Állomásról állomásra XLIX.

Nem zöld, nem fehér

Ferencváros

  • - legát -
  • 2014. augusztus 3.

Lokál

A legnagyobb és legrégebbi budapesti pályaudvar, de utasok alig vannak. Nem is nekik épült.

Amikor a Kelenföld felől érkező vonat a Dunához ér, visszafelé indulunk az időben. Az összekötő vasúti híd 1953-ban nyerte el jelenlegi formáját, ám nem sokban különbözik az 1877-ben épült elődtől, tipikus 19. századi viadukt, talán rondább egy fokkal az eredetinél, és hogy még feltűnőbb legyen az anakronizmus, elég egy pillantást vetni a vele párhuzamosan futó Rákóczi (Lágymányosi) hídra, pedig lassan már az is húszéves. Szerény vigasz, hogy a vasúti hidak általában nem a szépségükkel tűnnek ki, ám ez a rozsdás ketrec akkor is elég szomorú Budapest déli végében.

De a folytatás még szomorúbb. Erre terült el egykor a magyar ipar bölcsője, nem csak gyárak és üzemek álltak itt nagy számban, malmok, gabonaraktárak, vágóhidak is, de évtizedek óta alig találni működő létesítményt, pontosabban, az egykori legendás vagy annak képzelt termelő központok maradékába kisvállalkozások fészkelték be magukat, miközben a hatalmas terület teljes egészére csak az enyészet jelentkezett be házfelügyelőnek.

Pár éve voltak erre utaló jelek, de biztosra vehetjük, hogy ezen a környéken nem épül belátható időn belül sem trendi loftnegyed, sem semmi. Már csak azért sem, mert valószínűleg egy emberöltő nem lenne elég, hogy megtisztítsák a földet attól a mocsoktól, amit beleeresztettek száz éven át. Pedig nem vagyunk olyan messze a városközponttól...

A valaha szebb - dehogy szebb, csak hasznosabb - napokat megélt zóna ugyancsak a vasútnak köszönheti a karrierjét, mint annyi más a 19. század derekán. Már a kiegyezést követően döntöttek arról, hogy a budai és a pesti indóházak között vasúti fővonalat létesítenek, ám ez nemcsak pálya-, hanem híd- és újabb állomásépítésekkel is járt. 1872-ben fogadta el az országgyűlés azt a törvényt, mely szerint a "Buda-pesten létező vasúti indóházak összekötése céljából egy gőzmozdonyú vasútnak és az e vasút számára szükséges Duna-hídnak, nemkülönben egy személyfelvételi és egy rendezési pályaudvarnak, a bemutatott tervek szerinti államköltségen leendő építése elrendeltetik". A törvényben mindkét pályaudvar helyét is kijelölték: a személyfelvételi a későbbi Keleti lett, a rendezési pedig Ferencváros, ahová hamarosan megérkezünk.

96 személy

Egészen biztos, hogy az 1877-ben átadott rendező pályaudvar nélkül Budapest fejlődése lassabb és körülményesebb lett volna. Noha az októberi megnyitóra csak a felvételi épületet, két lakóházat - egyet a hivatalnokoknak, egyet a "szolgáknak" -, illetve a 24 férőhelyes laktanyát adtak át az "olyan napszámosok részére, kik hetenkint egyszer térnek meg tűzhelyeikhez, ezen kívül kora reggeltől késő estig, sőt felváltva éjjel is igénybe vétetnek", már kezdettől fogva alig fértek el az áruval megrakott szerelvények. Nem csoda, hogy a Pesti Hírlap tudósítója aggodalmának adott hangot, hogy "az indóház roppantul el van lepve teherkocsikkal és ponyvákkal letakart gabonazsákokkal, melyek ott hevernek, kitéve az időjárás viszontagságainak", ám a századfordulóra olyan világszínvonalú rendező pályaudvar jött itt létre, ami európai viszonylatban is párját ritkította. Míg az első időkben a személyzet létszáma nem érte el a harminc főt, 1890-ben már 18ezer négyszögöles lakótelepet adtak át az itt szolgálatot teljesítőknek, hat altiszti, három tisztviselői és huszonkét munkáslakóházzal az Aszódi és Gyáli út határolta területen.

A rendező pályaudvar több mint száz évig tartotta magát, és csak a rendszerváltás után csökkent a jelentősége. De ma is a legfontosabb vasúti csomópont Magyarországon, legalábbis ami a teherszállítást illeti.

A személyszállítás azonban sohasem volt ferencvárosi specialitás. Igaz, hogy sokan és hosszú időn át sürgették bekapcsolását az utasforgalomba, ám az olyan, sokáig megoldatlan szolgáltatások hiánya, mint a közvilágítás vagy a tömegközlekedés, nem csináltak nagy kedvet a vonatozóknak.

Vagyis míg a rendező pályaudvar egyre nagyobb és nagyobb lett, úgy sorvadt el a személyszállítás. A vonat a felvételi épülettől vagy száz méterre áll meg, itt csak esőfogók vannak meg a keskeny peron. Két vágányon kell átbotladozni (nincs aluljáró), hogy bejussunk a legrégebbi ma is működő budapesti vasúti objektum személyforgalmi részlegére, de akárhogy nézzük, ilyet sok helyen látni. Elbarmolt kisvárosi állomásra emlékeztet, de azoknál legalább akad néha egy-egy lelkes, kertészkedő állomásfőnök. Fogalmunk sincs, hogy az 1877-ben átadott épületet mikor és hogyan bővítették, alakították át, csak annyi biztos, hogy a tetőszerkezetét tavaly újították fel, és a homlokzat festése is frissnek tűnik. Ám a váróterem üres, és minden bizonnyal a "dohány-büfé" feliratú pavilont sem a trafiktörvény miatt zárták be. Igaz, hogy ma már a kutya sem kíváncsi az állomási szolgáltatóiparra, jó példa erre a rémes, mégis nagy forgalmú Zugló, de ott valóban közel a tömegközlekedés. Itt viszont előbb ki kell sétálni a Könyves Kálmán körútra, ráadásul az 1-es villamos nem visz egyenesen a belvárosba. Egy kicsit böngésszük még a menetrendet. Hihetetlen, de naponta 96 vonat áll itt meg. Teljesen feleslegesen.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.