helyrajzi szám

Villányi út 18.

Lokál

Az építészt 1959-ben bízták meg a kiváló fekvésű, a Feneketlen-tóra és a Gellért-hegyre is kilátást nyújtó, Villányi út–Tas vezér utcai saroktelek beépítésével. 

„Az álruhás modernizmus, midőn az üres modernista alapkompozíciót applikált építészeti elemekkel, szervetlenül díszítgetik. Ez az út építészetileg a legreakciósabb állásfoglalás, mert történelmi részletek mögé meghúzódva, lényegében művészietlen, kozmopolita épületeket eredményez” – figyelmeztetett a Magyar Építőművészet című folyóirat 1953 novemberében, hogy az építészek pedig leszűrhessék a tanulságot: az egyénieskedés, a kreativitás veszélyeket rejteget. Vélhetően így volt ezzel Malomsoky József is, aki ekkoriban tervezte a Villányi út 55–65. alatti nyolc kisebb, illetve az út túloldalán öt, nagyobb házból álló minilakótelepeket. A masszív szocreál tömbök 1954–1955-ben épültek, de Malomsoky arra nem gondolhatott, hogy pár év múlva ismét a tervezőasztalára kerül egy Villányi úti ingatlan. Arra meg különösen nem, hogy addigra jócskán megváltoznak az elvárások: az addig üresnek és öncélúnak tartott modernizmus követendő példává vált, ráadásul ugyanazok mondták ezt, akik pár évvel korábban még a romlottságát ecsetelték.

Az építészt 1959-ben bízták meg a kiváló fekvésű, a Feneketlen-tóra és a Gellért-hegyre is kilátást nyújtó, Villányi út–Tas vezér utcai saroktelek beépítésével. A lakóházat azonban nem önmagában képzelték el, mellette – egy jóval nagyobb telken – tervezték felépíteni az Építőipari Kutató Intézet irodaházát. „Az ötemeletes, 17 millió forintos költséggel létesülő irodaházban hétszázan dolgoznak majd. Itt fogják összpontosítani az eddig egymástól távol, különböző helyeken dolgozó építőipari irodákat. (…) Az irodaház mellett hatemeletes, modern, 53 lakásos lakóházat építenek teljesen új eljárással” – írta 1959. március 18-án az Esti Hírlap, bemutatva az irodaház és a lakóház makettjét is, 1961-es átadást ígérve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.