Színházi és táncsátor 2001

  • - hermann -
  • 2001. augusztus 2.

Lokál

A színházi és táncsátor idén mintha elsősorban a táncprodukciókat favorizálná, de a prózai színház kedvelői sem maradnak katarzis nélkül.A
A színházi és táncsátor idén mintha elsősorban a táncprodukciókat favorizálná, de a prózai színház kedvelői sem maradnak katarzis nélkül.Augusztus 2-án 22 órától a Közép-Európa Táncszínház vendégeskedik a színházi és táncsátorban. Az együttes Tűzugrás című produkciójával lép színpadra, melynek koreográfus-rendezője Horváth Csaba, az együttes vezető művésze. Az egykori Népszínház Táncegyüttes fiatal alkotói a folklór és a modern tánc elemeit ötvözik a Tűzugrásban. A népies elemeket feldolgozó modern tánc a mai ember és a természet viszonyát érzékelteti, kiemelve a hagyományok megőrzésének fontosságát. Az előadás 1999-ben elnyerte az Alternatív Színházi Szemle fődíját.

Augusztus 2-án, 23 órai kezdettel a prágai Divadlo Continuo színház sajátságos előadását tekinthetik meg az érdeklődők. A csehek cirkuszi elemekkel gazdagított, félig-meddig vásári komédiát adnak elő egy cigányszekéren, ami az előadás alatt körbejárja a Szigetet. (Az előadás a külső színpadon "kezdődik".)

A Picaro Társulat A sehova kapuja című előadásával szintén augusztus 2-án, csütörtökön lép a Sziget közönsége elé, éjjel 12 órakor. Pintér Béla darabja ma divatos vallási kérdést feszeget: mi történik velünk, ha valamely vallási gyülekezet vagy szekta bűvkörébe kerülünk. Az előadás nem nélkülözi a Pintértől már megszokott néptánc-motívumok és életünk modern jelképeinek keveredését, és a humort sem. Az eredetileg a Szkénében bemutatott, és a szakmai sajtó elismerését is kivívó produkciót az Arvisura Színház egykori vezető tagjai és a befogadó színház művészei adják elő az író-rendező-főszereplő vezényletével. Az 1992-ben alakult Picaro Művészeti Produkciós Műhely a 2000/2001-es évadban elnyerte a legjobb alternatív együttes díját.

A Bozsik Yvette Társulat augusztus 5-én, vasárnap lép fel a színházi sátor külső színpadán. Az Egy faun délutánja alapja egy mindössze tizenegy perces Nizsinszkij-balett, ami Bozsik Yvette koreográfiájában betétként szerepel, hasonlóan az opera-előadások balettbetétjeihez. A faun története így egy furcsa, groteszk opera keretében jelenik meg. A táncos-koreográfus szabadon továbbgondolja az eredeti történetet, egy férfi és egy nő ezredvégi, soha be nem teljesülő szerelmét állítva a középpontba. Bozsik Yvette merészen keveri Debussy zenéjét arab dobzenével, a klasszikus táncon iskolázott mozdulatokat süketnéma jelbeszéddel, antik kartáncosnők és transzvesztiták feltűnnek az előadásban.

Volt kritikus, aki a Kecskeméti Katona József Színház III. Radován című előadását Emir Kusturica filmjeihez hasonlította. A szerző Dusan Kovacevic, a szerb fekete groteszk legjobb hagyományainak folytatója, olyan - Magyarországon kevéssé ismert, ám ettől még - alapművek írója, mint A maratonfutók tiszteletkört futnak vagy A balkáni kém. E darabját augusztus 6-án, hétfőn este fél 9-kor láthatják a Sziget-lakók. A történet főszereplője, Radován "tipikus büszke paraszt", akit már harmincéves korában nyugdíjaztak, mert munkájával nem segítette elő országának előbbre jutását. Életét egy bérházban tengeti családjával együtt, ahol a belső viszonyrendszer fenntartása, valamint az ellenséges családdal való viaskodás szinte minden erejét felőrli. Az előadás helyenként operettbe hajlik, néhol musicalbetétek tarkítják, műfaji megjelölése: balkano-kelet-közép-európai abszurd akció-vígjáték. A rendezést, a díszlet- és jelmeztervezést, valamint az egyik főszerepet a Família Kft.-ben ismertté vált Ádám Tamás vállalta magára.

- hermann -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."