helyrajzi szám

Szabadság tér

Lokál

Ma is sokan azt gondolják, hogy a Lipótváros egyik legnagyobb közterét csak 1945 után nevezték el a szabadságról.

Való igaz, hogy a II. világháború után terjedt el e fogalom sűrű köztéri névhasználata (még a Svábhegyből is Szabadság-hegy lett), ráadásul a téren egy méretes szovjet hősi emlékmű található, mégis jóval korábbi az elnevezés. Amelynek az egészen konkrét oka az, hogy 1897-ig itt állott az ún. Újépület (német nevén Großes ärarial Gebäude – katonai nagyépület), de nem egyetlen épületként, hanem komplett erőd- és börtönrendszerként. Építését II. József rendelete nyomán 1786-ban kezdték el, de a munkálatok csak 1814-ben fejeződtek be, a teret teljesen körbeölelő építménybe az akkoriban létrehozott ötödik tüzérezredet költöztették. Az objektum az 1848/49-es szabadságharc után vált hírhedtté: itt végezték ki Batthyány Lajos miniszterelnököt 1849. október 6-án, és másokat is, az udvaron pedig 33 akasztófát állítottak fel, név­táblákkal; azoknak a nevét írták rájuk, akiket távollétükben ítéltek halálra, mint Kossuth Lajost, Petőfi Sándort, Táncsics Mihályt, Andrássy Gyulát. Ekkor az Újépület börtönként is üzemelt, Madách Imre is itt raboskodott.

A kiegyezés után a gyűlölt és rettegett építményt a magyar állam sem lenyelni, sem kiköpni nem tudta. Az 1873-as városegyesítés után egyre közelebb került a belvároshoz, az ingatlan területe egyre többet ért, ám mivel az a közös osztrák–magyar hadsereg tulajdonában állt, Bécsben döntöttek az Újépület jövőjéről. Közben olyan ötletek merültek fel a hasznosításával kapcsolatban, hogy árvaház legyen vagy nyomda. A katonaság csak 1892-ben mondott le róla, ezután lett egyértelmű, hogy bontani fognak, majd a Közmunkatanács tervpályázatot írt ki a terület hasznosítására. Aztán újabbakat. Négy év alatt legalább száz rendesen megszerkesztett tervet tanulmányozhatott át a kiíró, de hiába volt miből válogatni, 1896-ban – talán a változatosság kedvéért – kiírtak egy nemzetközi tervpályázatot is.

Amikor 1897-ben megkezdődtek a bontási munkálatok, még nem volt a területnek elfogadott rendezési terve. Végül Pálóczy Antal kompromisszumos elképzelése kapott zöld utat: az építész olyan jelentős zöldterületet képzelt el, amelyet paloták vesznek körbe. Ezek közt voltak olyanok is, amelyek 1897 előtt épültek, de a legnagyobbat, a Tőzsdepalotát, a későbbi tévészékházat 1905-ben adták át. Majd 1907-ben még egyszer, a „javított kiadást”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.