helyrajzi szám

Munkásmozgalmi sétány

Lokál

„Lenn, hol a tölgyek őrzik a völgyet, kúszik az erdei út…”

Így kezdődik a régi dal, a szöveg mégsem rigófüttyre és a szép tájakra fut ki, hanem arra, hogy „KIMSZ-esek vágtak hajdan e tájnak, élükön Ságvári járt”. Persze ma már nemcsak a KIMSZ (Kommunista Ifjúmunkások Magyarországi Szövetsége), hanem Ságvári Endre (1913–1944) neve is magyarázatra szorul, mivel a hozzá hasonló baloldali mártíroknak régen nem osztanak lapot a történelemkönyvekben. Ám 1973-ban másképp állt a dolog. Miután Ságváriról utcát, teret, ligetet és laktanyát is elneveztek, illetve leforgatták az életéről szóló Harminckét nevem volt című filmet (főszereplő: Huszti Péter), az illetékesek elérkezettnek látták az időt, hogy a KIMSZ-esek kirándulásairól is méltóképp megemlékezzenek. Így jött létre a hűvösvölgyi Nagyrétre vezető turistaút mentén az az emlékműegyüttes, amelyet Munkásmozgalmi sétánynak neveztek el, és ahol az 1973. október 27-i átadót megelőzően négy, meglehetősen otromba kőplasztikát állítottak fel. A hatalmas 1-est formázó tömb „május” felirattal nem szorult magyarázatra, a betonba lyuggatott „KIMSZ”-et a Kommunista ifjúság emlékművének nevezték, de volt tömlöcrészlet is – az Elítéltek emlékműve –, valamint egy sziklaszerűség, amelyre a Bunkócska című mozgalmi dal refrénjének első sorát és kottáját vésték – ez volt a Dalos találkozók emlékműve. „A Hűvösvölgybe, a szobrokkal, emlékkövekkel övezett Munkásmozgalmi sétány vezeti ezen a május elsején az ünnepelni, kirándulni, szórakozni érkezőket” – írta a Magyar Hírlap 1974-es ünnepi száma, megjegyezve azt is, hogy a sétányon járva „felidéződnek a régvolt munkásünnepek, a vérrel és vörös zászlókkal, háborúellenes jelszavakkal, néma tüntetésekkel, s éppúgy a dalokkal, vidámsággal, örömmel teli májusok”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.