Barkácsbiznisz: kínos negyedévet zárt a Tesla
32932965782_7b68027e18_k.jpg

Barkácsbiznisz: kínos negyedévet zárt a Tesla

„A szemed tartsd az úton, a kezed a kormányon.”

Régi sportautókról két ok miatt érdemes olvasni. Az egyik, hogy a kézműves igényességgel összerakott, szakemberek kis csapatai által épített autók gyönyörűek. A másik pedig, hogy az ember megtanulja, hogy a kézműves gyártás egyik jellegzetessége az egymáshoz nagyon hasonló, de lényegében egyedi darabok előállítása. Vannak a Bugattinak olyan régi típusai – mert a Veyron és a Chiron már csak modern módon tervezett kocsik –, amelyekből két egyforma nem létezik.

Ha az irodalomnak hinni lehet, a kocsi ívei sem szimmetrikusak, de ezt szemre senki sem mondaná meg. A formának egyfajta poétikus tökéletessége van, lelketlenség ezt mérőszalaggal méricskélni.

false

 

Fotó: greo77

 

Oka van viszont annak, hogy a legtöbb autógyár nem kézműves módon gyárt autót. Manapság gyakrabban lehet hallani az ipar 4.0 kifejezést az autók összeszerelése kapcsán, mint a mesterember szót. A jól csengő kifejezés durván annyit jelent, hogy a gyárakat szenzorokkal szerelik fel, a gyártást a legapróbb részletekig monitorozzák, az ellátási láncokat pedig még szorosabbra húzzák. Svájci óraként működő masina lesz az üzemcsarnokból. Ehhez rendkívül sok ipari IoT – azaz internetre kötött berendezés – kell, ami ezt a területet sokkal jobb biznisszé teszi a fogyasztói IoT-nél.

false

 

Fotó: Roman Boed

 

Ezzel a gondolattal térünk vissza az autóiparhoz, és ahhoz, hogy minden környezetbarát és technokrata ember kedvence, a Tesla, miért van bajban. Elon Muskról, az elektromos autós cég vezéréről már korábban is lehetett tudni, hogy szívesen mond merész dolgokat, és utolsó vérig védi a cégét. Most viszont olyan számokat volt kénytelen kiadni a cég, amit még Musk sem tud nagyon védeni. A Tesla erre a negyedévre azt ígérte, hogy összesen 1500 autót szerel össze, a gyártókapacitást pedig heti ötezer Model 3-asra bővíti.

A 35 ezer dolláros árról induló – ami a hasznos extrákkal gyorsan 40 ezer dollár, azaz 10,6 millió forint felé szökik – autónak nem ártana, ha megindulna a gyártás. 2017. augusztusában 455 ezer előrendelés volt a kocsira, ami durván 1800 darabbal nőtt napról napra. Brit understatementnek is erős azt mondani, hogy az igényt nem követte a gyártókapacitás bővülése. A cég a harmadik negyedévben 260 darab Model 3-at tudott leszállítani. Összehasonlításképpen: a soroksári Ikea parkolójába ezernél több autónak van hely. Jelenleg az a terv, hogy a 2018-as év első negyedévére érik el a heti ötezer autós gyártási kapacitást.

false

 

Fotó: Raneko

 

A cégnek esetleg drukkolók számára még aggasztóbb hír kell legyen, hogy a Tesla által kiadott közlemény szerint a cég nevadai akkugyárának folyamatait kellett áttervezni, ez okozta a késést. Azt a cég bizonyította, hogy a szoftverfejlesztésre jellemző iteratív, frissítésekre épülő módszerrel tud autót tervezni és kis szériában gyártani. A következő nagy kérdésre viszont, hogy a cég be tudja-e indítani a sorozatgyártást, még nem tudjuk a választ. Vicces mellékszál, hogy a Tesla a napokban rúgott ki 300 munkást – azaz negyvennel többet, mint amennyi Model 3-at legyártottak – teljesítményproblémákra hivatkozva.

Nagy baj nincsen. 2017 harmadik negyedévében úgy égetett el a cég egymilliárd dollárt, hogy a piacnak lényegében a szeme sem rezzent. (Ez sorozatban a harmadik veszteséges negyedéve.) Esett ugyan a részvény árfolyama, de még mindig bőven a kibocsátási ár felett kereskednek a Teslával. Érdekes lesz azonban nézni, hogy az eddigi műhelyt le tudják-e cserélni üzemre. Vagy hogy a sztori azzal ér-e véget, hogy egy hagyományos gyártó partnereként tanulja meg a cég, hogyan kell ipari szereplőként működni.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

Figyelmébe ajánljuk

Európa hálás lehet Trumpnak

Az öreg kontinens eddig drámai helyzetekben bizonyította tettrekészségét és vállalt történelmi szerepet abban, hogy többé ne váljon világháború terepévé. Az eddig az Egyesült Államokkal közösen vitt szerepben a jelek szerint most egyedül maradt, de ismét tanúbizonyságát kész adni annak, hogy felismerte felelősségét.