Performansz

Nylon Group - Start

  • Ady Mária
  • 2014. január 19.

Lokál

A zene basszusára reszkető, áttetsző, felfújt burokból, a susogó, zörgő, fojtogató zacskóbábjából kibontakozó Eke Angéla nejlonvariációival az esztétika tárgyává emeli a banálisat. A levegő lassú kiáramlásával fokozatosan leeresztő műanyag az ember nagyságú kocka szoborból habos szoknyává, fürdővé, köpönyeggé, tömör testté lényegül.

A meglelt, egy-egy pillanatra kitartott alakzatok önmagukért, a fizika törvényei szerint átalakuló anyag kreatív megformálásáért izgalmasak, a képek felfűzéséhez választott klisészerű, születéstől szülésig ívelő női sors vezérfonala ehhez képest fölösleges lehorgonyzás. A Trafó klubpincéjében debütáló Nylon Group különböző területekről érkező alkotói Eke Angéla szólója köré komponálják a lazán kapcsolódó etűdöket, eseményeket, effekteket. A keverőpultról vezérelt zene lüktetése élővé teszi a rezgésérzékeny szatyorkreációt, majd kirajzolja az összegyűrődő nejlon elnehezülését, a villódzó, színes fényeknek azonban - a ruhakompozíciónak kijáró "vakuvillanások" kivételével - nem sikerül szervesülniük. Márkus Sándor képében testet ölt a mindaddig hiányként létező, bábként animált férfi, a nejlon pedig háttérré, átsejlő drapériává, árnyjátékfelületté, vízhatlan zuhanyfüggönnyé avanzsál. Ömlik is rá a festék, miközben Eke Angéla épp olyan nehézkesen szabadul meg fűzőjétől, két réteg testszínű ruhájától és melltartójától, amilyen könnyed finomsággal uralta a kontrollálhatatlannak tetsző műanyagot. Innen kezd a dolog a bőrre mázolt melltartóval, a festékszóró sugarában forgó színésznővel és a ragasztószalaggal betapasztott szájjal, valamint a közönség részére felszolgált bizarr vacsorával paródiába hajlani. Az opcionálisan a Dub Phase Sound System partijával folytatódó este innovációja mégsem annyira a hajdani avantgárd szeánszok kiforgatásában, mint inkább az újszerű buli-színház árukapcsolásban rejlik.

Kontra Klub, december 14.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.