helyrajzi szám

Gomba

Lokál

A végállomás átadására majd’ féléves csúszással, 1942. december 28-án került sor.

„Néhány nap óta a körtéren serény munka folyik: a régi végállomás mögött elterült gyermekjátszóteret és parkot eltüntették. Kivágták a fákat és a helyenként másfél méter mélyen fekvő teret teljesen feltöltötték. Amint az odahordott földmennyiség lesüppedt már, a Beszkárt azonnal megkezdi az új pályaudvar építkezését” – írta 1941. december 19-én a Nemzeti Ujság. A cikk hangvétele egyértelműen arra utalt, hogy olyasmi készül Budán, ami büszkeségre adhat okot; a Beszkárt, azaz a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság a villamosközlekedés egyszerűsödését és felgyorsítását remélte az új végállomástól.

Az ekkor még Horthy Miklós nevét viselő körtér több pontján voltak villamos-végállomások, de az új forgalmi építmény kialakításának igénye nemcsak az egységesítés miatt fogalmazódott meg. Az új „pályaudvar” elsősorban az 1899-től közlekedő budafoki (nagytétényi, törökbálinti) HÉV-eknek épült, amelyeknek eredetileg a Gellért téren volt a végállomásuk, és mivel a körtérig tartó szakaszon ugyanazt a pályát használták, mint a villamosok, mindennaposak voltak a torlódások, fennakadások. Nem beszélve arról, hogy voltak olyan hangok is, hogy a Gellért téri HÉV-végállomás zavarja a szálló és fürdő vendégeinek nyugalmát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.