Mit keresnek a modern felfedezők?
19636267381_c1a435a57d_k.jpg

Mit keresnek a modern felfedezők?

A 21. század egyik nagy felfedezése, hogy az infrastruktúra körbevesz minket, és felderíthető. A mobil nem is annyira mobil, és a mögötte lévő fizikai valóság különösen izgalmas.

A tech egyik nagy trükkje, hogy rendkívül helyhez kötődő műfaj. Lehet, hogy valami drót nélkülinek tűnik, de ha kicsit távolabbról nézzük a dolgokat, egyből föld alá temetett optikai kábeleket, nagyon is fizikai szerverfarmokat és a világ egy meghatározható pontján dolgozó informatikusokat találunk. Még a végtelen szabadságot, a bárhol végezhető munkát jelképező mobiltelefon is úgy működik, hogy csak a készülék és a legközelebbi bázisállomás között zajlik rádión a forgalom: a rendszer gerince kábel.

A cloud computingról, azaz a felhőről pedig körbe jár a vicc, hogy az valójában „más emberek számítógépe”. Az állítás ugyan nem írja le a felhő mibenlétét pontosan, de nem is teljes hülyeség. És ami még fontosabb, annak ellenére, hogy nem túl jó poén, lehetőséget ad nekünk arra, hogy infrastruktúrapornóról beszéljünk!

false

 

Fotó: Szedlák Ádám

A 21. század egyik nagy felfedezése, hogy az infrastruktúra körbevesz minket, és felderíthető. Van esztétizált verziója, amely a nagy földrajzi felfedezéseket izgalmát teszi újraélhetővé. Ez a városi felfedezés (urbex), amelyről a Műút folyóirat Dűlő című különszámában jelent meg egy fontos alapszöveg. Van kritikusabb, világmagyarázati igénnyel élő ága is, ilyen például az a fajta ellátásilánc-újságírás, amelyet Tim Maughan vagy az Unknown Fields nomád dizájniroda művel.

Az ellátási láncok létezése ugyan nem újdonság, a feszesebbé válásuk – az ipar 4.0-t illik emlegetni a témában, ha okosnak akarunk tűnni – viszont kortárs jelenség. A mobiltelefon például nem olyan termék, amire rá lehet mutatni, és kijelenteni, hogy Kínában készül – még ha többnyire ott is. Valahol bányásznak hozzá ritkaföldfémeket, máshol készül a memóriachip, egy harmadik helyen a kijelző, a negyediken tervezik, további helyeken pedig programozzák vagy legalább módosítják a Google által készített Android rendszer kódját. Amint pedig mindez kész van, egy másik globális rendszer kezébe kerül a termék: a szállításéba.


És végül természetesen vannak a virtuális terek. A hétvége egy részét egy lerobbant amerikai erőműben töltöttem az Infra című videojátékban. A három sorban ismertethető sztori szerint a város építési ellenőrzésével foglalkozó iroda egyik alkalmazottja vagyunk, akinek az a feladata, hogy a véglegesen elhanyagolt infrastruktúrát felmérje. A nekünk leosztott épületek természetesen nehezen bejárhatók. Leszakadt felüljárok, elkallódott kulcsok, zárlatos elektromos ajtók miatt kényszerülünk kerülőket tenni. A hibákat fotón dokumentáljuk, a zárlatokat áthidaljuk, és közben szétszórt dokumentumokból próbáljuk meg összelegózni, miért zuhant össze a játék helyszínét adó fiktív európai város ipara. Hiába játék, a hajtóerő ugyanaz: valamit megérteni a világ működéséből.

Természetesen az sem egyértelmű, hogy attól, hogy tudjuk melyik konténerhajón kinek a telefonja utazik, vagy hogy honnan származik az iPhone-okban felhasznált koltán, valóban közelebb kerülünk-e a világ ismeretéhez. Ingrid Burrington New Yorkról szóló rövid könyve (Networks of New York) azt igazolja, hogy a válasz legalább részben igen. A telekommunikációs vállalatok aszfaltra fújt jelzéseinek értelmezése gyorsan átcsap infrastruktúratörténetbe, mert a csatornafedelek tartósabbak, mint a cégek, amelyek kihelyezték őket. Budapesten is lehet még találni Királyi Távbeszélőhálózat feliratot, csak a lábunk elé kell nézni. A történelemlecke után pedig a kortárs megfigyelési infrastruktúra és a lassan összebútorozó rendőrség és biztonsági szolgálatok lakta épületek azonosítása lesz a könyv témája. Ezek pedig túlmutatnak az urbanizmuson, túl a felfedezésen. Ez már politika.

Másvalaki Problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki Problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.