Ha internet, akkor szex vagy legalábbis szexre építő reklám. A tanácskozást Havasi Raymond, az Adrenalin szerkesztő-szerzője nyitja, aki egy pornófilmekből összevágott videót vetít le. Csakhogy a "lényeget" vicces animációkkal takarták ki: szájharmonikázás, hegedülés, banánevés stb. Az egyik ruházati márka a harmincadik évét betöltve ezzel a filmmel ünnepelte az "XXX"-et. Kicsit nyakatekert asszociáció, de működik. A téma örök, az Adrenalin egész csokorra valót gyűjtött össze belőle "R-ekció" címszó alatt - többek között megtudhatjuk, milyen, amikor Marge Simpson levetkőzik a Playboynak.
A nap "fénypontja",
az internet hőskorát idéző külsejével feltűnő Reklámkritika művelője, a tökéletesen laikus Geréb János. A "guruk" között Geréb üdítő jelenség: nem akar semmit eladni, nem akarja megmondani, mi számít trendsetternek, csak zavarják a tévében és a neten nyomott unalmas, céltalan reklámok, és közölni akarja a véleményét. A honlap saját gyártású, Geréb egyszerre szerzője és rendszergazdája, örül, ha pár százan odakattintgatnak. Kérlelhetetlen kritikus: háromszáz reklámból eddig csak nyolcat dicsért meg. Az előadás végére el is veszíti függetlenségét, az amatörizmustól elalélt profik meghívják az egyik legnagyobb bloggyűjtőre. Geréb bólint: "Igen, van az a pénz!"
A comment:com atyja, Sixx (Varga Attila) arról beszél, hogyan lehet vagy lehetne blog segítségével reklámozni. A műfajban fantáziát látó cégek egy jelentős része - miközben komoly pénzt nyomnak bizonyos produkciókba - a gagyi megoldásokkal, az átlátszó trükkökkel több kárt okoz magának, mint hasznot. Viszont az a sörgyártó, amelyik az ital történetét mutatja be, a sörkultúráról írat jó minőségű cikkeket, és csak visszafogottan nyomul, jelentős forgalmat bonyolít a blogján - és vélhetően nem csak ott. Ahogy a tévében elkapcsolunk a reklámblokkokról, a neten is egyre ritkábban kattintunk a bannerekre. Ezért a hirdetők különféle gerillamódszerekkel próbálkoznak, például teleszórják a fórumokat, kommentfelületeket bújtatott reklámokkal. A különféle termékeket, márkákat dicsőítő bejegyzések vírusszerűen terjednek, már-már lehetetlen irtani őket. "Ez egy nagyon jó sorozat, én is és a lányom is ezt nézzük" - az ilyen komment például egy nagy tévécsatornát népszerűsít, ingyen. Ám hiába törlik a moderátorok a regisztrációt, más név alatt, módosított szöveggel előbb-utóbb visszatér. A Karma bloggere, Lövenberg Balázs arról beszél, hogy a blog már nem pusztán az őrült exhibicionisták játszótere, önkifejezési eszköze, a hiteles tartalmat kínáló, rendszeresen frissülő szórakoztató oldalak többsége idehaza is hasznot hajt már a szerzőknek. Egy-két ezer klikkelés naponta, és beindul az ügynökségek fantáziája: réteglapokról, tematikus blogokról lévén szó jól be lehet célozni a potenciális vevőket, de csokorba kötve még a százas letöltést produkálók is reklámfelületté tehetők.
A szféra celebje,
Fabricius Gábor is megjelenik, skype segítségével mutatja meg asztráltestét. "Beütött a válság, eltűnt a könnyű pénz, a marketingcégeknél egyre többet kell dolgozni, nem marad idő a blogolásra. A Beatles is azért lett olyan jó, mert lelőtték John Lennont. Így hát mi is kinyírtuk a Hello Republicot" - magyarázza, hogy miért nem frissítik hetek óta a saját blogjukat. De kiderül, hogy az sem esett jól nekik, hogy a kommentelők gyakran küldték el melegebb égtájra a céget. A szakma lapjánál, a Kreatív Online-nál dolgozó, de a blog.hu-n naplót vezető Bátorfy Attila a blogokért felelős indexes szerkesztő, Szily László szemére veti, hogy a Kreatívra mutató bejegyzéseiket soha nem teszik ki főoldalra. A csörtét rövidre zárják, az Index nem ismer pardont: Szily szerint ha nincs eredeti tartalom, nincs címlapos megjelenés. Viszont a kritikai észrevételeivel rendszeresen vihart kavaró, a szakmának gyakorta beszóló Addict szerzőjének kilétét továbbra is homály fedi. A blogger most sem fogadta el a szervezők meghívását, még telefonon sem volt hajlandó megszólalni: a kérdésekre szöveges formában válaszolt.
Bár a rendezvényen a MODEM kávézója megtelt, a technika pedig web2-re vizsgázott - a közvetítés egyenes adásban, Twitteren ment -, a reklámbloggerek most is csak egy fél lépéssel jutottak előbbre. Hiányzott ugyanis a koncepció, a rendezőelv. Az előadások egy része zavaros volt, az előadók néhány kivételtől eltekintve nem készültek, mint ahogy a nemzetközi kitekintés is elmaradt. Holott - ha hihetünk a bloggereknek - egy feljövőben lévő, esetenként jól jövedelmező tevékenységről van szó.