Rock: Mérsékelt örömök

  • - greff -
  • 2001. augusztus 2.

Lokál

Megduplázott költségvetés ide vagy oda, valóban jelentős attrakciókkal, kihagyhatatlanul felkavarónak ígérkező társaságokkal a rockzene terén idén sajnos adós marad a Sziget.
Megduplázott költségvetés ide vagy oda, valóban jelentős attrakciókkal, kihagyhatatlanul felkavarónak ígérkező társaságokkal a rockzene terén idén sajnos adós marad a Sziget.

Teszi ezt úgy, hogy mindeközben bosszúsan figyelhetjük, amint az idei nyáron a kortárs rockzene legizgalmasabb csapatai közül páran (Radiohead, Tool, Queens Of The Stone Age) bizony keresztül-kasul bejárják úgyszólván az összes európai zenefesztivált. Ám ha csak azt nézzük, hogy idén a nagyszínpadon zsinórban harmadszorra szereplő Guano Apes (nagyszínpad, augusztus 6., 21.00) gázsijának úgy a feléért tokkal-vonóval el lehetett volna hozni az egész - ezerszer tutibb s éppen "áttörőben" lévő - skandináv punk and roll élvonalát, máris kitűnik, hogy itt valami nagyon nem stimmel a válogatási szempontokkal.

Mindegy, a kesergés után nézzük inkább, kik azok, akiktől azért okkal remélhető legalább egy élvezetes másfél óra. Itt vannak mindjárt a franciák. Elsőként a Noir Desir, amit ugyan én már évek óta nem létezőnek hittem, de ez valószínűleg nem fogja őket megzavarni abban, hogy pénteken felbukkanjanak a legnagyobb színpadon. A Bertrand Cantat vezette, úgy másfél évtizede működgető zenekar nyers, sötétebb tónusokat (is) használó alternatív rockjával többször megjárta hazánkat anno, alkalmasint a kölcsönös vonzalom jegyében. 666.667 Club lemezükön Lajkó Félix és Szelevényi Ákos húzza-fújja, ´98-as remixlemezük számára pedig a Tilos társasága buherálta meg egy nótájukat. És nagyon szeretik a Muzsikást. Arra a kérdésre pedig, hogy ugyan van-e létjogosultságuk így 2001-ben, most minden kedves érdeklődő megszerezheti a választ (nagyszínpad, augusztus 3., 18.00).

Visszafogottabb viszont - miként azt a múlt év során a Trafóban megtapasztalhattuk - megbízhatóan minőségi koncert várható az Angersből érkező Zenzilétől. A kvintett tagjai korábban hip-hop meg hardcore-bandákban nyomták, az 1995-ban alakult Zenzilével az instrumentális dub mellett kötelezték el magukat. A felállásról plusz a hozzáállásról a Másfél ugorhat be: koncertjeiken élőben nyomják a tánczenét, s ahogy én pesti koncertjükre emlékszem, néhány zajosabb pillanattal tarkított finom pszichedelikus elszállásra számíthatunk (nagyszínpad, augusztus 4., 15.00).

Zárván e kört, aki tavaly a világzenei színpadon velem együtt elcsípte a sanzonok világát punkos lendülettel összepárosító Les Hurlements d´Leo ellenállhatatlanul lüktető, nem mellesleg jelentékeny bájjal is bíró koncertjét, annak figyelmét bizonyára nem szükséges most külön felhívnom rá. Aki viszont valamiképp kihagyta tavaly, pótolhat idén: könyörtelenül pörgős bulit foghat ki magának. Mégpedig egy olyan zenekartól, amelynek alig huszonéves tagsága mögött máris két izmos és sikeres korong áll - persze, mint oly sok minden más, ez is élőben az igazi (Wanted színpad, augusztus 6., 23.00).

Súlyosabb pillanatokért érdemes a Powerhouse-Ignite páros jelenését meglesni: amerikai hardcore-brigád mindkettő, a különbségek ugyanakkor szembeötlők. A Powerhouse a hagyományosabb, a nyolcvanas évek elején a CBGB´s-ben ellett egyszerű alapokra épülő borotválásban van otthon, amit én ugyan lemezen nem nagyon viselek jól, azt viszont csípem, amikor egy ilyen precíz, összeszokott társaság koncerten csinál káoszt. Az Ignite összetettebb feladvány: kaliforniaiak, énekesük viszont magyar származású, úgy hívják, hogy Téglás Zoli. Ez a Zoli gyerek elbűvölően lelkes figura, bírja a magyart, még tehetséges is, így aztán nem csoda, hogy az utóbbi fél évben a hazai szaksajtó plusz az amúgy vérkommersz zenetévé is veszettül rágerjedt, darab ideig már-már a csapból is Ignite folyt. Cirka fél évtizede indult a pályán, állt már a széles nagyvilág számtalan színpadán, összehozott két és fél albumot. Az idén Európában is megjelent A Place Called Home egy konkrét gyöngyszem: csokornyi erős, punk-hardcore keverék dal, amelyeket Téglás "tiszta" dallamai varázsolnak már-már poposan fülbemászóvá (Metal Hammer színpad, augusztus 3., 20.00 és 21.30).

Figyelemre méltó lehet a brit Anathema koncertje is. Belassult, komor metálként startolt, aztán csak finomodott egyre, míg ma már a csöndes, lassan úszó lebegések uralják hangzását. A Pink Floyd felemlegetése itt, ezen a ponton kötelező, de én szívem szerint azt emelem ki inkább, hogy (a gitáros/énekes) Vincent Cavanagh személyében olyan frontemberrel bírnak, aki a koncerteken illő módon tudja megszólaltatni még szegény Jeff Buckley dalát, a Nightmares By The Seat is (Metal Hammer színpad, augusztus 5., 21.30).

Végezetül: lehet, hogy brit és lehet, hogy gitárpop, sőt még iszonyú népszerű is, a Placebót mégis hiba lenne az Oasis/Blur-féle gagyik közé vetni. Hogy egyebet ne mondjak, dalaik felcsendülésekor nem pördül meg a sírjában John Lennon. Amúgy a Velvet Goldmine című glam-moziban való vendégeskedés meg a szüntelen Bowie-istenítés nyilván irányadó itt - durva kopírozás nélkül, masszív dalokkal. Írom ezt úgy, hogy igazándiból sajnos csak a slágereiket ismerem, ellenben sok szépet olvastam róluk, és nemrég láttam egy koncertfelvételüket is, amely alapján nyugodt szívvel várható el, hogy minálunk is szakítsanak egy emlékezeteset (nagyszínpad, augusztus 7., 21.00).

- greff -

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.