helyrajzi szám

Villányi út 18.

Lokál

Az építészt 1959-ben bízták meg a kiváló fekvésű, a Feneketlen-tóra és a Gellért-hegyre is kilátást nyújtó, Villányi út–Tas vezér utcai saroktelek beépítésével. 

„Az álruhás modernizmus, midőn az üres modernista alapkompozíciót applikált építészeti elemekkel, szervetlenül díszítgetik. Ez az út építészetileg a legreakciósabb állásfoglalás, mert történelmi részletek mögé meghúzódva, lényegében művészietlen, kozmopolita épületeket eredményez” – figyelmeztetett a Magyar Építőművészet című folyóirat 1953 novemberében, hogy az építészek pedig leszűrhessék a tanulságot: az egyénieskedés, a kreativitás veszélyeket rejteget. Vélhetően így volt ezzel Malomsoky József is, aki ekkoriban tervezte a Villányi út 55–65. alatti nyolc kisebb, illetve az út túloldalán öt, nagyobb házból álló minilakótelepeket. A masszív szocreál tömbök 1954–1955-ben épültek, de Malomsoky arra nem gondolhatott, hogy pár év múlva ismét a tervezőasztalára kerül egy Villányi úti ingatlan. Arra meg különösen nem, hogy addigra jócskán megváltoznak az elvárások: az addig üresnek és öncélúnak tartott modernizmus követendő példává vált, ráadásul ugyanazok mondták ezt, akik pár évvel korábban még a romlottságát ecsetelték.

Az építészt 1959-ben bízták meg a kiváló fekvésű, a Feneketlen-tóra és a Gellért-hegyre is kilátást nyújtó, Villányi út–Tas vezér utcai saroktelek beépítésével. A lakóházat azonban nem önmagában képzelték el, mellette – egy jóval nagyobb telken – tervezték felépíteni az Építőipari Kutató Intézet irodaházát. „Az ötemeletes, 17 millió forintos költséggel létesülő irodaházban hétszázan dolgoznak majd. Itt fogják összpontosítani az eddig egymástól távol, különböző helyeken dolgozó építőipari irodákat. (…) Az irodaház mellett hatemeletes, modern, 53 lakásos lakóházat építenek teljesen új eljárással” – írta 1959. március 18-án az Esti Hírlap, bemutatva az irodaház és a lakóház makettjét is, 1961-es átadást ígérve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.