Reklámzabálók Éjszakája: Síppal, dob nélkül

  • R. Andróczy Orsolya
  • 2003. november 27.

Lokál

Idén Budapesten immáron harmadik alkalommal rendezték meg a Reklámzabálók Éjszakáját. A beígért filmösszeállítások hiánytalanul lefutottak ugyan az eseményen,

a fergeteges hangulat helyett azonban csak junior sales managerekkel találkozhattunk.Az első Reklámzabálók Éjszakáját 1980-ban mutatta be Jean-Marie Boursicot Párizsban; azóta a látványos show-elemekkel, koncertekkel, illetve játékokkal színesített vetítéseket már ötven ország százhetven városában rendezték meg. Ez az előadás-sorozat a szervezők állítása szerint egyfajta kultúrkampf: úgy vélik, hogy a reklámfilm "világunk lenyomata" és az "üzleti funkció mellett művészi szerepet is betölt".

A rendezvény első blikkre inkább egy igen speciális gazdasági vállalkozáshoz, a józsefvárosi kínai piachoz, mint egy kulturális eseményhez hasonlít. A bejáratnál lökdösődés, sodor a tömeg, hoszteszek sorfalán passzíroznak át - a nyolckarú Síva is zavarban érezte volna magát a hihetetlen tempóban rázúduló szóróanyag-mennyiségtől.

Szőke András ripacskodása

az elején még vicces, később kevésbé, de még mindig jóval kevésbé kínos, mint mindenki más, aki a színpadon megjelenik. A főszponzor láthatóan elégedetlen a szervezéssel, a színpadi kísérő lány sokszor nem tudja, hol kell állnia, unalmas és érdektelen köszöntők után végül bejelentik a meglepetést, egy tánccsoportot. Amivel nincs is különösebb baj, leszámítva persze, hogy egyszerűen ciki. A termet dugig megtöltő közönséget sem ez, sem a petárdadurrogtatás és a lufiömlés sem tudja igazán feldobni, sípolásra (a tetszésnyilvánítás eszköze - vö. polgári körök) is úgy kell kapacitálni az embereket.

Az első reklámban (villanykörte) az a kérdés, hogyan lehet elérni, hogy ne lássuk az öreg nőt, amint a haját készíti ki (gyk.: leoltjuk a lámpát), de azért "világunk lenyomata" korántsem ennyire egysíkú. A "yuppie vagyok, mosolygok, szép vagyok, izmos és fiatal, van elég pénzem - mindenki más pedig lúzer" típusú alkotások mellett akadtak alternatívák: az orosz szívecskés mirelithús-reklámban például a kövér gyerek, kövér férj mint követendő példa jelent meg (természetesen nem feltétlenül helyesen).

No persze a rendezők szándéka az efféle kontrapunkciók alkalmazásával inkább felsőbbrendűségük demonstrálása, a szegényebbek, fejletlenebbek kinevettetése mint konzumidióta ideálok leleplezése. Gyönyörű volt, ahogy a véres hurka, a Traubi vagy a Pécsi Kesztyű kisfilmjeinek bemutatásakor irdatlan sípolás, röhögés és éneklés tör ki a tisztelt jelenlevőkből.

Természetesen a dugás is hálás téma. Főleg, ha nem hagyományos módon űzik. Vagy ha a gyerek megtalálja a vibrátort, és azzal játszik vonatosdit. Buzizni se rossz poén, az pedig különösen vicces, ha valaki kövér vagy japánul beszél.

Odakint, a kevés standnál hoszszú sorok állnak, ahol nincs tömeg, ott pedig valami teljesen fogyaszthatatlan dolgot adnak. Az egyik bejáratnál két hosszú hajú hölgy egy új mobiltelefont promotál, látunk egy-két félmeztelennek tűnő hoszteszlányt hátulról, találunk egy érdektelen kukkoldát. Van még ingyenfodrászat, egy-két ingyenitalos pult, jó néhány freecardból válogathatunk, ha kedvünk tartja, vagy megnézhetjük a belőlük készített kiállítást, ha nagyon unatkoznánk. Nagyon unatkozunk.

Visszamegyünk a terembe, hogy megtekintsünk néhány régi magyar darabot (Ardai Tamás és Sas István rendezők munkássága kapott idén kiemelt figyelmet, valamint Macskássy Gyula 30-as évekbeli filmjeit is láthattuk), illetve megismerkedhessünk a múlt rendszer társadalmi célú agitprop hirdetéseivel.

Ez utóbbiak közül a munka fontosságának hangsúlyozása nem vált ki különösebb őrjöngést a nézőkből, nem úgy az a kisfilm, amelyből megtudhatjuk, hogy bizonyos galerik tagjai alkoholos állapotban félrekefélvén 1640 nemi fertőzést produkáltak.

Tavaly és tavalyelőtt a szervezők jó médiakapcsolataik segítségével elhíresztelték, hogy valami olyat szerveztek, amin mindenki ott lesz, aki számít. A reklámszakma sznobjai, felső vezetése ezt be is vette, elmentek, hogy demonstrálják: ők is a krémhez tartoznak. Kapcsolataikkal, családjukkal és a sajtóval megtöltötték a központot. Ezúttal azonban nem így történt. Az átlagéletkor harminc alatti, az átlagbeosztás lótifuti-asszisztens, átlagon felüli ambíciókkal és kapcsolatitőke-növelési szándékokkal.

Idén tehát nincs retrokosztüm, nincs varrott bőrtalpú cipő. Az igazán profi marketingmenedzserek, az igazán trendi kreatívok, ez a furcsa, belterjes csorda nem tette tiszteletét a rendezvényen. Nem képviseltetik magukat a mediacelebrityk sem, egyetlen Rézandrással vagy Györgypéterrel sem sikerült összeakadnunk a folyosón.

A repiajándékok és hírességek elmaradása még nem törné le kedvünk, a hely hangulata, a szervezők hozzáállása azonban egyre inkább lohasztó. Éjfél körül népvándorlás indul a parkoló felé, éjjel egy után már csak a legelvetemültebb reklámfilmrajongók és a sztahanovista újságírók maradnak. Velük pedig a személyzet könnyedén elbánik: a teremben lassan kellemetlenül hideg lesz, a spotok között egyre több "itt-a-vége"-ként értelmezhető szünet jelenik meg. A folyosón bontják a kólásstandot, a takarítónők seperni kezdenek, a biztonságiak pedig beállnak az ajtóba, hogy ne nagyon akarjon senki sem visszamenni.

R. Andróczy Orsolya

Budapest Kongresszusi Központ, november 20.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.