Mit keresnek a modern felfedezők?
19636267381_c1a435a57d_k.jpg

Mit keresnek a modern felfedezők?

A 21. század egyik nagy felfedezése, hogy az infrastruktúra körbevesz minket, és felderíthető. A mobil nem is annyira mobil, és a mögötte lévő fizikai valóság különösen izgalmas.

A tech egyik nagy trükkje, hogy rendkívül helyhez kötődő műfaj. Lehet, hogy valami drót nélkülinek tűnik, de ha kicsit távolabbról nézzük a dolgokat, egyből föld alá temetett optikai kábeleket, nagyon is fizikai szerverfarmokat és a világ egy meghatározható pontján dolgozó informatikusokat találunk. Még a végtelen szabadságot, a bárhol végezhető munkát jelképező mobiltelefon is úgy működik, hogy csak a készülék és a legközelebbi bázisállomás között zajlik rádión a forgalom: a rendszer gerince kábel.

A cloud computingról, azaz a felhőről pedig körbe jár a vicc, hogy az valójában „más emberek számítógépe”. Az állítás ugyan nem írja le a felhő mibenlétét pontosan, de nem is teljes hülyeség. És ami még fontosabb, annak ellenére, hogy nem túl jó poén, lehetőséget ad nekünk arra, hogy infrastruktúrapornóról beszéljünk!

false

 

Fotó: Szedlák Ádám

A 21. század egyik nagy felfedezése, hogy az infrastruktúra körbevesz minket, és felderíthető. Van esztétizált verziója, amely a nagy földrajzi felfedezéseket izgalmát teszi újraélhetővé. Ez a városi felfedezés (urbex), amelyről a Műút folyóirat Dűlő című különszámában jelent meg egy fontos alapszöveg. Van kritikusabb, világmagyarázati igénnyel élő ága is, ilyen például az a fajta ellátásilánc-újságírás, amelyet Tim Maughan vagy az Unknown Fields nomád dizájniroda művel.

Az ellátási láncok létezése ugyan nem újdonság, a feszesebbé válásuk – az ipar 4.0-t illik emlegetni a témában, ha okosnak akarunk tűnni – viszont kortárs jelenség. A mobiltelefon például nem olyan termék, amire rá lehet mutatni, és kijelenteni, hogy Kínában készül – még ha többnyire ott is. Valahol bányásznak hozzá ritkaföldfémeket, máshol készül a memóriachip, egy harmadik helyen a kijelző, a negyediken tervezik, további helyeken pedig programozzák vagy legalább módosítják a Google által készített Android rendszer kódját. Amint pedig mindez kész van, egy másik globális rendszer kezébe kerül a termék: a szállításéba.


És végül természetesen vannak a virtuális terek. A hétvége egy részét egy lerobbant amerikai erőműben töltöttem az Infra című videojátékban. A három sorban ismertethető sztori szerint a város építési ellenőrzésével foglalkozó iroda egyik alkalmazottja vagyunk, akinek az a feladata, hogy a véglegesen elhanyagolt infrastruktúrát felmérje. A nekünk leosztott épületek természetesen nehezen bejárhatók. Leszakadt felüljárok, elkallódott kulcsok, zárlatos elektromos ajtók miatt kényszerülünk kerülőket tenni. A hibákat fotón dokumentáljuk, a zárlatokat áthidaljuk, és közben szétszórt dokumentumokból próbáljuk meg összelegózni, miért zuhant össze a játék helyszínét adó fiktív európai város ipara. Hiába játék, a hajtóerő ugyanaz: valamit megérteni a világ működéséből.

Természetesen az sem egyértelmű, hogy attól, hogy tudjuk melyik konténerhajón kinek a telefonja utazik, vagy hogy honnan származik az iPhone-okban felhasznált koltán, valóban közelebb kerülünk-e a világ ismeretéhez. Ingrid Burrington New Yorkról szóló rövid könyve (Networks of New York) azt igazolja, hogy a válasz legalább részben igen. A telekommunikációs vállalatok aszfaltra fújt jelzéseinek értelmezése gyorsan átcsap infrastruktúratörténetbe, mert a csatornafedelek tartósabbak, mint a cégek, amelyek kihelyezték őket. Budapesten is lehet még találni Királyi Távbeszélőhálózat feliratot, csak a lábunk elé kell nézni. A történelemlecke után pedig a kortárs megfigyelési infrastruktúra és a lassan összebútorozó rendőrség és biztonsági szolgálatok lakta épületek azonosítása lesz a könyv témája. Ezek pedig túlmutatnak az urbanizmuson, túl a felfedezésen. Ez már politika.

Másvalaki Problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki Problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.