helyrajzi szám

Sztár

Lokál

Az új üdítőital 1969-ben jelent meg az Országos Szeszipari Vállalat termékcsaládjaként.

Ha valaki az Uránia mozival szemben várja a 7-es buszt, könnyen kiszúrhatja azt a hatalmas neonreklámot a Rákóczi út 23.-as számú házának a tetején, amely egy megdöntött üveget mutat, mellette pedig a „sztár” szót. Ám hiába próbáljuk felidézni a múltat, nem jön elő, hogy fénykorában milyen színű lehetett, hogy villogott-e, vagy csak nevéhez híven beragyogta-e a pesti éjszakát. Annál inkább emlékszünk a reklámozott termékre, a Sztárra, amely nemcsak a Coca-Colára adott hazai válasz volt, de a „szénsavas üdítőital” szókapcsolat megtestesítője is.

A hatvanas évek végéig kizárólag a Bambi, illetve az Utas nevű italok voltak a műfaj megtestesítői, de ezeket inkább szörpöknek nevezték. A nagy áttörés 1968–1969-ben történt, amikor az új gazdasági mechanizmus jegyében az illetékesek lepaktáltak a Coca-Colával és a Pepsivel, megszerezték a licencet, és megkezdődhetett a korábban kábítószernek kikiáltott italok hazai gyártása. A Coca-Cola a Magyar Likőripari Vállalat, a Pepsi a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat terméke lett, és sikerült is pillanatok alatt meghódítaniuk a hazai piacot. Olyannyira, hogy 1970-ben a Bambi gyártását be is szüntették. Noha a kólák mellett az Utasellátó Vállalat is forgalmazott különféle vidéki üzemekben gyártott ízesített italokat, a szénsavas üdítők hazai piacának kampánnyal egybekötött kiszélesítése egyértelműen a Sztár márkanévhez köthető.

Az új üdítőital 1969-ben jelent meg az Országos Szeszipari Vállalat termékcsaládjaként, háromféle ízesítéssel. A korabeli szakvélemény szerint a Sztár Narancs állaga „narancssárga színű, finom eloszlású rostrészekkel”, ami pedig ízét illeti, „kissé fátyolos, kellemes, narancsos, üdítő hatású”. Ezzel szemben a Sztár Citrom „halványsárga, opálos finom eloszlású ital”, de mint kiderül, „összetétele a »Narancs Sztárral« azonos, de szén-dioxid-tartalma valamivel kevesebb”. A család harmadik tagja a Sztár Cola „fényesre szűrt, barna színű, jellegzetes zamatú ital”, amelynek „zamathatása a Coca-Coláéhoz közel áll”. A szakvéleményből az is kiderül, hogy „választékbővítő jellegű” üdítőitalokról van szó, ami arra utal, hogy az amerikai eredetű italokkal szemben dobták ezeket piacra. A gyártás megkezdéséhez arra is szükség volt, hogy az Országos Szeszipari Vállalat óbudai gyárában létrehozzanak egy palackozóüzemet, de az italok alapanyagát egy holland cég szállította. A korabeli tudósításokból kiderül, hogy napi két műszakban 50 ezer palack üdítőt gyártanak, de nyáron megduplázhatják a termelést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.