Mindenki bekaphatja

  • Schilling Árpád
  • 2015. május 7.

Magyar termék

Hoppál Péter egy ostoba fajankó, aki semmiben sem különbözik elődeitől. Ő is pontosan úgy érzi, mint Szőcs Géza vagy L. Simon László, hogy egyrészt mindenhez ért, másrészt meg mindenki bekaphatja, ha egyszer ő a főnök, akkor kuss. Pedig Hoppál Péter nem is világhírű költő, mint Szőcs vagy L. Simon. Hoppál Péter egy tisztességes református karnagy. Mégse bír ellenállni a kísértésnek, hogy kéjesen keringőzzön a porcelánboltban.

Hoppál Péter politikai karrierje egyre meredekebben ível felfelé. Református lelkész főnökével, Balog Zoltánnal együtt szállanak a magyar kultúra romjai felett. Amihez hozzányúlnak, azonnal arannyá változik. Ha valakit okoskodónak, buta kis kekeckedőnek tartanak, annak az orrára koppintanak: látod, látod, megint úgy elbíztad magad.

Hát hogy lehet az, hogy Budapest legmenőbb kulturális intézményeit annyira se becsüli Hoppál tanár úr, hogy legalább a kurátorok által megítélt kis pénzt meghagyja nekik?

Ismeri valaki a Jurányit? 24 millióval támogatta volna a kuratórium, de ebből 5-öt elvett az Államtitkár úr. Az ország egyik legkomolyabb művészeti tehetséggondozó műhelyéről van szó, ahol tucatnyi társulat, sok száz elismert alkotóművész, több ezer innovatív néző fordul meg évente, és amelyet a semmiből hozott létre Kulcsár Viktória. Ebben az országban semmi értelme értelmesnek mutatkozni, mert úgyis felfal a szar.

Gratulálok dr. Hoppál Péternek, hogy meghozta bölcs döntéseit, és szívből kívánom, hogy gyorsan még magasabb pozícióba repüljön, hátha küldenek a helyére egy kevésbé kártékony pártkatonát.

 

(Lásd még korábbi cikkünket: Hoppál Péter jobban tudja, melyik színházat mennyivel kell támogatni – a szerk.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.