helyrajzi szám

Munkásmozgalmi sétány

Lokál

„Lenn, hol a tölgyek őrzik a völgyet, kúszik az erdei út…”

Így kezdődik a régi dal, a szöveg mégsem rigófüttyre és a szép tájakra fut ki, hanem arra, hogy „KIMSZ-esek vágtak hajdan e tájnak, élükön Ságvári járt”. Persze ma már nemcsak a KIMSZ (Kommunista Ifjúmunkások Magyarországi Szövetsége), hanem Ságvári Endre (1913–1944) neve is magyarázatra szorul, mivel a hozzá hasonló baloldali mártíroknak régen nem osztanak lapot a történelemkönyvekben. Ám 1973-ban másképp állt a dolog. Miután Ságváriról utcát, teret, ligetet és laktanyát is elneveztek, illetve leforgatták az életéről szóló Harminckét nevem volt című filmet (főszereplő: Huszti Péter), az illetékesek elérkezettnek látták az időt, hogy a KIMSZ-esek kirándulásairól is méltóképp megemlékezzenek. Így jött létre a hűvösvölgyi Nagyrétre vezető turistaút mentén az az emlékműegyüttes, amelyet Munkásmozgalmi sétánynak neveztek el, és ahol az 1973. október 27-i átadót megelőzően négy, meglehetősen otromba kőplasztikát állítottak fel. A hatalmas 1-est formázó tömb „május” felirattal nem szorult magyarázatra, a betonba lyuggatott „KIMSZ”-et a Kommunista ifjúság emlékművének nevezték, de volt tömlöcrészlet is – az Elítéltek emlékműve –, valamint egy sziklaszerűség, amelyre a Bunkócska című mozgalmi dal refrénjének első sorát és kottáját vésték – ez volt a Dalos találkozók emlékműve. „A Hűvösvölgybe, a szobrokkal, emlékkövekkel övezett Munkásmozgalmi sétány vezeti ezen a május elsején az ünnepelni, kirándulni, szórakozni érkezőket” – írta a Magyar Hírlap 1974-es ünnepi száma, megjegyezve azt is, hogy a sétányon járva „felidéződnek a régvolt munkásünnepek, a vérrel és vörös zászlókkal, háborúellenes jelszavakkal, néma tüntetésekkel, s éppúgy a dalokkal, vidámsággal, örömmel teli májusok”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.