Sör és ünnep - meg minden, ami ezzel jár

  • Para-Kovács Imre
  • 2000. január 13.

Lokál

Aki próbált már szemerkélő, olajos darában, gallérját felhajtva szarvasgombaolajat vásárolni a Népszínház utca környékén, mert reggel ordítva ébredt, másnaposan, mint egy sárga tányér, időt és helyet próbált azonosítani, majd rátelepedett az érzés, mit érzés?!, üvöltő vágy, hogy igyon egy ´75-ös évjáratú vörös Coötes de Roussillont, meg faljon hozzá egy adag Cailles a la Stanislast, hogy felszívja a savat, az biztos tudja, milyen pokoli érzés ez.
Aki próbált már szemerkélő, olajos darában, gallérját felhajtva szarvasgombaolajat vásárolni a Népszínház utca környékén, mert reggel ordítva ébredt, másnaposan, mint egy sárga tányér, időt és helyet próbált azonosítani, majd rátelepedett az érzés, mit érzés?!, üvöltő vágy, hogy igyon egy ´75-ös évjáratú vörös Coötes de Roussillont, meg faljon hozzá egy adag Cailles a la Stanislast, hogy felszívja a savat, az biztos tudja, milyen pokoli érzés ez.

Érdekes, de velem még sohasem esett meg, én ilyenkor inkább sört iszom, lehetőleg - mindjárt és egyszerre - kettőt, majd letömök hozzá két szendvicset, amiben hideg és száraz marhahús van, hagyma, paradicsom meg valami, ami csíp. A sört persze üvegből.

Aztán jöhet néhány falat Cashel irish blue.

Érdeklődéssel vegyes csodálattal figyelem azt a kétségbeesett küzdelmet, amit népünk és annak médiája folytat, hogy elhintse a tájékozatlan szemlélők felé a kulturált borfogyasztás látszatának porát, ám nekem sokkal szimpatikusabb az a gyakorlat, amikor a Sex Pistols menedzsere egy ideig zöldborsókonzervben és dobozos sörben adta ki a fiúk gázsiját, persze miután jól rájuk zárta a lakást. Biztos ettől írtak ilyen jó számokat.

A sör különösen nagyobb vallási és nemzeti ünnepeken esik jól, ilyenkor mintha több is lenne az üvegben, több és keserűbb, mint máskor, a habja tartósabb, a színe aranylóbb. A sört ünnepnapokon persze fekete mackónadrágban kell fogyasztani, lehetőleg szobahőmérsékleten, de semmiképpen sem 18 Celsius-fok alatt, amikor a torokban még igen, de a gyomorban már nem érezzük a hideget. A nyelet után az üveget visszahelyezzük a fotel mellé, és megrázzuk a kis porceláncsengőt: jöhet Jézuska, Petőfi Sándor vagy az új kenyér.

Az új kenyeret, ami lehet cipó, érdemes harmadolni, azaz leszedni a fedelét, majd felkockázott kolozsvári szalonnát, darabolt csülköt és felkarikázott füstölt kolbászt saját zsírjukban megpárolni, borsozni és fokhagymázni, és a kiszedett kenyér- (cipó-)béllel összekeverve visszarakni a kenyérbe/cipóba. Mindezt be kell tenni a sütőbe és jól összeforrósítani.

Petőfi Sándorral nem tudok ugyanilyen trükköt, de a fenti ételt meglepetés parasztcipónak hívják, ha valaki utána akarna nézni a könyvtárban.

A sör egyébként nagyszerűen alkalmas gyermekszületés, érettségi találkozó, keresztelő, házassági évforduló és körülmetéltetés megünneplésére is, vagy ha egy este arra megyünk haza, hogy a lányunk Rékasi Károly-posztert ragasztott az íróasztala fölé. Utóbbi esetben azért biztosítékképpen fogyasszunk valami töményet is.

A hétköznapokon is minden nehézség nélkül találhatunk alkalmat a sörfogyasztásra, elég csak a naptárra pillantani, ahol a dátum és a szerda felirat alatt folyamatosan sorjáznak a nevek, bár az kétségtelen, hogy például Dormán-napon elég sokat kell caplatni, mire találkozunk valakivel, aki ezen nevet viseli, de végső esetben ott van a "na mi van ma?, péntek?!, akkor igyunk egy sört" lehetőség vagy a felismerés, hogy épp 147 éve született Barbinek Menyhért, a Fiatal Alkotók Széchenyi Oszkár Körének megalapítója, a kétszeres aranykoszorús bioesztéta.

Ilyenkor sem lesz világosabb az ég, ahogy felkel a nap, máris lemegy, a kapualjakból pedig egészen érdekes emberek jönnek elő, az egyiknek konkrétan olyan feje van, mint egy kormányszóvivői nyilatkozat, a másik meg magánhangzók nélkül beszél, akár egy felgyorsított szlovák vízállásjelentés, egyik zsebe kifordulva, másik kezében pedig egy nejlonszatyornyi sertésbelet visz mosatni a szemközti kúthoz, mert kannásbél-akció van a sarki közértben.

Észrevétlenül telik a tél a másnapos városban, csönd van, hó meg ilyen kis néma hideg biszbaszok, csak a hit mozgatja az üveghegyet. Ülök a taxi hátsó ülésén, irigylem a vas álarcost, miközben bámulom, nézem, hogy szaladnak a fák, hogy rakódik fel az első sárral kevert olajréteg erre a legújabb évre. Esküszöm, innen a hátsó ülésről pont olyan, mint az előző volt, kásás és szagos, nehezen telő napokkal, ágy alól előhalászott zoknikkal, görnyedt polgárokkal a buszmegállókban. Szlalomozok köztük, hogy végre igyak egy sört, de nincs bennem akarat, hagyom magam rábeszélni a Tisztítótűz nevű koktélra, aminek a receptjét most búcsúzóul idemásolom: két és fél deci erős világos sört összekeverünk két és fél deci rummal (de lehet konyak is), majd megsózzuk, megborsozzuk, és teszünk bele öt deka cukrot. Ha jól összekevertük, a tetejére helyezünk egy citromkarikát, amit beszórunk tüsténtkávéval.

Nem kell feltétlenül egyszerre meginni.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.