helyrajzi szám

Sztár

Lokál

Az új üdítőital 1969-ben jelent meg az Országos Szeszipari Vállalat termékcsaládjaként.

Ha valaki az Uránia mozival szemben várja a 7-es buszt, könnyen kiszúrhatja azt a hatalmas neonreklámot a Rákóczi út 23.-as számú házának a tetején, amely egy megdöntött üveget mutat, mellette pedig a „sztár” szót. Ám hiába próbáljuk felidézni a múltat, nem jön elő, hogy fénykorában milyen színű lehetett, hogy villogott-e, vagy csak nevéhez híven beragyogta-e a pesti éjszakát. Annál inkább emlékszünk a reklámozott termékre, a Sztárra, amely nemcsak a Coca-Colára adott hazai válasz volt, de a „szénsavas üdítőital” szókapcsolat megtestesítője is.

A hatvanas évek végéig kizárólag a Bambi, illetve az Utas nevű italok voltak a műfaj megtestesítői, de ezeket inkább szörpöknek nevezték. A nagy áttörés 1968–1969-ben történt, amikor az új gazdasági mechanizmus jegyében az illetékesek lepaktáltak a Coca-Colával és a Pepsivel, megszerezték a licencet, és megkezdődhetett a korábban kábítószernek kikiáltott italok hazai gyártása. A Coca-Cola a Magyar Likőripari Vállalat, a Pepsi a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat terméke lett, és sikerült is pillanatok alatt meghódítaniuk a hazai piacot. Olyannyira, hogy 1970-ben a Bambi gyártását be is szüntették. Noha a kólák mellett az Utasellátó Vállalat is forgalmazott különféle vidéki üzemekben gyártott ízesített italokat, a szénsavas üdítők hazai piacának kampánnyal egybekötött kiszélesítése egyértelműen a Sztár márkanévhez köthető.

Az új üdítőital 1969-ben jelent meg az Országos Szeszipari Vállalat termékcsaládjaként, háromféle ízesítéssel. A korabeli szakvélemény szerint a Sztár Narancs állaga „narancssárga színű, finom eloszlású rostrészekkel”, ami pedig ízét illeti, „kissé fátyolos, kellemes, narancsos, üdítő hatású”. Ezzel szemben a Sztár Citrom „halványsárga, opálos finom eloszlású ital”, de mint kiderül, „összetétele a »Narancs Sztárral« azonos, de szén-dioxid-tartalma valamivel kevesebb”. A család harmadik tagja a Sztár Cola „fényesre szűrt, barna színű, jellegzetes zamatú ital”, amelynek „zamathatása a Coca-Coláéhoz közel áll”. A szakvéleményből az is kiderül, hogy „választékbővítő jellegű” üdítőitalokról van szó, ami arra utal, hogy az amerikai eredetű italokkal szemben dobták ezeket piacra. A gyártás megkezdéséhez arra is szükség volt, hogy az Országos Szeszipari Vállalat óbudai gyárában létrehozzanak egy palackozóüzemet, de az italok alapanyagát egy holland cég szállította. A korabeli tudósításokból kiderül, hogy napi két műszakban 50 ezer palack üdítőt gyártanak, de nyáron megduplázhatják a termelést.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?