Rock: Mérsékelt örömök

  • - greff -
  • 2001. augusztus 2.

Lokál

Megduplázott költségvetés ide vagy oda, valóban jelentős attrakciókkal, kihagyhatatlanul felkavarónak ígérkező társaságokkal a rockzene terén idén sajnos adós marad a Sziget.
Megduplázott költségvetés ide vagy oda, valóban jelentős attrakciókkal, kihagyhatatlanul felkavarónak ígérkező társaságokkal a rockzene terén idén sajnos adós marad a Sziget.

Teszi ezt úgy, hogy mindeközben bosszúsan figyelhetjük, amint az idei nyáron a kortárs rockzene legizgalmasabb csapatai közül páran (Radiohead, Tool, Queens Of The Stone Age) bizony keresztül-kasul bejárják úgyszólván az összes európai zenefesztivált. Ám ha csak azt nézzük, hogy idén a nagyszínpadon zsinórban harmadszorra szereplő Guano Apes (nagyszínpad, augusztus 6., 21.00) gázsijának úgy a feléért tokkal-vonóval el lehetett volna hozni az egész - ezerszer tutibb s éppen "áttörőben" lévő - skandináv punk and roll élvonalát, máris kitűnik, hogy itt valami nagyon nem stimmel a válogatási szempontokkal.

Mindegy, a kesergés után nézzük inkább, kik azok, akiktől azért okkal remélhető legalább egy élvezetes másfél óra. Itt vannak mindjárt a franciák. Elsőként a Noir Desir, amit ugyan én már évek óta nem létezőnek hittem, de ez valószínűleg nem fogja őket megzavarni abban, hogy pénteken felbukkanjanak a legnagyobb színpadon. A Bertrand Cantat vezette, úgy másfél évtizede működgető zenekar nyers, sötétebb tónusokat (is) használó alternatív rockjával többször megjárta hazánkat anno, alkalmasint a kölcsönös vonzalom jegyében. 666.667 Club lemezükön Lajkó Félix és Szelevényi Ákos húzza-fújja, ´98-as remixlemezük számára pedig a Tilos társasága buherálta meg egy nótájukat. És nagyon szeretik a Muzsikást. Arra a kérdésre pedig, hogy ugyan van-e létjogosultságuk így 2001-ben, most minden kedves érdeklődő megszerezheti a választ (nagyszínpad, augusztus 3., 18.00).

Visszafogottabb viszont - miként azt a múlt év során a Trafóban megtapasztalhattuk - megbízhatóan minőségi koncert várható az Angersből érkező Zenzilétől. A kvintett tagjai korábban hip-hop meg hardcore-bandákban nyomták, az 1995-ban alakult Zenzilével az instrumentális dub mellett kötelezték el magukat. A felállásról plusz a hozzáállásról a Másfél ugorhat be: koncertjeiken élőben nyomják a tánczenét, s ahogy én pesti koncertjükre emlékszem, néhány zajosabb pillanattal tarkított finom pszichedelikus elszállásra számíthatunk (nagyszínpad, augusztus 4., 15.00).

Zárván e kört, aki tavaly a világzenei színpadon velem együtt elcsípte a sanzonok világát punkos lendülettel összepárosító Les Hurlements d´Leo ellenállhatatlanul lüktető, nem mellesleg jelentékeny bájjal is bíró koncertjét, annak figyelmét bizonyára nem szükséges most külön felhívnom rá. Aki viszont valamiképp kihagyta tavaly, pótolhat idén: könyörtelenül pörgős bulit foghat ki magának. Mégpedig egy olyan zenekartól, amelynek alig huszonéves tagsága mögött máris két izmos és sikeres korong áll - persze, mint oly sok minden más, ez is élőben az igazi (Wanted színpad, augusztus 6., 23.00).

Súlyosabb pillanatokért érdemes a Powerhouse-Ignite páros jelenését meglesni: amerikai hardcore-brigád mindkettő, a különbségek ugyanakkor szembeötlők. A Powerhouse a hagyományosabb, a nyolcvanas évek elején a CBGB´s-ben ellett egyszerű alapokra épülő borotválásban van otthon, amit én ugyan lemezen nem nagyon viselek jól, azt viszont csípem, amikor egy ilyen precíz, összeszokott társaság koncerten csinál káoszt. Az Ignite összetettebb feladvány: kaliforniaiak, énekesük viszont magyar származású, úgy hívják, hogy Téglás Zoli. Ez a Zoli gyerek elbűvölően lelkes figura, bírja a magyart, még tehetséges is, így aztán nem csoda, hogy az utóbbi fél évben a hazai szaksajtó plusz az amúgy vérkommersz zenetévé is veszettül rágerjedt, darab ideig már-már a csapból is Ignite folyt. Cirka fél évtizede indult a pályán, állt már a széles nagyvilág számtalan színpadán, összehozott két és fél albumot. Az idén Európában is megjelent A Place Called Home egy konkrét gyöngyszem: csokornyi erős, punk-hardcore keverék dal, amelyeket Téglás "tiszta" dallamai varázsolnak már-már poposan fülbemászóvá (Metal Hammer színpad, augusztus 3., 20.00 és 21.30).

Figyelemre méltó lehet a brit Anathema koncertje is. Belassult, komor metálként startolt, aztán csak finomodott egyre, míg ma már a csöndes, lassan úszó lebegések uralják hangzását. A Pink Floyd felemlegetése itt, ezen a ponton kötelező, de én szívem szerint azt emelem ki inkább, hogy (a gitáros/énekes) Vincent Cavanagh személyében olyan frontemberrel bírnak, aki a koncerteken illő módon tudja megszólaltatni még szegény Jeff Buckley dalát, a Nightmares By The Seat is (Metal Hammer színpad, augusztus 5., 21.30).

Végezetül: lehet, hogy brit és lehet, hogy gitárpop, sőt még iszonyú népszerű is, a Placebót mégis hiba lenne az Oasis/Blur-féle gagyik közé vetni. Hogy egyebet ne mondjak, dalaik felcsendülésekor nem pördül meg a sírjában John Lennon. Amúgy a Velvet Goldmine című glam-moziban való vendégeskedés meg a szüntelen Bowie-istenítés nyilván irányadó itt - durva kopírozás nélkül, masszív dalokkal. Írom ezt úgy, hogy igazándiból sajnos csak a slágereiket ismerem, ellenben sok szépet olvastam róluk, és nemrég láttam egy koncertfelvételüket is, amely alapján nyugodt szívvel várható el, hogy minálunk is szakítsanak egy emlékezeteset (nagyszínpad, augusztus 7., 21.00).

- greff -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.