HÉV-vel a Kálvin térre

A soha el nem készülő alagút  

Lokál

Tavaly áprilisban a Múzeum körúti próbafúrásokkal megkezdődött az M5-ös metróvonal Közvágóhíd–Kálvin tér közötti szakaszának építése. A befejezés határideje ismeretlen, de muszáj türelmesnek lenni. Immár 140 éve tervezik, hogy a Csepel-sziget felől érkező HÉV-szerelvények a belvárosig közlekedjenek.

A H6-os jelzésű, ráckevei HÉV-vonal története 1887. augusztus 7-én kezdődött, amikor átadták első szakaszát a Közvágóhíd és Soroksár között, de már novemberben meghosszabbították Dunaharasztiig. Mesekönyvbe illő kis gőzmozdonyok húzták a szerelvényeket, így ma már alig hihető, hogy a HÉV is nagyban hozzájárult a Csepel-szigeten a 19. század végén elkezdődött nagy léptékű ipari-gazdasági fejlődéshez. A vonatok 1892-ben már Ráckevéig jártak, 1906-tól Pesterzsébet belvárosába, 1912-től pedig Csepelre is indultak HÉV-ek a Közvágóhídtól.

A Budapestre érkező utasok azonban inkább letaglózva, mint a születő világváros látványától megbabonázva szálltak le a ráckevei, csepeli vonatokról. A Közvágóhíd a világ végének számított. Az eredeti tervekben a HÉV végállomása nem is ott, hanem a Kálvin téren lett volna, a főváros vezetése azonban megtiltotta, hogy gőzmozdonyok közlekedjenek Budapest belvárosában. A belvárosi csatlakozás azután sem került napirendre, hogy a 20. század elején megkezdődött a vonal villamosítása; a HÉV-et is tulajdonló Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) számára nagyobb hasznot hozott, ha az utasoknak a Közvágóhídtól a Kálvin tér felé induló villamosra is jegyet kell váltaniuk.

A jelszó: gyorsvasút

Az első világháború előtt, majd Trianon után is születtek nagyszabású budapesti metró- és gyorsvasúthálózati tervek. Ezek a helyiérdekű vasutak – így a ráckevei HÉV – meghosszabbításával is számoltak Budapest belterületén, de konkrét lépésekre csak 1938-ban került sor. Az év tavaszán a Lánchíd pesti hídfőjénél megkezdődtek az ún. Duna-parti gyorsvasút építési munkálatai. A sci-fibe illő elképzelésről ezt írták egy évvel korábban: „Az újpesti Szent István térről indul mint magasvasút, keresztülhalad Angyalföldön (…), majd a Váci út felett áthaladva felveszi a Váci út forgalmát (…) aztán kikanyarodva a Duna felé, az alsó rakparton folytatja útját tovább dél felé. Ily módon a villamosforgalom zavartalanul és minden kereszteződéstől mentesen vezethető a Duna-parton, egészen a Boráros téri hídig. (…) A Boráros téri hídtól kezdve a gyorsforgalmi főútvonal a Soroksári útra terelhető, és innen halad tovább kiemelt testű pályavágányokon tovább dél felé.” Arról nem volt szó, hogy a gyorsvasutat összekötnék a HÉV-vel, de a déli végállomását sem pontosították. A gyorsvasút belvárosi szakaszát 1940-ig kellett volna megépíteni, a teljes vonalat a negyvenes évek végéig, de a háború miatt hamar leállították az építkezést, amelynek csak a Lánchíd pesti hídfőjénél lévő aluljáró és a pálya Erzsébet hídig tartó szakasza készült el. 1941 óta közlekedik ezen a 2-es villamos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.