Barkácsbiznisz: kínos negyedévet zárt a Tesla
32932965782_7b68027e18_k.jpg

Barkácsbiznisz: kínos negyedévet zárt a Tesla

„A szemed tartsd az úton, a kezed a kormányon.”

Régi sportautókról két ok miatt érdemes olvasni. Az egyik, hogy a kézműves igényességgel összerakott, szakemberek kis csapatai által épített autók gyönyörűek. A másik pedig, hogy az ember megtanulja, hogy a kézműves gyártás egyik jellegzetessége az egymáshoz nagyon hasonló, de lényegében egyedi darabok előállítása. Vannak a Bugattinak olyan régi típusai – mert a Veyron és a Chiron már csak modern módon tervezett kocsik –, amelyekből két egyforma nem létezik.

Ha az irodalomnak hinni lehet, a kocsi ívei sem szimmetrikusak, de ezt szemre senki sem mondaná meg. A formának egyfajta poétikus tökéletessége van, lelketlenség ezt mérőszalaggal méricskélni.

false

 

Fotó: greo77

 

Oka van viszont annak, hogy a legtöbb autógyár nem kézműves módon gyárt autót. Manapság gyakrabban lehet hallani az ipar 4.0 kifejezést az autók összeszerelése kapcsán, mint a mesterember szót. A jól csengő kifejezés durván annyit jelent, hogy a gyárakat szenzorokkal szerelik fel, a gyártást a legapróbb részletekig monitorozzák, az ellátási láncokat pedig még szorosabbra húzzák. Svájci óraként működő masina lesz az üzemcsarnokból. Ehhez rendkívül sok ipari IoT – azaz internetre kötött berendezés – kell, ami ezt a területet sokkal jobb biznisszé teszi a fogyasztói IoT-nél.

false

 

Fotó: Roman Boed

 

Ezzel a gondolattal térünk vissza az autóiparhoz, és ahhoz, hogy minden környezetbarát és technokrata ember kedvence, a Tesla, miért van bajban. Elon Muskról, az elektromos autós cég vezéréről már korábban is lehetett tudni, hogy szívesen mond merész dolgokat, és utolsó vérig védi a cégét. Most viszont olyan számokat volt kénytelen kiadni a cég, amit még Musk sem tud nagyon védeni. A Tesla erre a negyedévre azt ígérte, hogy összesen 1500 autót szerel össze, a gyártókapacitást pedig heti ötezer Model 3-asra bővíti.

A 35 ezer dolláros árról induló – ami a hasznos extrákkal gyorsan 40 ezer dollár, azaz 10,6 millió forint felé szökik – autónak nem ártana, ha megindulna a gyártás. 2017. augusztusában 455 ezer előrendelés volt a kocsira, ami durván 1800 darabbal nőtt napról napra. Brit understatementnek is erős azt mondani, hogy az igényt nem követte a gyártókapacitás bővülése. A cég a harmadik negyedévben 260 darab Model 3-at tudott leszállítani. Összehasonlításképpen: a soroksári Ikea parkolójába ezernél több autónak van hely. Jelenleg az a terv, hogy a 2018-as év első negyedévére érik el a heti ötezer autós gyártási kapacitást.

false

 

Fotó: Raneko

 

A cégnek esetleg drukkolók számára még aggasztóbb hír kell legyen, hogy a Tesla által kiadott közlemény szerint a cég nevadai akkugyárának folyamatait kellett áttervezni, ez okozta a késést. Azt a cég bizonyította, hogy a szoftverfejlesztésre jellemző iteratív, frissítésekre épülő módszerrel tud autót tervezni és kis szériában gyártani. A következő nagy kérdésre viszont, hogy a cég be tudja-e indítani a sorozatgyártást, még nem tudjuk a választ. Vicces mellékszál, hogy a Tesla a napokban rúgott ki 300 munkást – azaz negyvennel többet, mint amennyi Model 3-at legyártottak – teljesítményproblémákra hivatkozva.

Nagy baj nincsen. 2017 harmadik negyedévében úgy égetett el a cég egymilliárd dollárt, hogy a piacnak lényegében a szeme sem rezzent. (Ez sorozatban a harmadik veszteséges negyedéve.) Esett ugyan a részvény árfolyama, de még mindig bőven a kibocsátási ár felett kereskednek a Teslával. Érdekes lesz azonban nézni, hogy az eddigi műhelyt le tudják-e cserélni üzemre. Vagy hogy a sztori azzal ér-e véget, hogy egy hagyományos gyártó partnereként tanulja meg a cég, hogyan kell ipari szereplőként működni.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.