„Minden szép, minden jó” – Az utca embere az új Széll Kálmán térről

Lokál

A hét urbanisztikai eseménye a megújult Széll Kálmán tér. Járókelőket kérdeztünk.

És szerintük minden oké. Az éles sarkok, rideg formák senkit nem zavarnak, sőt az sem, hogy a piros díszburkolat csúszik. „Nagyon szép, nagyon jó. Rendezett lett és tiszta. Persze van mit megszokni rajta, de minden szép” – mondja egy idős hölgy a szökőkút mellett üldögélve. A fontana egyébként szinte cirkuszi látványosságnak számít, hiszen rengetegen fotózzák és állják körbe, ráadásul nemcsak vizet köp magából, hanem vízgőzt is.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

A gyerekek nagy kedvence valóban látványos, bár azzal, hogy a tér közepére tették, félúton a villamosokat és a metrót összekötő útvonalra, kérdéses, hogy mekkora akadálynak számít majd a reggeli és délutáni csúcsforgalomban.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

De egyelőre az embereket láthatóan nem zavarja, örülnek annak, hogy van, sőt éjszaka is világít. És ha már világítás, a BKK szerint a 700 méter hosszú, burkolatba süllyesztett, világító LED-csíkok az éjjeli közlekedést segítik, ugyanis a legfontosabb gyaloglási irányokat jelölik ki. Annyi szent, hogy minket éjszaka úgy elvakított a fénye, hogy a villamos számát sem láttuk tőle, de vannak, akik úgy vélik, ez is oké.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

„Szokatlan még, de nem tudok róla rosszat mondani. Annak örülök, hogy egyszerűbb lett az áthaladás, hiszen kikerült a tér közepéről számos felesleges elem, mint például a villamossínek, ami egyébként rettentően balesetveszélyes volt, én egyszer úgy botlottam el bennük sietés közben, hogy az eséstől elájultam” – meséli egy nő, aki a tér újrakeresztelésének fontosságát is kiemelte. „Van, aki még most is Moszkva térnek hívja, és sokan nem szeretik, hogy egy ideje újra Széll Kálmánnak kellene. De hát mit adott nekünk Moszkva? Semmit. És Széll Kálmán? Nagyon sokat tett ezért az országért, szerintem nagyon helyes, hogy újra ez a tér neve” – folytatja.

Tény és való, hogy akiket megkérdeztünk, üdének és barátságosnak látják az új teret, szívesen üldögélnek a padokon. „Végre van hol pihenni, várni, nézelődni. Nemcsak egy tér, amin átrohan az ember, hanem nyugodt találkozóhely” – mondja egy másik nő.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

„Nagyon jó stílusa lett a térnek, szeretek ide kiülni, modern, fiatalos, jól néz ki” – mondja egy huszonéves. „A régi óra? Nem, nem hiányzik. Szerintem jobb, hogy digitális kijelző van és nem analóg.” És a fedett villamosváró is tetszik. „Végre nem kell elázni az esőben, miközben várunk a villamosra. Na és a fák!” – kiált fel egy férfi, mintha máris zöldellne az a 182 új fa, amit a térre telepítettek, ám az biztos, hogy hosszú évekig nem fog még árnyékot adni, vagyis nyáron a tér ugyanúgy egy betondzsungel lesz, mint eddig, s legfeljebb a szökőkút segít a bátrabbaknak és gátlástalanabbaknak.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.