A turistaáradat és a lakáskiadás haszna a fővárosban

Szállás és megszállás

Lokál

Forduljon fel minden idelátogató még indulás előtt, vagy álljunk rá a tömegturizmusra? Lehet-e védekezni a turistahordák ellen, hogyan lehet egyszerre segíteni a lakosokat és a vállalkozásokat? Kibékíthetetlen ellentétnek tűnik a helyiek és a turisták érdeke.

 
Guruló forgalom
Fotó: Sióréti Gábor
 

„Nekem mondjuk baromira nem hiányoznának” – mondja J. arra a kérdésre, mi lenne, ha eltűnnének a belvárosból a turisták. J. szerencsésnek is mondhatja magát, VI. kerületi lakosként akár meg is szabadulhat a városjáró tömegektől. Ehhez csak azoknak kell többségbe kerülniük a kerületi népszavazáson, akik a rövid távú szálláskiadás teljes tiltását szeretnék. Persze abból a szempontból J. nem túl szerencsés, hogy éppen a Terézvárosban lakik, ahol az összes lakás 7,4 százaléka „airbnb”-s. Ennél csak egy kerületben több a magánszállás, a VII.-ben, ott 9,9 százalék az arányuk.

 
Király utca
Fotó: Sióréti Gábor
 

A szokásos negatívumok – zaj, hányáskerülgetés, ordítozás – mellett J. azt mondja, rendkívül kellemetlen, hogy ő lényegében biodíszlet, csak egyfajta kellék ahhoz, hogy a turisták jól érezzék magukat. Elvégre a turista nem egy másik turistát akar nézegetni egy történelmi belvárosban, hanem azokat, akik amúgy ott élnek. „Azt mondják, ha nem tetszik, költözzek el, de miért én menjek, aki húsz éve itt lakom? Mi lenne, ha ők nem jönnének ide?”

Minek nevezzelek?

A rövid távú lakáskiadást a köznyelv Airbnb-nek hívja, valójában ennél szélesebb körről van szó. Az Airbnb speciális, kizárólag magánszálláshelyek kiajánlására és foglalására szolgáló platform, ami 2007-ben indult mint afféle antikapitalista lakásmegosztó felület. Óriási mértékben nőtt a népszerűsége, a magánszálláshelyek pedig mind több platformon elkezdtek megjelenni, és már rég nem a javak megosztásáról van szó, hanem üzletről. Ma már gyakorlatilag mindegy, hol hirdetik magukat a szállásadók, az Airbnb mellett a Booking.com is tele van ilyen ajánlatokkal, sőt simán előfordul, hogy mindkettőn fenn van ugyanaz a szállás. Magyarországon ide csatlakozik a Szállás.hu platform is, de ezek mellett több, kisebb szolgáltató is van a piacon. Az Airbnb igyekszik megőrizni közösségi jellegét, így van különbség az elsősorban szállodákra, panziókra szakosodott Booking.com és közte, de a lényeg ugyanaz. Keress, kattints, foglalj! 

Egyensúlyban

Ha ez a kettő, a lakosság és a turisták száma egyensúlyban maradna, akkor talán J. sem lenne ideges, és a turisták is öt csillagot adnának a városnak. De lehet ez egyensúlyban? Egyre kevésbé. Budapesten még nem, de Barcelonában már szerveztek tüntetést azért, hogy a turisták húzzanak haza, és azoké legyen a Rambla, akik ott élnek.

Persze Budapest, de még a belváros sem egységes a tekintetben, hogy mit is akar kezdeni a turistákkal, és akkor még bele se vettük azt, hogy a kormány mit szeretne turizmus címén látni, azt leszámítva, hogy legyen sok luxusturista. Ezt nyilván mindenki szeretné, hiszen akkor kevesebben költenének sokkal többet, de ez egyelőre nem nagyon jön össze senkinek, még a legendásan luxi Mikonosznak sem, ahol több a luxusbolt és luxusszálloda, mint egész Magyarországon. A realitások talaján maradva Budapest – és Magyarország – a tömegturizmusból tud profitálni, ahogyan az összes többi kedvelt turistacélpont. Ezzel kell kezdeni valamit. Egy magánszálláshely – a szállás, az étterem, a kiskereskedelem, szolgáltatások révén – havonta nagyjából 3 millió forint költést eredményez Budapesten, mondják iparági szakértők. Vagyis nem csak a szállásadó profitál abból, ha jönnek a vendégek, nem szorítható le a turizmus kérdése a szállásadásra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.