Mire kell Petőfi egy afgánnak? – Városnézés egy menekülttel

  • Gera Márton
  • 2015. június 19.

Lokál

Dariush Rezai 21 éves, Budapestet tartja otthonának, tolmács és idegenvezetőként dolgozik. És menekült. Életének eddigi állomásai kapcsán tartott buszos idegenvezetést.

Kissé nehézkesen indul el az újságírókkal és operatőrökkel teli busz a Déli pályaudvartól, ugyanis néhány külföldi turista azt hiszi, ez az ő buszuk, és most kezdődik a városnézés. A városnézés tényleg kezdődik, csak éppen az UNHCR, az ENSZ menekültügyi hivatala szervezte, és ez a menekültek világnapja alkalmából szervezett kampány záróeseménye (lásd itt). Simon Ernő, az UNHCR magyarországi irodájának szóvivője azt mondja, hogy a kampány a menekülteket a saját történeteiken keresztül igyekszik bemutatni. Most tehát a 21 éves Dariush Rezai tart buszos idegenvezetést, budapesti életének eddigi állomásairól.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Európának nincs szüksége

A Déli pályaudvar a kiindulópont, ide érkezett meg 2009-ben Dariush, miután hónapokon keresztül vándorolt, ugyanis Irán, ahol korábban próbált élni, szerinte egyáltalán nem biztonságos és befogadó ország. De Teherán is csak egy állomás volt, Dariush 12 éves korától menekül – édesapját fegyveresek gyilkolták meg Afganisztánban, így neki sem volt maradása hazájában. „Budapest elsőre nagynak, aztán még nagyobbnak tűnt” – mondja.

Arról mesél, hogy mindössze egy kellemetlen élménye volt az érkezés után, amikor néhányan kötözködtek vele, majd megütötték, de a magyarokat összességében befogadónak tartja. Szerinte a munkáltatót például nem az érdekli, hogy milyen a bőröd, hanem a végzettséged, a hozzáállásod.

Dariush Rezai

Dariush Rezai

Fotó: Sióréti Gábor

Persze a legkapósabb téma a nemzeti konzultáció, valamint a plakátok, amelyekről Dariush azt mondja, egyértelmű, hogy nem a bevándorlókat szólítják meg, sokkal inkább az ittlévőknek szólnak, amit viszont nem ért, mert szerinte, akik menekültként érkeztek ide, betartják a törvényeket, és tiszteletben tartják a kultúrát. Mindenesetre mióta a miniszterelnök arról beszélt, hogy Magyarországnak és Európának nincs szüksége a bevándorlókra, gyomorsava van, jegyzi meg enyhe mosollyal.

Az iskola őre

Zötykölődünk a délelőtti dugóban, igazi turistalátványosság az operatőrökkel teli sárga busz. Az első megálló a Than Károly Ökoiskola, ahol Dariush tanult.

Miközben Dariush ódákat zeng az iskoláról, és arról beszél, hogy itt azonnal befogadták, felkészítették az érettségire, az intézménynek nem igazán tetszik a sajtó megjelenése, először a biztonsági őrök kifogásolják a jelenlétünket, majd az igazgatónő érkezik, hogy itt bizony nem lehet forgatni, nincs engedély a Kliktől, a riporterek és az operatőrök hiába magyarázzák, hogy ez nem magánterület, és különben sem léptek be a kapun. Az intézményvezető hajthatatlannak bizonyul, nekünk pedig marad az a tanulság, hogy ma már egy városnézés sem telhet el vita nélkül.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Visszaszállunk a buszba, és úgy tűnik, Dariush mit sem vett észre az egész jelenetből, továbbra is hatalmas kedvvel dicsőíti a Than Károly Ökoiskolát. Majd arról mesél, milyen fontos neki a Margit-sziget, és Simon Ernő kérdésre sejtelmes mosollyal csak annyit válaszol, hogy „ide bizony nagyon jó randikat lehet szervezni”. És hát a magyar nyelvet is először a lányok miatt kezdte el tanulni, az egyik tanára azt mondta, azért kell megtanulni magyarul, mert csak így lehet majd csajozni. Dariush valóban megtanult, ma már alig érezni, hogy nem ez az anyanyelve. Nemcsak a nyelv fogta meg, hanem az irodalom is, pedig próbálták lebeszélni róla, hogy magyar irodalmat tanuljon, lévén minek az egy afgán embernek. A tanára Petőfivel kezdte, és most már ott tart, hogy imádja. Petőfi romantikája fogta meg, és ugyanezt a romantikát látja az ország történelmében, a forradalmakban és szabadságharcokban, úgy gondolja, ez az ország nem olyan, amelyik könnyen feladja.

Több zöldet!

Megyünk végig a Nagykörúton, Dariush mesél a bulikról, a klubokról, ahová gyakran járnak. Sokáig nem volt semmi gond, egyszer csak azt kapta válaszul az egyik szórakozóhelyen, hogy bevándorlók nem jöhetnek be. Megkérdezte a főnököt ennek okáról, aki elmondta, hogy voltak problémák a bevándorlókkal. Dariush ezért a barátainak azt mondja, hogy be kell tartani a szabályokat, mert ők bevándorlók, nagyobb figyelem terelődik rájuk. Egyébként meg Budapestet a „zaj és romantika” városaként jellemzi, de szerinte lehetne kicsit több zöld terület. De ez az ország fogadta be, itt érzi magát szabadnak, és itt fogadták el az emberek. A párja egy étteremben dolgozik, tervezik az esküvőt, csak még egy kicsit győzködni kell a barátnőjét.

Az utolsó megálló a Kálvin tér, amelyet akár beavatási helyként is hívhatunk, Dariush ugyanis itt hallotta először a Nemzeti dalt, az egyik osztálytársa felment a Nemzeti Múzeum lépcsőjére, és elkezdte szavalni a verset. Bár keveset értett, a többiekkel egyszerre kiáltotta: „Esküszünk, / Esküszünk, hogy rabok tovább / Nem leszünk.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.