helyrajzi szám

Munkásmozgalmi sétány

Lokál

„Lenn, hol a tölgyek őrzik a völgyet, kúszik az erdei út…”

Így kezdődik a régi dal, a szöveg mégsem rigófüttyre és a szép tájakra fut ki, hanem arra, hogy „KIMSZ-esek vágtak hajdan e tájnak, élükön Ságvári járt”. Persze ma már nemcsak a KIMSZ (Kommunista Ifjúmunkások Magyarországi Szövetsége), hanem Ságvári Endre (1913–1944) neve is magyarázatra szorul, mivel a hozzá hasonló baloldali mártíroknak régen nem osztanak lapot a történelemkönyvekben. Ám 1973-ban másképp állt a dolog. Miután Ságváriról utcát, teret, ligetet és laktanyát is elneveztek, illetve leforgatták az életéről szóló Harminckét nevem volt című filmet (főszereplő: Huszti Péter), az illetékesek elérkezettnek látták az időt, hogy a KIMSZ-esek kirándulásairól is méltóképp megemlékezzenek. Így jött létre a hűvösvölgyi Nagyrétre vezető turistaút mentén az az emlékműegyüttes, amelyet Munkásmozgalmi sétánynak neveztek el, és ahol az 1973. október 27-i átadót megelőzően négy, meglehetősen otromba kőplasztikát állítottak fel. A hatalmas 1-est formázó tömb „május” felirattal nem szorult magyarázatra, a betonba lyuggatott „KIMSZ”-et a Kommunista ifjúság emlékművének nevezték, de volt tömlöcrészlet is – az Elítéltek emlékműve –, valamint egy sziklaszerűség, amelyre a Bunkócska című mozgalmi dal refrénjének első sorát és kottáját vésték – ez volt a Dalos találkozók emlékműve. „A Hűvösvölgybe, a szobrokkal, emlékkövekkel övezett Munkásmozgalmi sétány vezeti ezen a május elsején az ünnepelni, kirándulni, szórakozni érkezőket” – írta a Magyar Hírlap 1974-es ünnepi száma, megjegyezve azt is, hogy a sétányon járva „felidéződnek a régvolt munkásünnepek, a vérrel és vörös zászlókkal, háborúellenes jelszavakkal, néma tüntetésekkel, s éppúgy a dalokkal, vidámsággal, örömmel teli májusok”.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.