Régi sportautókról két ok miatt érdemes olvasni. Az egyik, hogy a kézműves igényességgel összerakott, szakemberek kis csapatai által épített autók gyönyörűek. A másik pedig, hogy az ember megtanulja, hogy a kézműves gyártás egyik jellegzetessége az egymáshoz nagyon hasonló, de lényegében egyedi darabok előállítása. Vannak a Bugattinak olyan régi típusai – mert a Veyron és a Chiron már csak modern módon tervezett kocsik –, amelyekből két egyforma nem létezik.
Ha az irodalomnak hinni lehet, a kocsi ívei sem szimmetrikusak, de ezt szemre senki sem mondaná meg. A formának egyfajta poétikus tökéletessége van, lelketlenség ezt mérőszalaggal méricskélni.
|
Oka van viszont annak, hogy a legtöbb autógyár nem kézműves módon gyárt autót. Manapság gyakrabban lehet hallani az ipar 4.0 kifejezést az autók összeszerelése kapcsán, mint a mesterember szót. A jól csengő kifejezés durván annyit jelent, hogy a gyárakat szenzorokkal szerelik fel, a gyártást a legapróbb részletekig monitorozzák, az ellátási láncokat pedig még szorosabbra húzzák. Svájci óraként működő masina lesz az üzemcsarnokból. Ehhez rendkívül sok ipari IoT – azaz internetre kötött berendezés – kell, ami ezt a területet sokkal jobb biznisszé teszi a fogyasztói IoT-nél.
|
Ezzel a gondolattal térünk vissza az autóiparhoz, és ahhoz, hogy minden környezetbarát és technokrata ember kedvence, a Tesla, miért van bajban. Elon Muskról, az elektromos autós cég vezéréről már korábban is lehetett tudni, hogy szívesen mond merész dolgokat, és utolsó vérig védi a cégét. Most viszont olyan számokat volt kénytelen kiadni a cég, amit még Musk sem tud nagyon védeni. A Tesla erre a negyedévre azt ígérte, hogy összesen 1500 autót szerel össze, a gyártókapacitást pedig heti ötezer Model 3-asra bővíti.
A 35 ezer dolláros árról induló – ami a hasznos extrákkal gyorsan 40 ezer dollár, azaz 10,6 millió forint felé szökik – autónak nem ártana, ha megindulna a gyártás. 2017. augusztusában 455 ezer előrendelés volt a kocsira, ami durván 1800 darabbal nőtt napról napra. Brit understatementnek is erős azt mondani, hogy az igényt nem követte a gyártókapacitás bővülése. A cég a harmadik negyedévben 260 darab Model 3-at tudott leszállítani. Összehasonlításképpen: a soroksári Ikea parkolójába ezernél több autónak van hely. Jelenleg az a terv, hogy a 2018-as év első negyedévére érik el a heti ötezer autós gyártási kapacitást.
|
A cégnek esetleg drukkolók számára még aggasztóbb hír kell legyen, hogy a Tesla által kiadott közlemény szerint a cég nevadai akkugyárának folyamatait kellett áttervezni, ez okozta a késést. Azt a cég bizonyította, hogy a szoftverfejlesztésre jellemző iteratív, frissítésekre épülő módszerrel tud autót tervezni és kis szériában gyártani. A következő nagy kérdésre viszont, hogy a cég be tudja-e indítani a sorozatgyártást, még nem tudjuk a választ. Vicces mellékszál, hogy a Tesla a napokban rúgott ki 300 munkást – azaz negyvennel többet, mint amennyi Model 3-at legyártottak – teljesítményproblémákra hivatkozva.
Nagy baj nincsen. 2017 harmadik negyedévében úgy égetett el a cég egymilliárd dollárt, hogy a piacnak lényegében a szeme sem rezzent. (Ez sorozatban a harmadik veszteséges negyedéve.) Esett ugyan a részvény árfolyama, de még mindig bőven a kibocsátási ár felett kereskednek a Teslával. Érdekes lesz azonban nézni, hogy az eddigi műhelyt le tudják-e cserélni üzemre. Vagy hogy a sztori azzal ér-e véget, hogy egy hagyományos gyártó partnereként tanulja meg a cég, hogyan kell ipari szereplőként működni.
Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!
Másvalaki problémája – Magyar Narancs
Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.