Állomásról állomásra XLIX.

Nem zöld, nem fehér

Ferencváros

  • - legát -
  • 2014. augusztus 3.

Lokál

A legnagyobb és legrégebbi budapesti pályaudvar, de utasok alig vannak. Nem is nekik épült.

Amikor a Kelenföld felől érkező vonat a Dunához ér, visszafelé indulunk az időben. Az összekötő vasúti híd 1953-ban nyerte el jelenlegi formáját, ám nem sokban különbözik az 1877-ben épült elődtől, tipikus 19. századi viadukt, talán rondább egy fokkal az eredetinél, és hogy még feltűnőbb legyen az anakronizmus, elég egy pillantást vetni a vele párhuzamosan futó Rákóczi (Lágymányosi) hídra, pedig lassan már az is húszéves. Szerény vigasz, hogy a vasúti hidak általában nem a szépségükkel tűnnek ki, ám ez a rozsdás ketrec akkor is elég szomorú Budapest déli végében.

De a folytatás még szomorúbb. Erre terült el egykor a magyar ipar bölcsője, nem csak gyárak és üzemek álltak itt nagy számban, malmok, gabonaraktárak, vágóhidak is, de évtizedek óta alig találni működő létesítményt, pontosabban, az egykori legendás vagy annak képzelt termelő központok maradékába kisvállalkozások fészkelték be magukat, miközben a hatalmas terület teljes egészére csak az enyészet jelentkezett be házfelügyelőnek.

Pár éve voltak erre utaló jelek, de biztosra vehetjük, hogy ezen a környéken nem épül belátható időn belül sem trendi loftnegyed, sem semmi. Már csak azért sem, mert valószínűleg egy emberöltő nem lenne elég, hogy megtisztítsák a földet attól a mocsoktól, amit beleeresztettek száz éven át. Pedig nem vagyunk olyan messze a városközponttól...

A valaha szebb - dehogy szebb, csak hasznosabb - napokat megélt zóna ugyancsak a vasútnak köszönheti a karrierjét, mint annyi más a 19. század derekán. Már a kiegyezést követően döntöttek arról, hogy a budai és a pesti indóházak között vasúti fővonalat létesítenek, ám ez nemcsak pálya-, hanem híd- és újabb állomásépítésekkel is járt. 1872-ben fogadta el az országgyűlés azt a törvényt, mely szerint a "Buda-pesten létező vasúti indóházak összekötése céljából egy gőzmozdonyú vasútnak és az e vasút számára szükséges Duna-hídnak, nemkülönben egy személyfelvételi és egy rendezési pályaudvarnak, a bemutatott tervek szerinti államköltségen leendő építése elrendeltetik". A törvényben mindkét pályaudvar helyét is kijelölték: a személyfelvételi a későbbi Keleti lett, a rendezési pedig Ferencváros, ahová hamarosan megérkezünk.

96 személy

Egészen biztos, hogy az 1877-ben átadott rendező pályaudvar nélkül Budapest fejlődése lassabb és körülményesebb lett volna. Noha az októberi megnyitóra csak a felvételi épületet, két lakóházat - egyet a hivatalnokoknak, egyet a "szolgáknak" -, illetve a 24 férőhelyes laktanyát adtak át az "olyan napszámosok részére, kik hetenkint egyszer térnek meg tűzhelyeikhez, ezen kívül kora reggeltől késő estig, sőt felváltva éjjel is igénybe vétetnek", már kezdettől fogva alig fértek el az áruval megrakott szerelvények. Nem csoda, hogy a Pesti Hírlap tudósítója aggodalmának adott hangot, hogy "az indóház roppantul el van lepve teherkocsikkal és ponyvákkal letakart gabonazsákokkal, melyek ott hevernek, kitéve az időjárás viszontagságainak", ám a századfordulóra olyan világszínvonalú rendező pályaudvar jött itt létre, ami európai viszonylatban is párját ritkította. Míg az első időkben a személyzet létszáma nem érte el a harminc főt, 1890-ben már 18ezer négyszögöles lakótelepet adtak át az itt szolgálatot teljesítőknek, hat altiszti, három tisztviselői és huszonkét munkáslakóházzal az Aszódi és Gyáli út határolta területen.

A rendező pályaudvar több mint száz évig tartotta magát, és csak a rendszerváltás után csökkent a jelentősége. De ma is a legfontosabb vasúti csomópont Magyarországon, legalábbis ami a teherszállítást illeti.

A személyszállítás azonban sohasem volt ferencvárosi specialitás. Igaz, hogy sokan és hosszú időn át sürgették bekapcsolását az utasforgalomba, ám az olyan, sokáig megoldatlan szolgáltatások hiánya, mint a közvilágítás vagy a tömegközlekedés, nem csináltak nagy kedvet a vonatozóknak.

Vagyis míg a rendező pályaudvar egyre nagyobb és nagyobb lett, úgy sorvadt el a személyszállítás. A vonat a felvételi épülettől vagy száz méterre áll meg, itt csak esőfogók vannak meg a keskeny peron. Két vágányon kell átbotladozni (nincs aluljáró), hogy bejussunk a legrégebbi ma is működő budapesti vasúti objektum személyforgalmi részlegére, de akárhogy nézzük, ilyet sok helyen látni. Elbarmolt kisvárosi állomásra emlékeztet, de azoknál legalább akad néha egy-egy lelkes, kertészkedő állomásfőnök. Fogalmunk sincs, hogy az 1877-ben átadott épületet mikor és hogyan bővítették, alakították át, csak annyi biztos, hogy a tetőszerkezetét tavaly újították fel, és a homlokzat festése is frissnek tűnik. Ám a váróterem üres, és minden bizonnyal a "dohány-büfé" feliratú pavilont sem a trafiktörvény miatt zárták be. Igaz, hogy ma már a kutya sem kíváncsi az állomási szolgáltatóiparra, jó példa erre a rémes, mégis nagy forgalmú Zugló, de ott valóban közel a tömegközlekedés. Itt viszont előbb ki kell sétálni a Könyves Kálmán körútra, ráadásul az 1-es villamos nem visz egyenesen a belvárosba. Egy kicsit böngésszük még a menetrendet. Hihetetlen, de naponta 96 vonat áll itt meg. Teljesen feleslegesen.

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

„Egy névtelen feljelentés miatt”

2021. február 5-én hajnalban rájuk tört a rendőrség, ezután döntöttek úgy a férjével, Szász János rendezővel, hogy Amerikába költöznek. Semmijük sem volt, mindent maguk mögött hagytak. Harminc év színészi pályafutás után egy idegen országban talált új hivatást.

Csak nyelvében élne

  • Domány András

Śląsk lengyelül, Schlesien németül, Slezsko csehül, Ślůnsk sziléziai nyelven – Lengyelország délnyugati csücskének nem csak a múltja hányatott, a jelene sem könnyű. A helyi, alapvetően lengyel tudatú kisebbség és annak nyelve körüli, több évtizedes vita újraéled, mert a szejm regionális nyelvvé nyilvánította a sziléziait. Kaczyński hülyéinek több se kellett.

Lehetnénk barátok

„Pedig barátok is lehettünk volna!” – viccelt pénzügyes kollégánk, és mindenki nevetett. A busz kikanyarodott a repülőtéri útra. A nagyjából harmincfős küldöttség, amelyben ott volt az összes minisztérium európai ügyekért felelős vezetője, elindult haza. Fáradtak voltunk, de bizakodók.