helyrajzi szám

Szépilona kocsiszín

Lokál

Az első pesti lóvasút 1866-ban indult a mai Kálvin tér és Újpest határa között, a második vonal két évvel később a Városligettől a Józsefvárosi pályaudvarig. 

Az első pesti lóvasút 1866-ban indult a mai Kálvin tér és Újpest határa között, a második vonal két évvel később a Városligettől a Józsefvárosi pályaudvarig. A nagy sikerre való tekintettel Budán is lóvasúti társaság alakult, s a gróf Festetich Béla vezetésével létrejött Budai Közúti Vaspálya Társaság gyors egymásutánban két járatot indított: a Lánc­híd és Óbuda között 1868. május 18-án, alig másfél hónappal később pedig már Zugliget irányába is megindultak a fogatok. A lovak napi 16 liter zabot fogyasztottak, tisztításukat a kocsisok végezték, a társaság állatorvosa egyúttal a patkolókovács-műhely főnöke is volt, amelyet a mai Bem József tér területén alakítottak ki. Itt csak 40 kocsit és 130 lovat tudtak elhelyezni, ezért Zugligetben is nyitottak egy színt 10 kocsi és a többi ló „tárolására”. A társaság egy év alatt jelentősen gyarapodott, 1868-ban 132, 1869 áprilisában már 197 lovuk volt, ezért új istállóra és kocsitárolóra volt szükség. A létesítményt Zugliget felé félúton építették fel a Szépilonának nevezett területen, amit Vörösmarty Szép Ilonka című verse és a hasonló nevű vendéglő után neveztek el így. De a dicsőség nem sokáig tartott. A budai lóvasutat 1878-ban felvásárolta a pesti konkurencia, megalapítva a Budapesti Közúti Vaspálya Társaságot (BKVT), amely a következő tíz évben a fővárosi tömegközlekedés legfontosabb szereplőjévé vált. A szépilonai létesítményt 1881-ben bővítették, s ezután hosszú évekig Budapest legkorszerűbb lóvasúti kocsiszínjének számított.

Az első villamos 1887-ben mutatkozott be a fővárosban, és 1890-ben már a Baross utcában, a Podmaniczky utcában és a Nagykör­úton – a Boráros tér és a Nyugati pályaudvar között – is villamosok jártak. A BKVT azonban csak 1894-ben határozott úgy, hogy felhagy a lóvasúttal és átáll a villamosközlekedésre. A zugligeti vonalat 1896-ban villamosították, és ugyanebben évben került sor a szép­ilonai remíz villamosítására is, ami igen jelentős változásokkal járt; az istállókat le kell bontani, áramátalakítót, elektromos hálózatot kellett kiépíteni, még a vágányokat is ki kellett cserélni. Az átalakított kocsiszín 1896. szeptember 15-én nyílt meg, és kezdetben csak 36 villamost tudtak elhelyezni. A BKVT 1902-ben indította meg Farkasrétig közlekedő járatát, 1906-ban pedig megépült a hűvösvölgyi vonal is. A kocsiszín bővítését is ekkor határozták el. A következő négy évben folyamatosan korszerűsítették az akkoriban Szépilona pályaudvarnak is nevezett objektumot, de jelentős változás csak 1910-ben történt, amikor két új színnel bővült a remíz, és így már 106 villamos elhelyezésére nyílt lehetőség. Nem sokkal később szerelőaknákat is kialakítottak, és üzembe helyeztek egy új áramátalakítót.

Nehéz lenne felsorolni, hogy mostanáig hányféle korszerűsítés történt a legrégebbi budapesti kocsiszínben, de az bizonyos, hogy az elmúlt 113 év az épületegyüttes külső megjelenésére alaposan rányomta a bélyegét. Az egységes arculatra már az ötvenes évektől kezdve fittyet hánytak, ezért ma már a legkülönfélébb stílusjegyek keverednek a kerítésen belül; a hatvanas évek klinkertéglás burkolata éppúgy megtalálható, mint a tíz évvel későbbi alumíniumépítmény, nem beszélve a különféle fémredőnyökről, amelyekkel az eredeti boltíves kapuk zárhatók le. A kocsiszín ennek ellenére műemléki védettséget kapott 2019-ben. A hivatalos indoklás szerint „az elmúlt évtizedek folyamán a remíz a kapacitásbővítés és a technológiai újítások ellenére példaértékűen megőrizte építészeti örökségét, eredeti arculatát”, amit magunk sem vitatunk. Ám ha abból indulunk ki, hogy az eredeti remízt 1881-ben építették, azért lehet némi hiány­érzetünk. Ám „az elmúlt évtizedek” nem hagytak semmi nyomot a kocsiszínen: ma is kizárólag azokat a Tatra villamosokat tárolják itt, amelyek még az 1980-as években érkeztek Budapestre.

 

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”