helyrajzi szám

Munkásmozgalmi sétány

Lokál

„Lenn, hol a tölgyek őrzik a völgyet, kúszik az erdei út…”

Így kezdődik a régi dal, a szöveg mégsem rigófüttyre és a szép tájakra fut ki, hanem arra, hogy „KIMSZ-esek vágtak hajdan e tájnak, élükön Ságvári járt”. Persze ma már nemcsak a KIMSZ (Kommunista Ifjúmunkások Magyarországi Szövetsége), hanem Ságvári Endre (1913–1944) neve is magyarázatra szorul, mivel a hozzá hasonló baloldali mártíroknak régen nem osztanak lapot a történelemkönyvekben. Ám 1973-ban másképp állt a dolog. Miután Ságváriról utcát, teret, ligetet és laktanyát is elneveztek, illetve leforgatták az életéről szóló Harminckét nevem volt című filmet (főszereplő: Huszti Péter), az illetékesek elérkezettnek látták az időt, hogy a KIMSZ-esek kirándulásairól is méltóképp megemlékezzenek. Így jött létre a hűvösvölgyi Nagyrétre vezető turistaút mentén az az emlékműegyüttes, amelyet Munkásmozgalmi sétánynak neveztek el, és ahol az 1973. október 27-i átadót megelőzően négy, meglehetősen otromba kőplasztikát állítottak fel. A hatalmas 1-est formázó tömb „május” felirattal nem szorult magyarázatra, a betonba lyuggatott „KIMSZ”-et a Kommunista ifjúság emlékművének nevezték, de volt tömlöcrészlet is – az Elítéltek emlékműve –, valamint egy sziklaszerűség, amelyre a Bunkócska című mozgalmi dal refrénjének első sorát és kottáját vésték – ez volt a Dalos találkozók emlékműve. „A Hűvösvölgybe, a szobrokkal, emlékkövekkel övezett Munkásmozgalmi sétány vezeti ezen a május elsején az ünnepelni, kirándulni, szórakozni érkezőket” – írta a Magyar Hírlap 1974-es ünnepi száma, megjegyezve azt is, hogy a sétányon járva „felidéződnek a régvolt munkásünnepek, a vérrel és vörös zászlókkal, háborúellenes jelszavakkal, néma tüntetésekkel, s éppúgy a dalokkal, vidámsággal, örömmel teli májusok”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."