Narancsgaléria – Ópusztaszer kedden

Lokál

Bámultunk (Árpád-emlékmű), ámultunk (XIII. századi romkert), meghatódtunk (halászház), elszédültünk (Feszty-körkép), mosolyogtunk (Melocco drámai szobra), megrökönyödtünk (turul). És most megmutatjuk Ópusztaszeren készített képeinket.

Június 4-én Lázár János nemzeti emlékhellyé nyilvánította az Ópusztaszeri Történelmi Emlékparkot, ami konkrétan azt jelenti, hogy „Magyarország történelmében meghatározó jelentőségű helyszín, amely a magyar, illetve a magyar és az ország területén élő nemzetiségek összetartozását erősítő és identitásképző jellegénél fogva a nemzet önképében kiemelkedő fontossággal bír, továbbá országos jelentőségű állami megemlékezés színhelye lehet”. Tavaly valószínűleg már ennek jegyében avatta fel maga a miniszterelnök Matl Péter turulos szobrát (Nemzeti Összetartozás Emlékműve), s mondta el híres turulba születős beszédét. Nem tudni, hogy ez mennyire erősítette például a „magyar és az ország területén élő nemzetiségek összetartozását”, és valószínűleg azt is csak a jövő dönti el, jót tesz-e Ópusztaszernek, hogy nemzeti emlékhellyé vált.

De ez most nem is érdekes. Kedd délután leutaztunk, és körülnéztünk. Bámultunk (Árpád-emlékmű), ámultunk (XIII. századi romkert), meghatódtunk (halászház), elszédültünk (Feszty-körkép), mosolyogtunk (Melocco drámai szobra), megrökönyödtünk (turul). Mindent összeadva emlékezetes kirándulás volt, amit mindenkinek  ajánlani tudunk. Ha rajtunk múlna, csak a park területén található skanzent nyilvánítanánk nemzeti emlékhellyé, de rajtunk legfeljebb az múlik, hogy megosszuk-e önökkel a helyszínen készült felvételeinket. Természetesen megosztjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.