helyrajzi szám

Sztár

Lokál

Az új üdítőital 1969-ben jelent meg az Országos Szeszipari Vállalat termékcsaládjaként.

Ha valaki az Uránia mozival szemben várja a 7-es buszt, könnyen kiszúrhatja azt a hatalmas neonreklámot a Rákóczi út 23.-as számú házának a tetején, amely egy megdöntött üveget mutat, mellette pedig a „sztár” szót. Ám hiába próbáljuk felidézni a múltat, nem jön elő, hogy fénykorában milyen színű lehetett, hogy villogott-e, vagy csak nevéhez híven beragyogta-e a pesti éjszakát. Annál inkább emlékszünk a reklámozott termékre, a Sztárra, amely nemcsak a Coca-Colára adott hazai válasz volt, de a „szénsavas üdítőital” szókapcsolat megtestesítője is.

A hatvanas évek végéig kizárólag a Bambi, illetve az Utas nevű italok voltak a műfaj megtestesítői, de ezeket inkább szörpöknek nevezték. A nagy áttörés 1968–1969-ben történt, amikor az új gazdasági mechanizmus jegyében az illetékesek lepaktáltak a Coca-Colával és a Pepsivel, megszerezték a licencet, és megkezdődhetett a korábban kábítószernek kikiáltott italok hazai gyártása. A Coca-Cola a Magyar Likőripari Vállalat, a Pepsi a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat terméke lett, és sikerült is pillanatok alatt meghódítaniuk a hazai piacot. Olyannyira, hogy 1970-ben a Bambi gyártását be is szüntették. Noha a kólák mellett az Utasellátó Vállalat is forgalmazott különféle vidéki üzemekben gyártott ízesített italokat, a szénsavas üdítők hazai piacának kampánnyal egybekötött kiszélesítése egyértelműen a Sztár márkanévhez köthető.

Az új üdítőital 1969-ben jelent meg az Országos Szeszipari Vállalat termékcsaládjaként, háromféle ízesítéssel. A korabeli szakvélemény szerint a Sztár Narancs állaga „narancssárga színű, finom eloszlású rostrészekkel”, ami pedig ízét illeti, „kissé fátyolos, kellemes, narancsos, üdítő hatású”. Ezzel szemben a Sztár Citrom „halványsárga, opálos finom eloszlású ital”, de mint kiderül, „összetétele a »Narancs Sztárral« azonos, de szén-dioxid-tartalma valamivel kevesebb”. A család harmadik tagja a Sztár Cola „fényesre szűrt, barna színű, jellegzetes zamatú ital”, amelynek „zamathatása a Coca-Coláéhoz közel áll”. A szakvéleményből az is kiderül, hogy „választékbővítő jellegű” üdítőitalokról van szó, ami arra utal, hogy az amerikai eredetű italokkal szemben dobták ezeket piacra. A gyártás megkezdéséhez arra is szükség volt, hogy az Országos Szeszipari Vállalat óbudai gyárában létrehozzanak egy palackozóüzemet, de az italok alapanyagát egy holland cég szállította. A korabeli tudósításokból kiderül, hogy napi két műszakban 50 ezer palack üdítőt gyártanak, de nyáron megduplázhatják a termelést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.