Schilling Árpád: Sex and drugs and money

  • Schilling Árpád
  • 2016. július 27.

Magyar termék

Háborognak a közösségi oldalakon a Quimby rajongói, hogyan léphettek föl ünnepelt kedvenceik Tusványoson. Kiss Tibi és barátai azzal magyarázzák a helyzetet, hogy ők egy zenei rendezvényen léptek föl, és elhatárolódnak mindenféle politikától. Igaz, hogy pár órával korábban ugyanazon a rendezvényen biztosította támogatásáról Orbán Viktor Donald Trumpot, és annak a nyugatnak a haláláról értekezett megint, amelyiknek a támogatásából kifizeti politikai támogatóit, strómanjait etc. Kiss Tibi őszintén határolódik el, mert őt a politika valóban nem érdekli. Őt a pénz érdekli. Ahogy azt a másik, sokkal korrektebb rocker, a Nemzet Csótánya az Omega felcsúti fellépése kapcsán már kifejtette, azon kívül semmi más nem számít.  Ha Kiss Tibit, a vele egy színpadon fellépő Lovasit és a többi ismert rockzenészt kizárólag az erdélyi közönséggel való találkozás érdekelte volna, akkor elmehettek volna egy rakás másik erdélyi buliba, ahogy valószínűleg el is fognak menni. Mert ők odamennek, ahova hívják, és ahol kifizetik őket.

Kiss Tibor a koncerten

Kiss Tibor a koncerten

Fotó: MTI

Emlékszem, amikor 2011. március 15-én a Milla tüntetés szervezői arra panaszkodtak, hogy egyetlen ismert rockzenészt sem tudtak elhívni fellépőnek, mert a többségük a Várban zenélt az állami ünnepségen. Idén június 11-én, amikor a Tanítanék Mozgalom próbálkozott hasonlóval, a zenekarok menedzserei határozottan mondták le a fellépést, mondván: nem vesznek részt politikai eseményen. Hát igen, se a Milla, se a Tanítanék nem fizetett semmit.

Tusványossal semmi gáz. Az esemény évek óta abból él, hogy miniszterelnökünk ott jelent be egy éppen aktuális hülyeséget, amin aztán a liberális, baloldali, független, vagy fene tudja micsoda média rágódhat hetekig. Donald Trump, haldokló Nyugat, menekülteknek álcázott terroristák stb. Aljas, kínos ostobaságok. Pár napig felkapja a nemzetközi sajtó az aktuális, habonyi bonmot-t, amely kizárólag a magyar közvélemény hergelését hivatott biztosítani, a világon senki nem számol komolyan ezekkel a marhaságokkal. Ha a republikánusok maguk határolódnak el az elnökjelöltjüktől, ha a nyugat milliárdjaiból élünk, és ha éppen a német állam nem tekinti problémának, hogy több millió bevándorlójából akad néhány ámokfutó, akkor érthető, ha Orbán beszéde sokat nem ér.

Kérdésem az, ha az MSZP rendezvényére hívnák Kiss Tibiéket, akkor is elmennének? Vagy csak a kormányzó párt számít? A magyar rock and roll annyira menő, mint egy márványkoptatott farmer és annyira bátor, mint az ablak mögül vadul vicsorgó, jóltáplált pincsi. A Quimby Forradalom címmel jelentet meg egy számot, de a kormánypárt nyári szabadegyetemén haknizik. Ennél sokkal menőbb Mick Jagger, aki megtiltja Trumpnak, hogy a számaikat használja. Ja, hogy ezt Trump leszarja? Nem probléma, az igazi rock and roll szabad. A Quimby és társai nem.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.