Barkácsbiznisz: kínos negyedévet zárt a Tesla
32932965782_7b68027e18_k.jpg

Barkácsbiznisz: kínos negyedévet zárt a Tesla

„A szemed tartsd az úton, a kezed a kormányon.”

Régi sportautókról két ok miatt érdemes olvasni. Az egyik, hogy a kézműves igényességgel összerakott, szakemberek kis csapatai által épített autók gyönyörűek. A másik pedig, hogy az ember megtanulja, hogy a kézműves gyártás egyik jellegzetessége az egymáshoz nagyon hasonló, de lényegében egyedi darabok előállítása. Vannak a Bugattinak olyan régi típusai – mert a Veyron és a Chiron már csak modern módon tervezett kocsik –, amelyekből két egyforma nem létezik.

Ha az irodalomnak hinni lehet, a kocsi ívei sem szimmetrikusak, de ezt szemre senki sem mondaná meg. A formának egyfajta poétikus tökéletessége van, lelketlenség ezt mérőszalaggal méricskélni.

false

 

Fotó: greo77

 

Oka van viszont annak, hogy a legtöbb autógyár nem kézműves módon gyárt autót. Manapság gyakrabban lehet hallani az ipar 4.0 kifejezést az autók összeszerelése kapcsán, mint a mesterember szót. A jól csengő kifejezés durván annyit jelent, hogy a gyárakat szenzorokkal szerelik fel, a gyártást a legapróbb részletekig monitorozzák, az ellátási láncokat pedig még szorosabbra húzzák. Svájci óraként működő masina lesz az üzemcsarnokból. Ehhez rendkívül sok ipari IoT – azaz internetre kötött berendezés – kell, ami ezt a területet sokkal jobb biznisszé teszi a fogyasztói IoT-nél.

false

 

Fotó: Roman Boed

 

Ezzel a gondolattal térünk vissza az autóiparhoz, és ahhoz, hogy minden környezetbarát és technokrata ember kedvence, a Tesla, miért van bajban. Elon Muskról, az elektromos autós cég vezéréről már korábban is lehetett tudni, hogy szívesen mond merész dolgokat, és utolsó vérig védi a cégét. Most viszont olyan számokat volt kénytelen kiadni a cég, amit még Musk sem tud nagyon védeni. A Tesla erre a negyedévre azt ígérte, hogy összesen 1500 autót szerel össze, a gyártókapacitást pedig heti ötezer Model 3-asra bővíti.

A 35 ezer dolláros árról induló – ami a hasznos extrákkal gyorsan 40 ezer dollár, azaz 10,6 millió forint felé szökik – autónak nem ártana, ha megindulna a gyártás. 2017. augusztusában 455 ezer előrendelés volt a kocsira, ami durván 1800 darabbal nőtt napról napra. Brit understatementnek is erős azt mondani, hogy az igényt nem követte a gyártókapacitás bővülése. A cég a harmadik negyedévben 260 darab Model 3-at tudott leszállítani. Összehasonlításképpen: a soroksári Ikea parkolójába ezernél több autónak van hely. Jelenleg az a terv, hogy a 2018-as év első negyedévére érik el a heti ötezer autós gyártási kapacitást.

false

 

Fotó: Raneko

 

A cégnek esetleg drukkolók számára még aggasztóbb hír kell legyen, hogy a Tesla által kiadott közlemény szerint a cég nevadai akkugyárának folyamatait kellett áttervezni, ez okozta a késést. Azt a cég bizonyította, hogy a szoftverfejlesztésre jellemző iteratív, frissítésekre épülő módszerrel tud autót tervezni és kis szériában gyártani. A következő nagy kérdésre viszont, hogy a cég be tudja-e indítani a sorozatgyártást, még nem tudjuk a választ. Vicces mellékszál, hogy a Tesla a napokban rúgott ki 300 munkást – azaz negyvennel többet, mint amennyi Model 3-at legyártottak – teljesítményproblémákra hivatkozva.

Nagy baj nincsen. 2017 harmadik negyedévében úgy égetett el a cég egymilliárd dollárt, hogy a piacnak lényegében a szeme sem rezzent. (Ez sorozatban a harmadik veszteséges negyedéve.) Esett ugyan a részvény árfolyama, de még mindig bőven a kibocsátási ár felett kereskednek a Teslával. Érdekes lesz azonban nézni, hogy az eddigi műhelyt le tudják-e cserélni üzemre. Vagy hogy a sztori azzal ér-e véget, hogy egy hagyományos gyártó partnereként tanulja meg a cég, hogyan kell ipari szereplőként működni.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.