helyrajzi szám

Szabadság tér

Lokál

Ma is sokan azt gondolják, hogy a Lipótváros egyik legnagyobb közterét csak 1945 után nevezték el a szabadságról.

Való igaz, hogy a II. világháború után terjedt el e fogalom sűrű köztéri névhasználata (még a Svábhegyből is Szabadság-hegy lett), ráadásul a téren egy méretes szovjet hősi emlékmű található, mégis jóval korábbi az elnevezés. Amelynek az egészen konkrét oka az, hogy 1897-ig itt állott az ún. Újépület (német nevén Großes ärarial Gebäude – katonai nagyépület), de nem egyetlen épületként, hanem komplett erőd- és börtönrendszerként. Építését II. József rendelete nyomán 1786-ban kezdték el, de a munkálatok csak 1814-ben fejeződtek be, a teret teljesen körbeölelő építménybe az akkoriban létrehozott ötödik tüzérezredet költöztették. Az objektum az 1848/49-es szabadságharc után vált hírhedtté: itt végezték ki Batthyány Lajos miniszterelnököt 1849. október 6-án, és másokat is, az udvaron pedig 33 akasztófát állítottak fel, név­táblákkal; azoknak a nevét írták rájuk, akiket távollétükben ítéltek halálra, mint Kossuth Lajost, Petőfi Sándort, Táncsics Mihályt, Andrássy Gyulát. Ekkor az Újépület börtönként is üzemelt, Madách Imre is itt raboskodott.

A kiegyezés után a gyűlölt és rettegett építményt a magyar állam sem lenyelni, sem kiköpni nem tudta. Az 1873-as városegyesítés után egyre közelebb került a belvároshoz, az ingatlan területe egyre többet ért, ám mivel az a közös osztrák–magyar hadsereg tulajdonában állt, Bécsben döntöttek az Újépület jövőjéről. Közben olyan ötletek merültek fel a hasznosításával kapcsolatban, hogy árvaház legyen vagy nyomda. A katonaság csak 1892-ben mondott le róla, ezután lett egyértelmű, hogy bontani fognak, majd a Közmunkatanács tervpályázatot írt ki a terület hasznosítására. Aztán újabbakat. Négy év alatt legalább száz rendesen megszerkesztett tervet tanulmányozhatott át a kiíró, de hiába volt miből válogatni, 1896-ban – talán a változatosság kedvéért – kiírtak egy nemzetközi tervpályázatot is.

Amikor 1897-ben megkezdődtek a bontási munkálatok, még nem volt a területnek elfogadott rendezési terve. Végül Pálóczy Antal kompromisszumos elképzelése kapott zöld utat: az építész olyan jelentős zöldterületet képzelt el, amelyet paloták vesznek körbe. Ezek közt voltak olyanok is, amelyek 1897 előtt épültek, de a legnagyobbat, a Tőzsdepalotát, a későbbi tévészékházat 1905-ben adták át. Majd 1907-ben még egyszer, a „javított kiadást”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.