Szegény Tarlós belefáradt a római-parti mobilgát ügyébe

  • narancs.hu
  • 2017. április 4.

Lokál

A főpolgármester szerint a kérdés eldöntéséhez nincs szükség szociológusokra meg természetvédelmi szakemberekre.

Ellenzéki képviselők nyílt levélben kérték Tarlós Istvánt, hogy halassza el a szerdán esedékes fővárosi döntést a római-parti mobilgát ügyében, és várja meg a helyi népszavazás eredményét. Az Együtt, a Jobbik, az LMP, az MSZP és a Párbeszéd óbuda-békásmegyeri képviselői ugyanis március 13-án kezdeményeztek helyi népszavazást az ügyben, aminek hitelesítéséről a helyi választási bizottság még nem döntött. A kérdés így hangzik: „Egyetért-e Ön azzal, hogy Budapest Főváros III. kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat képviselő-testülete oly módon alkossa meg a kerület településképi rendeletét és építési szabályozását, hogy a Csillaghegyi-öblözet védelme kapcsán a Duna főmedre mentén csak a Nánási út és a Királyok útja nyomvonala mentén legyen építhető elsőrendű árvízvédelmi védmű?” A képviselők emlékeztették Tarlóst, hogy 2013-ban és 2016-ban is szorgalmazta a helyi népszavazás kiírását, várjon tehát a döntéssel addig, amíg a helyi lakosok is kinyilvánítják véleményüket.

A főpolgármester közben ma délelőtt a Greenpeace Magyarország kampányfelelősével, Gadó György Pállal, Bardóczi Sándorral, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagjával és Kálló Évával, római-parti lakossal találkozott. Gadó elmondta, hogy majdnem három óráig tárgyaltak Tarlóssal, de azon kívül, hogy rájuk szánta az időt, sok pozitívumot nem tud elmondani a találkozóról. „Támadásnak fogta fel, hogy konkrét kérdésekre konkrét válaszokat szeretnénk kapni.” Gadóék négy kérdést tettek fel Tarlósnak. Elsőként azt, hogy elérhetők-e nyilvánosan a parti gát tervei költségvetéssel megtámogatva, ami alapján a képviselők felelősen tudnak dönteni. Tarlós válaszában kifejtette, erre nincs is szükség, az eddig elkészült tanulmányok bőven elégendők. A szóban forgó tanulmányokról és biztonsági kérdésekről is faggatták a főpolgármestert, aki vagy nem válaszolt egyértelműen, vagy közölte, hogy „ezek nem olyan kérdések, amibe mindenféle filozófusok vagy szociológusok beleszólhatnak”, különben is ez „árvízvédelmi kérdés, ehhez nincs szükség urbanistákra, természetvédelmi szakemberekre.”

Zárásul közölte, hogy belefáradt már ebbe az egészbe, csak szakmai becsületből és politikai szükségszerűségből viszi véghez, de ha arra kerül a sor, hogy a képviselők a Nánási út - Királyok útja nyomvonal mellett döntenek, nem fogja megvétózni. A Greenpeace Magyarország ezért azt kéri mindenkitől, írjon levelet a képviselőknek, hogy induljon el a párbeszéd és hozzanak felelős döntést a kérdésben.

Greenpeace Magyarország

ÉLŐ! Most jöttünk ki Tarlós István főpolgármesteri irodájából, ahol a Római-partra tervezett gát ügyéről egyeztettünk. A Fővárosi Közgyűlés ugyanis már most szerdán szavazna a Római jövőjéről. Csakhogy a tervek máig nem nyilvánosak, az összehasonlító tanulmány alapján nem garantálható a lakók védelme, és nem született olyan megfelelően kidolgozott terv, mely egyaránt garantálná a lakók és a fák védelmét.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.