A Pallaviciniek emlékezete Sándorfalván

„Nem játssza meg magát”  

Lokál

Harminc éven belül a második Pallavicini kapott díszpolgári címet Sándorfalva városától, amelynek általános iskolája és fejlesztési terve is a hajdani alapító földesúr nevét viseli. A polgármester egykori tanárának ez nem tetszett, szóvá tette a város Facebook-oldalán, de írását törölték.

„Alfonso Pallavicini lett idén Sándorfalva Díszpolgára. A Belgiumban élő üzletember személyesen vette át elismerését a júniusi városnapon, a rendezvényre egyik fiát is magával hozta. Mint mondta, egész családja számára nagy megtiszteltetés, hogy elismerték, amit Sándorfalváért tettek” – írta nemrég a Kisbíró című helyi újság.

Az alapító

A hírt az önkormányzat megosztotta Facebook-oldalán, a szegedi Török József közművelődési szakértő pedig kommentálta két korábbi publicisztikájával. Az egyik kommentet törölte az oldal kezelője. Török József újból odatette, „a cenz urát és úrnőjét” is emlegetve, a komment megint eltűnt, majd az oldal kezelője korlátozta, hogy ki szólhat hozzá a poszthoz.

Török kétszer is törölt kommentje a 2019-ben publikált Cseléd-Magyarország című írás. Arról szól, hogy édesapja a Pallavicini-uradalomban béresgyerek volt, mezítláb ment a tehenek után, s mint a társai, ő is tehénlepényben melegítette a lábát. Kesztyű híján ráfagyott a zablát tartó kezére a hó, ettől lett reumás a keze. Török szerint, ha édesapja látná az „amnéziás áhítatot”, amivel az úri világ emlékéhez viszonyulnak országszerte, biztosan elkeseredne. Úgy véli, a Pallavicini-család nem szolgált rá erre a megbecsülésre. Hiszen például a Tiszán sokáig azért nem épült híd Szeged és Hódmezővásárhely között, mert az őrgrófi uradalomnak érdekében állt, hogy a köztes szakaszon az egyetlen átjutási lehetőség a komp maradjon, amelyből haszna származott. Idéz Török József Vályi Katalin és Zombori István Ópusztaszer című könyvéből is egy részletet, arról, hogyan jártak a Pallavicini-uradalom földjén lévő dohánykertészek: „…az őrgróf jobbnak látta megszabadítani az uradalmat a kertészektől. (…) Megbízta tiszttartóját, Palásthy Józsefet, hogy a dohánytermelő községeket számolja föl. Katonaság segítségével 1852 januárjában, télvíz idején kegyetlen módon kizavarták a kertészeket és családjukat a házakból, és azokat lerombolták. Elüldözésük előtt minden követelést behajtottak rajtuk, sőt lefoglaltatták azt a dohánypénzt is, ami nem járt volna az uradalomnak. (…) Nemcsak Baksot rombolták le, hanem Pusztaszer, Tóhajlat, Ányás, Bánom, Dongér, Dóc, Homok, Hantháza és Sövényháza is erre a sorsra jutott.” Erre az eseményre utal József Attila a Hazám című versben: „A földesúr, akinek sérvig / emeltek tönköt, gabonát / csákányosokkal puszta tért nyit / szétveret falut és tanyát.” Valóban ugyanez a Sándor őrgróf adott az 1879-es szegedi nagy árvíz után ingyen házhelyeket az árvízkárosultaknak a birtokán, megalapítva Sándorfalvát, de ez – figyelmeztet Török – nem karitatív tett volt, hanem az olcsó munkaerő röghöz kötése.

A megáradt Tisza 1879. március 5-én este átszakította a gátat, és előbb Algyőt és Tápét mosta el, majd március 12-ére virradóra tört rá Szegedre. „A két község teljes pusztulása Csongrád Vármegye Törvényhatósági Bizottságának és az őrgróf Pallavicini-család hitbizományi uradalmának anyagi gondját jelentette” – állapítja meg a Sándorfalva története és népélete című kötet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."