Pannon Praktikum világzenei nagyszínpad: Eksztázis 1-7-ig

Lokál

Az óbudai sziget fölső csücskében, túl a civil szervezetek utcáján, a táncdalsátron és az üveghegyen, az Óperenciás tengeren innen és túlról érkező zenészekkel randevúzhatunk: magyarok, románok, arabok, zsidók, cigányok, szerbek, feketék, fehérek, sárgák és barnák, az egész világcsavargó vircsaft. Egy hét, mikor a kisebbség többségbe kerül, és ünnepel.

A Pepsi Sziget egyik legjelentősebb újítása volt tavaly, hogy önálló színpadot adott az addig csak esetlegesen felbukkanó világzenének. A Kaláka Folkfesztiválnál vagy a Matáv által cserbenhagyott WOMUFE-nél ölesebb léptékű, mifelénk páratlan world music-fesztivál a fesztiválban elsőre olyan klasszisokat hozott házhoz, mint Salif Keita, Natacha Atlas, El Houssaine Kili, a Dissidenten, az Ambos Mundos, a Mau Mau, a Triakel, a Klezmatics, a Cicala Mvta, a Värttinä, a Les Hurlements d´Leo, a 16 Horsepower és a Boban Markovic Orkestar, a hazaiakról nem is beszélve. Néhányan - a Värttinä, Boban Markovic, Frank London (a Klezmaticsból) és Emma Hardelin (a Triakelből) - most vissza is térnek ide, az intim légkört kívánó produkcióknak és éjszakai táncháznak is helyet adó sátrat és néprajzos, kézműves programokat is kínáló szigetvégi világfaluba, a Les Hurlements d´Leo a Wanted színpadra, a 16 Horsepower pedig a sima nagyszínpadra. De lesznek Sziget-újoncok is bőven.

Szerda, augusztus 1.

Az új lemezzel érkező MÉZ magyar írjei vetnek véget elsőként a Szigetre betelepülők délutáni ejtőzésének. Utána: Egy Kiss Erzsi Zene - paraisommo, hudewana, zimmezum avagy a Bahia-műhely fantáziadús és vidám kísérlete a bábeli nyelv megtalálására. 1998-as első CD-jük után úgy hírlik, most ők is új lemezt hoznak.

Az idei programban kimondottan erősnek ígérkezik a latin és fúvós zenék választéka. Már a legelső külföldi fellépő ezt demonstrálja: a New York-i Jimmy Bosch harsányan fújja csillogó harsonáját, zenekara pedig olyan forró salsát játszik majd, amilyet egy forró pesti estére felírt az orvosunk. A Puerto Ricó-i családban, de már Amerikában született zenész egyszerre dolgozik a hagyomány megtartásán (Salsa Dura című 1999-es lemezének egyik dala a Pa´ Mantener Tradición) és megújításán, a perkák pörögnek, az imprók lazán elszabadulnak és visszatalálnak, akár a legjobb jazzben. Ráadásul a spanyolosok tragédiát is fölfedezhetnek az életöröm mellett (La Noticia című szerzeménye arról szól, hogy Kolumbiában turnézva érte öccse halálhíre, siet is vissza New Yorkba, együtt lenni a mamával).

Amerika el, Balkán be. Tömeges fültől fülig vigyor várható, ahogy bevonulnak Boban Markovic legényei, nyakukban, kezükben egy-egy ragyogó réz, abból fújják majd a talpalávalót. Nevezzük ezt az igazi dáridónak. Legutóbbi lemezük, a Millennium tuti dolgait, mint a Disko-dzumbus vagy a Ciganski cocek ki nem hagyhatják, de nyilván nem búcsúzhatnak el az örökzöld Mesecina nélkül sem.

Csütörtök, augusztus 2.

Híre-hamva sem volt még a world music kifejezésnek, amikor a 70-es évek elején néhány pesti fiatal fölkerekedett, hogy ott ismerje meg a magyar népzenét, ahol az még él. A táncházmozgalom egyik elindítója, Sebő Ferenc, aki jelenleg az Állami Népi Együttest vezeti, most négytagú zenekarával lép fel: Rejtelmek című műsorukban megzenésített verseket szólaltatnak meg.

Aki lemaradt Boban Markovicról, az Eszma Redzsepovától beszerezheti napi Balkán-adagját. A macedón énekesnő állítólag indiai útján kapta "a cigányok királynője" kitüntető címet. Ilyen titulusokkal óvatosan kell bánni, ez esetben mégis viszonylag kockázatmentesen használható. A szerzőtársa, Sztevo Teodozievszki nevét viselő banda magabiztosan produkálja azt a balkáni kavalkádot, melyben ott lüktet a romák - és így a roma zene - útja Indiától Spanyolországig, Eszma Redzsepova pedig valóban királynői hanggal van megáldva. Szenvedéllyel és szenvedéssel telített, érződik mögötte az a huszonöt év, amíg csak macedón piacokon terjedtek a kazettái. Közhelyes, de csukott szemmel hallgatva tényleg Kusturica képeit látja az ember, ami azért sem véletlen, mert Eszma Redzsepova abban a Szkopje melletti kisvárosban született, ahol a Cigányok idejét forgatták. Chaje Shukarije című, tavalyi CD-jének Frank London volt a producere. Most egymást váltják a színpadon.

Az amerikai trombitás régi vendég mifelénk a Klezmaticsszel. Ezúttal mégsem Klezmatics-koncert várható, bár két társa, Matt Darriau klarinétos, szaxofonos és David Licht dobos itt lehet vele a Klezmer Brass Allstars tagjaként. A tengerentúli klezmerszíntér több kiválóságával együtt ők is részt vettek a tavaly megjelent Di Shikere Kapelye album felvételein. A címben szereplő jiddis kifejezés részeg bandát jelent - a legenda szerint egy (vagy több) zenekar is járta a 19. századi kelet-európai vidéket e névvel (privát etimológiai zárójel, de csak most ugrott be: a tajt siker kifejezést a jiddisből vette át a magyar a hóttrészeg szinonimájaként). A lemezen tradicionális dalok kelnek életre Frank London hangszerelésében. Eszma Redzsepova balkáni képeket hív elő, a Klezmer Brass Allstars jóvoltából pedig egy kelet-európai stetl boldog és nyomorúságos mindennapjaiban találhatjuk magunkat. Ez csak természetes - a felvételeket innen egy kőhajításra, egy mai zsidó falucskában, New Yorkban rögzítették.

A hét egyik legnagyobb élményének a két éve már látott Baaba Maal ígérkezett, ám a szenegáli sztár nemrég lemondta európai szerepléseit. Mégsem múlik el fekete csillagok nélkül az este: az Ifang Bondi vállalta a beugrást. A gambiai zenekar 1998-ban, A Zene (gellérthegyi) Ünnepén már bemutatta, miként szólal meg ma az autentikus nyugat-afrikai zene. Gis Gis című CD-jüket a Q angol magazin az év világzenei albumának titulálta, s kompozíciói révén a zenekart vezető basszusgitáros, Badou Jobe megkapta az afrikai Grammynek számító Kora-díjat. Apropó, kora: kéretik külön figyelni Momodou Susos játékára.

Péntek, augusztus 3.

Magyar és román romák indítják a napot. Az Ando Drom épp a Sziget előtt ért haza Franciaországból, a Magyar Kulturális Évad keretében adott koncertjeiről. A Fanfare Savale ugyanabból a néhány száz fős kelet-romániai faluból való, mint a Fanfare Ciocarlia. Mondják, Zece Prajiniben minden férfi muzsikus volt vagy lesz valamelyik rezesbandában. Ha kell nyaktörő, ha az alkalom úgy diktálja, gyászos tempóban fújják a horát, rumbát, tangót, bármit, ami a sárgarézből kifér, amit a házigazda rendel, saját hagyományból vagy a világvevő rádióból. Így került a Savale CD-re például Prelucrare Dupa Brubeck címmel egy feledhető Take Five-verzió, ami a látvány erejével persze biztos bejön, s a mai Savale unokái számára ugyanolyan tradícióvá nemesül majd, mint ama régi dallamok, melyek szerzőinek kiléte már a Kárpátok homályába vész.

Baaba Maal híján sem maradunk a zeneileg egyik leggazdagabb afrikai ország, Mali hangjai nélkül: itt lesz Habib Koite, az 1998-as WOMUFE egyik fő attrakciója. Együttese, a Bamada élén akkor Muso Ko és Ma Ya című albumait turnéztatta, most a Barót, rajta a dohányzásellenes Cigarette A Bana, amellyel tíz éve befutott Afrika nyugati felében. Afrikaiaktól eleve elsöprő ritmusorgiát remél a fehér népség, Habib Koite zenéje azonban inkább visszafogottságával hódít, énekhangját alig emeli a suttogás fölé, gitárjátéka tökéletesen illeszkedik a hagyományos mali xilofon, a balafon stílusához, de van benne valami a bluesból is, hasonlóan ahhoz, ahogy Ali Farka Touré adaptálta, sőt hegedűt is használ. Nagyon finom.

Aztán Omara Portuondo. Róla már az is tudja, hogy ő a BVSC öregfiúcsapatának dívája, aki utoljára a havannai VIT idején hallott valamit Kubáról harangozni. Május végén, a margitszigeti koncerten minden szám előtt és után a "szexis" bókkal konferálták be, de e sokadszorra már fárasztó fordulattól függetlenül, tényleg nagyon tud. Ahogy a lemezén (Buena Vista Social Club Presents Omara Portuondo) azt kérdi, Dóndé estebas tú? (Hol voltál?), nincs menekvés. Ott a helyünk, megint.

Szombat, augusztus 4.

A magyar görög Maskarades után robban a Besh o droM: bemutatkozó albumuk, a Macsó hímzés szójátéka éppoly lefordíthatatlan, mint amilyen erővel sodor el minden nyelvi korlátot ez a west-balkáni zene. A Besh o droM Franciaországban tölti a nyarat, a Sziget előtt és után egy csomó fellépésre hívták a MAGYart szervezői, ráadásul honfitársaink közül egyedül őket válogatták be a WOMEX világzenei vásár őszi rotterdami koncertműsorába.

A Sziget francia kapcsolata ezen az estén teljes fordulatszámra pörög fel. Melegen ajánlom, érjen oda a Lo ´Jo koncertjére az, aki még nem vette volna észre, hogy a sanzonhagyomány, a punk szabad szelleme és az emigránsok gyökeret eresztett kultúrája révén a jobb francia zenészek lazán levetkőzték az angolszász rockkal kapcsolatos kisebbségi érzést, és eszükbe sem jut nem saját zenéjüket játszani. A zenekart a 80-as évek elején alapította Denis Pean, a szinte kötelezően rekedtes hangú énekes, zongorista. Tagcserék és utcai színházakkal, cirkuszokkal közös fellépések tömkelege nyomán alakult ki a Mojo Radio és a Boheme de Cristal lemezek elragadó zenés ötvözete, franciás és afrikai alapanyagból, tangóharmonikából, hegedűből és a berber származású Nid El Mourid nővérek kórusából, többek közt.

Ahogy a Lo ´Jo zenéjébe afrikai szálak szövődtek, úgy tárt ajtót a nemzetközi pop előtt az Algériából Franciaországba települt Khaled. Kétirányú utca ez, de természetesen sok múlik az arányokon. A Lo ´Jo most nemigen bír hibázni, a ra• királyának is nevezett Khalednél, érzésem szerint, kétesélyes a dolog. Belső vagy piaci késztetésre, de be-becsúsznak nála félreértések is (mint a Kenza CD Imagine-feldolgozása), az azonban egészen biztos, hogy a romantikus balladákat is kedvelő Khaled által fémjelzett modern funky ra• a színpadon nem marad hatástalan. Remélhetőleg nem felejti otthon egyiptomi hegedűseit.

Vasárnap, augusztus 5.

A FolkEstra és a marokkói-magyar rokonságot demonstráló Chalaban után még az éjszaka leszállta előtt északra fülelhetünk. Akinek tavaly bejött/kimaradt a Triakel, az most a Garmarnával ismételhet/vigasztalódhat: közös a svéd tradíció (ha a feldolgozásmód nem is; a Garmarna samplerre, sequencerre merészkedik), és közös Emma Hardelin elbűvölő hangja. További ráhangolódás végett, beleértve a legutóbbi Hildegard von Bingen CD középkorba nyúló kulturális hátterét, javaslom a július 12-i Narancsot.

Ha a Garmarna alatt kissé hűvösebbre fordulna, Totó La Momposina gondoskodik róla, hogy senki ne fázzon. Ez fix. Ahogy zenekara az indián-spanyol-afrikai gyökerekbe kapaszkodó, komplex kolumbiai zenét, a cumbiát (és annak felénk különösebb részletezést nem igénylő, térségenként eltérő nevű verzióit) játssza, az mágikus ismétlődéseivel bárkit magával ragad, ő pedig a 70-es évek óta érlelt színpadi rutinjával énekel és táncol. Legutóbbi lemeze, a Pacantó elsöprően sikerült, annak ellenére, hogy fia, Marco Vinicio Oyaga, akinek meghatározó a szerepe a zenekarban, megbetegedett, és kénytelen volt kiszállni a munka közepén. Amilyen színpompás a CD borítója, olyan a zene is - vétek kihagyni.

Hétfő, augusztus 6.

A totális nemzetköziség jegyében működő Vents d´Est (Keleti Szél) nyit: a szlovákai magyar Ghymes és a magyarországi szerb Vujicsics együttes tagjai 1997-ben randevúztak először a stúdióban a francia Michel Montanaróval. Hogy azóta mire jutottak, arra itt a válasz.

Arra, hogy miképp maradhatott életben a zsidó kultúra Krakkóban Auschwitz után ötven évvel, legfeljebb a magasságos tudhatná a választ, ha létezne, mindenesetre életben maradt, bizonyítja a Kroke. Ez a város jiddis neve, s egyúttal egy gyönyörű kortárs klezmer-kamarazenét játszó együttesé is. Zenéjük megszólalt Spielberg Krakkóban forgatott filmjében, a Schindler listájában, kazettáik, majd CD-ik jelentek meg, 1999-ben a The Sounds Of The Vanishing World. Szabad és nagyon érzékeny kézzel nyúlnak a klezmerhagyományhoz, s úgy építik bele a Piazzollát idéző tangóharmonikát, mint ha Argentína kötné össze Kelet-Európát a Közel-Kelettel. Csöndet igényel, pisszenés nélkül, ülve kéne hallgatni - félő, a szomszéd színpad zaja belepiszkálhat.

Annál intenzívebbnek ígérkezik a folytatás. Előbb a Maharaja, India Pakisztánnal határos államából, Radzsasztánból. 1997-ben a WOMUFE, 1999-ben A Zene Ünnepe egyik szereplője volt a Musafir. Aki látta ezt a zenész, koldus és kígyóbűvölő kasztokból származó cigány kompániát, nem felejtheti az énekkel, harmóniummal, tablával, tapssal, tánccal, tűzzel teljes eksztatikus élményt, a pakisztáni quawwali és a klasszikus indiai zene varázslatos vegyületét. A Musafir úgy jön ide, hogy a zenekar vezetője kivált, vitte a nevet, a többiek pedig Maharajaként folytatják. A lényeg valószínűleg változatlan.

Végül régi finn ismerősünk, a Värttinä. Feldobta már a Margit- és Pepsi Szigetet is a 80-as évek közepe óta eltelt idő személyi változásai során összeállt énekesnői négyes és az őket kísérő fiúcsapat. Susan, Mari, Kirsi és Riikka a maga boszorkányosan kedves módján, dobhártyát rezgetően pergő nyelvvel és harmóniákkal babonáz meg a színpad előterében. A magyar hangmintával teljes, tavalyi Ilmatar óta egyelőre nincs új lemezük, de semmi gáz, az orsó (ezt jelenti finnül a Värttinä) zavartalanul forog tovább.

Kedd, augusztus 7.

Alapításának 25 éves jubileumát ünnepli a magyar nyelvterület jóformán minden vidékének autentikus zenéjét megszólaltató Téka. Utána a tuvai torokéneklés hagyományát és a nyugati rockot ötvöző, Albert Kuvezin vezette Yat-Kha következik. A 90-es évek során a Yat-Kha szépen citálható világzenei karriert futott be, pártfogói között van Brian Eno, Paddy Moloney (Chieftains) és a Transglobal Underground. Sajátos szibériai óra várható az erdélyi muzsikát is játszó Téka és a Romániából érkező Taraf de Ha•douks között.

Első lemeze, a Musique des Tsiganes de Roumanie révén került be a világzenei körforgásba a Ha•douks, és jutott el hozzánk is pár éve. ´si energiákat rejtő, tiszta zenéjüknek nem bírt ellenállni a Nyugat, főleg amikor színpadon is látta a három-négy generációt képviselő muzsikusokat. A hatás oly erős volt, hogy nem csupán a logikusan adódó helyekre (fesztiválokra vagy Tony Gatlif Latcho Drom filmjébe) juttatta el őket, hanem a divattervező sztár Yohji Yamamoto kifutójára vagy Pina Bausch táncszínpadára is. A mozik most vetítik Sally Potter A síró emberét, abban is ott vannak. Legújabb lemezük, a Band Of Gypsies koncertfelvétel a Kocani Orkestar macedón rezesei, egy bolgár klarinétos és egy török ütős közreműködésével. Ahogy a Ha•douks-hegedű húrja ráérősen, mégis feszültséget keltve megreccsen, s alatta a cimbalom hozza a taktust, az egyszerűen verhetetlen.

A Balkán, meg egyáltalán az egész Közel-Kelet, ott lüktet a kölni Schäl Sick Brass Band gitárral és ütőhangszerekkel megtámogatott fúvószenéjében is. Új lemezükön (Maze Meze) a bolgár Ivanka Ivanovna énekel, sőt rappel. A Raimund Kroboth vezette társaság 1998-ban többször játszott Magyarországon, jártak a Szigeten is. Fellépésük igazi bulinak ígérkezik a world music-hét végén, nehezen abbahagyhatónak, pedig egyszer mindent be kell fejezni. Ezt az étvágygerjesztést is.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."