Tollba mondás (Kenu és tipi - Indiántáborok Magyarországon)

  • - sisso -
  • 2000. február 24.

Lokál

A megnyitó napján szinte lehetetlen volt bejutni az egyetlen kisszobát elfoglaló kiállításra, csupán a bakonyi magyar kortárs indiánok sátrát, a beetető, felhőkarcoló tipit tudtuk megtekinteni az aulában, és a nyári táborozók által felénekelt indián harci dalokat hallgathattuk magnóról. Két nappal később már nagyobb szerencsénk volt.

A megnyitó napján szinte lehetetlen volt bejutni az egyetlen kisszobát elfoglaló kiállításra, csupán a bakonyi magyar kortárs indiánok sátrát, a beetető, felhőkarcoló tipit tudtuk megtekinteni az aulában, és a nyári táborozók által felénekelt indián harci dalokat hallgathattuk magnóról. Két nappal később már nagyobb szerencsénk volt.

Kenu és tipi - Indiántáborok Magyarországon 1931-2000

A képen Cseh Tamás áll, hosszú méla dresszben. Tekintete nyílt szívű sziúra vall, olyan, mint az önfeláldozó, természetszerető és bátor harcosok May Károly regényeiben. Róluk, milyen paradox és milyen vicces, még a Harmadik Birodalom katonái is példát vehettek a front végnapjaiban Hitler jóvoltából, aki volt szíves hihetetlen mennyiségű utónyomást rendelni nekik takarodó előtti kötelező olvasásra. De maradjunk Cseh Tamásnál, a legnagyobb élő magyar indiánnál, a második magyar indián közösség megalapítójánál, akiről ilyen és nem más, például nem a minősíthetetlen Szebeni albumban szereplő meztelen indián a jó indián típusú fotót tudtam elképzelni. Kifogástalan, ahogy lakota fejdíszén és póthaja bársonyán gellert kap a napfény, arca barázdáiban pedig bölcsen megbújik az ősök árnya. Valószínűleg nem szándékosan, de eszébe juttatja a látogatónak azoknak a szegény indiánoknak az amerikai képeslapokon nem terjesztett tekintetét, akiket példátlan nyugalommal irtott ki a bársonyos emlékűvé lapogatott barbár-demokratikus "amerikai holokauszt", és akiknek ma sem romantikus játék a rezervátumaik fenntartása, elhagyása vagy éppen a további helyben maradás. A képen látható bakonyi "nagyfőnök" kézműves, harcos csapata hozta létre ezt a kiállítást.

A bakonyi tábor,

mostanra Nagyapák völgye 1961-ben alakult egy sziklás, erdős, patakokkal, forrásokkal övezett völgyben, és eleinte, az első tíz évben csak fiúk játszottak ott indiánosdit. Később ez az irigylésre méltóan gyermeki és egyben komoly tábor - ahol munkában megfáradt városi emberek festik, fotózzák egymást röhögve nyaranta két hétig, miközben kultikus és használati tárgyakat készítenek - kibővült. Asszonyok hada kezdett el gyöngyhímezni, bőrvarrni, táncolni, bogyógyűjteni és főzni, míg a férfiak tomahawk-szurony csatát vívtak, meg felcseperedő gyermekek serege adott lehetőséget arra, hogy kidomborodjanak az erős indián férfi újabb erényei a törzs és a család állhatatos védelmének kapcsán. A világon egyedülálló harci tábor egymástól 3-10 kilométerre tanyázó sájen, hidatsza, fekete lábú, lakota és varjú törzsek indián módra küzdő seregeiből áll. A kiállításon elsősorban ezeknek a táboroknak a mindennapjairól és ünnepeiről láthatunk fotókat, mellettük messzelátó nélkül nehezen olvasható feliratokkal. Másodsorban az általuk készített, sokszor előzetes antropológiai kutatások alapján, illetve önálló stílust teremtve, saját ötletekből készített tárgyak vannak kiállítva: tarajos sül fejdísz, hermelinprémes férfiing, huroknyaklánc, tűzszerszámos zacskó, gyerekmokaszin, díszített nyersbőr táskák, tükörtartók és késtokok. Ezeknek egy része plusz pár cowboykellék egy jóval régebbi társaság, a

dunai törzs

hagyatéka. Mert a magyar indiánosdinak van egy korábbi, Zebegényből a századelőn indult "eredeti" ága, akkor is, ha az 1931-ben alapított törzsek főnökeivel a mai bakonyiaknak nem volt folytatólagos kapcsolata. Ki hinné, hogy az igen komoly ember hírében álló orientalistánk, Baktay Ervin, azaz Mr. Hooligan Bucktye, avagy Ülő Bika egykor efféle játékra adta a fejét? Az akkoriban megjelenő vadnyugati típusú filmek és fivére által az "ígéret földjéről" küldött novelláskötetek adták neki az ötletet ahhoz, hogy bohém festő barátaival olyan szalont indítson el, ahol a 19. századi pionírok, aranyásók és cowboyok ruháinak komoly átéléssel elkészített, stílusos másolataiban lehetett megjelenni nőknek és férfiaknak egyaránt. A "Város" megalapítása után hamarosan az indián élet romantikája is beszivárgott a játékukba, amelynek Kismaros szigete lett az otthona. Semmi akadálya nem volt már, hogy valódi coltokkal, Winchesterekkel, íjakkal, tarka lovakkal beleéljék magukat a játékba, amelyben ők alakíthatták igazságosra, barátságosra és hitelesre a westernfilmek dramaturgiáját. Archív fotóikon nem ritka az indiánnal ölelkező cowboy ábrázolása. A több mint hetven év után ma is élő Baktay-féle játékok emlékhelye Kisorosziban látható, de ezen a kiállításon is elhelyeztek a dunai emlékekből néhány tárgyat és képet: egy mozgó konyhát, azaz Chuck Wagont, eredeti tehénpásztor-palacsintasütővel, hollandtelepes-kannával, juharsziruppal. Mert az ideológiai elődök előtt tisztelegni illik.

A tárlat és a még aktuális, február 27-én tartandó Mindenki játszóháza valószínűleg meggyőzhet minket arról, hogy indiánok vagyunk mindannyian.

- sisso -

A kiállítás április 2-ig tekinthető meg a Néprajzi Múzeumban

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.