Mit keresnek a modern felfedezők?
19636267381_c1a435a57d_k.jpg

Mit keresnek a modern felfedezők?

A 21. század egyik nagy felfedezése, hogy az infrastruktúra körbevesz minket, és felderíthető. A mobil nem is annyira mobil, és a mögötte lévő fizikai valóság különösen izgalmas.

A tech egyik nagy trükkje, hogy rendkívül helyhez kötődő műfaj. Lehet, hogy valami drót nélkülinek tűnik, de ha kicsit távolabbról nézzük a dolgokat, egyből föld alá temetett optikai kábeleket, nagyon is fizikai szerverfarmokat és a világ egy meghatározható pontján dolgozó informatikusokat találunk. Még a végtelen szabadságot, a bárhol végezhető munkát jelképező mobiltelefon is úgy működik, hogy csak a készülék és a legközelebbi bázisállomás között zajlik rádión a forgalom: a rendszer gerince kábel.

A cloud computingról, azaz a felhőről pedig körbe jár a vicc, hogy az valójában „más emberek számítógépe”. Az állítás ugyan nem írja le a felhő mibenlétét pontosan, de nem is teljes hülyeség. És ami még fontosabb, annak ellenére, hogy nem túl jó poén, lehetőséget ad nekünk arra, hogy infrastruktúrapornóról beszéljünk!

false

 

Fotó: Szedlák Ádám

A 21. század egyik nagy felfedezése, hogy az infrastruktúra körbevesz minket, és felderíthető. Van esztétizált verziója, amely a nagy földrajzi felfedezéseket izgalmát teszi újraélhetővé. Ez a városi felfedezés (urbex), amelyről a Műút folyóirat Dűlő című különszámában jelent meg egy fontos alapszöveg. Van kritikusabb, világmagyarázati igénnyel élő ága is, ilyen például az a fajta ellátásilánc-újságírás, amelyet Tim Maughan vagy az Unknown Fields nomád dizájniroda művel.

Az ellátási láncok létezése ugyan nem újdonság, a feszesebbé válásuk – az ipar 4.0-t illik emlegetni a témában, ha okosnak akarunk tűnni – viszont kortárs jelenség. A mobiltelefon például nem olyan termék, amire rá lehet mutatni, és kijelenteni, hogy Kínában készül – még ha többnyire ott is. Valahol bányásznak hozzá ritkaföldfémeket, máshol készül a memóriachip, egy harmadik helyen a kijelző, a negyediken tervezik, további helyeken pedig programozzák vagy legalább módosítják a Google által készített Android rendszer kódját. Amint pedig mindez kész van, egy másik globális rendszer kezébe kerül a termék: a szállításéba.


És végül természetesen vannak a virtuális terek. A hétvége egy részét egy lerobbant amerikai erőműben töltöttem az Infra című videojátékban. A három sorban ismertethető sztori szerint a város építési ellenőrzésével foglalkozó iroda egyik alkalmazottja vagyunk, akinek az a feladata, hogy a véglegesen elhanyagolt infrastruktúrát felmérje. A nekünk leosztott épületek természetesen nehezen bejárhatók. Leszakadt felüljárok, elkallódott kulcsok, zárlatos elektromos ajtók miatt kényszerülünk kerülőket tenni. A hibákat fotón dokumentáljuk, a zárlatokat áthidaljuk, és közben szétszórt dokumentumokból próbáljuk meg összelegózni, miért zuhant össze a játék helyszínét adó fiktív európai város ipara. Hiába játék, a hajtóerő ugyanaz: valamit megérteni a világ működéséből.

Természetesen az sem egyértelmű, hogy attól, hogy tudjuk melyik konténerhajón kinek a telefonja utazik, vagy hogy honnan származik az iPhone-okban felhasznált koltán, valóban közelebb kerülünk-e a világ ismeretéhez. Ingrid Burrington New Yorkról szóló rövid könyve (Networks of New York) azt igazolja, hogy a válasz legalább részben igen. A telekommunikációs vállalatok aszfaltra fújt jelzéseinek értelmezése gyorsan átcsap infrastruktúratörténetbe, mert a csatornafedelek tartósabbak, mint a cégek, amelyek kihelyezték őket. Budapesten is lehet még találni Királyi Távbeszélőhálózat feliratot, csak a lábunk elé kell nézni. A történelemlecke után pedig a kortárs megfigyelési infrastruktúra és a lassan összebútorozó rendőrség és biztonsági szolgálatok lakta épületek azonosítása lesz a könyv témája. Ezek pedig túlmutatnak az urbanizmuson, túl a felfedezésen. Ez már politika.

Másvalaki Problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki Problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.