ilyen szarul játszik a csapat - teszi fel a jogos kérdést a 79-es troli három hűséges utasa, alig fél órával a záró hármas sípszó után - elvégre oly hosszú még a bajnokság, s közben olyanok jönnek még ellenünk, mint a Kaposvár, a Pápa, nem is szólva a Dabasról - tudják, ott játszik a Galaschek Peti.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.