rés a présen

Tatán tényleg megállt az idő

Nagy Gabriella szerkesztő

  • rés a présen
  • 2013. július 6.

Lokál

rés a présen: Kinek az ötlete volt a régi tatai írótábor szellemének megidézése, és hogyan jutott el a megvalósításig?

Nagy Gabriella: Régi gondolat, hogy szervezünk egy hétvégét Poszt-Tata néven az egykori írótáborok helyszínén. A gondolatról nem, a névről lemondtunk. Viccnek indult, már elképzelni is elég szórakoztató volt, aztán egyszer csak egy nyertes pályázat révén komolyra fordult a dolog. Januárban terepszemlét tartottunk, és hihetetlen, de Tatán tényleg megállt az idő. Az van, amit 14 éve ott hagytunk. Június 19. és 23. között folytatjuk: Test-Feszt, a Litera irodalmi tábora Tatán (a Fáklya úti táborban).

rap: Miért lett Test a fesztivál neve?

NG: Ez az a téma, ami mindenkit érdekel, nem? Irodalmi táborból van elég, jók is, de mi kicsit mást akartunk. Az irodalmi programokon túl adunk a kulináris élvezeteknek (megfőzzük a Petri-emlékgulyást), futunk, testet edzünk, és gondozzuk a lelkünket. Persze a lényeg a szellem: irodalom, zene, performanszok és filmek.

rap: Mik lesznek a fontosabb programok? Lesz-e tematika?

NG: Két páros nagybeszélgetés is lesz, Marno János és Kukorelly Endre, Borbély Szilárd és Keresztesi József kérdezi egymást. Szombaton kétrészes kerekasztalt rendezünk testtémában (például Angyalosi Gergely, Vajda Mihály, Bóna László, Kürti Emese, Horváth Györgyi, Bazsányi Sándor és Mártonffy Marcell a vendégünk), visszatekintünk a hajdani táborok történetére JAK-elnökökkel (Károlyi Csaba, Ágoston Zoltán, Menyhért Anna, Balogh Endre és Gaborják Ádám), lesz Test-slam (a Simon-Pion-Závada-triásszal és az Elefánt zenekarral). Fiatal író vendégeink is lesznek (Bartók Imre, Nemes Z. Márió, Turi Tímea), performanszokat lehet nézni (k. kabai lóránt és Lantos László Triceps), délutánonként őstatások tartanak laza, anekdotázó szemináriumokat az igazi életről (Németh Gábor, Garaczi, Bozsik, Zeke, Ficsku), és vacsora után rendhagyó felolvasásokat is hallgathatunk (Szvoren Edina, Márton László és Lábass Endre). Lesz Flash-koncert Barcs Miklóssal és Lumpen 48 Legát Tiborral, éjszaka pedig filmeket vetítünk. Részletek a literatata.blog.hu és www.facebook.com/Testfeszt oldalon.

rap: Neked személyesen miért fontos ez, és mik a legmeghatározóbb emlékeid?

NG: Nem csak nekem, a Litera négytagú, szűken vett szerkesztőségéből hárman rendszeres Tata-járók voltunk. Emlékszem például a Petri-babgulyásra. Amikor Petri György a gulyás kavargatása helyett egy farönköt ölelgetett, kuktái pedig egy laza mozdulattal fellökték a bográcsot, a tartalmát pedig - mintha mi sem történt volna - visszakanalazták. Emlékszem Tandorira, akit fondorlatos módon sikerült lehozni, Tar Sándorra, aki annyira titokzatos volt (suttogott), hogy csak minden harmadik szavát értettem. Vagy Krasznahorkaira, amint a forró nyárban kalapban és lobogó ballonban feltűnik a focipálya szélén, és mint egy Tarr Béla-jelenés, felfoghatatlanul lassan végigvonul a színen.

rap: Mire számítasz?

NG: Ez az első saját szervezésű táborunk, úgyhogy jósolni nem mernék. Jól fogjuk magunkat érezni, a fellépők neve pedig garancia arra, hogy nívós négy nap előtt állunk.

rap: Ha lenne rá lehetőség, hogy tényleg visszatekerd az időt, mit néznél meg jobban magadnak, kivel beszélnél feltétlenül, és mit változtatnál meg esetleg a mában, hogy jobb legyen?

NG: Szerintem semmit, a múltban az a jó, hogy elmúlt. Viszont most a régieken kívül itt lesznek a fiatalok, akik még sosem voltak, vagy akik írópalántaként jártak a táborban. Kíváncsi vagyok, nekik mit jelent majd, felélesztjük-e vagy nem Tata testét.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.