Alexandra falcol

  • Babarczy Eszter
  • 2015. június 19.

Mentemben

Az egy hete eltűnt kamaszlányról megtudjuk, hogy karján vágások hegei látszanak, a combján egy friss vágás van.

Alexandra falcolt. Bárhol van is most, a kétségbeesést, a dühöt, az ürességérzést vitte magával. „Hogy érezzek valamit”, mondja az egyik sorstársam. „Hogy tegyem valahová a haragot”, mondja a másik. „Muszáj, ha valami rossz történik, mindig muszáj megvágnom magam.”

Egyszerre rémületes és szánnivaló a falcoló, pedig csak küzd a maga módján. Nem találja még a felnőttek technikáit; a hosszú futást, a nyugtatót, a házastársi veszekedést, a „veszek-magamnak-valami-drágát” érzést. Vagy a vágást hasznosító technikákat, amelyeket én használtam életemben: a radikális hajvágást, a szemölcsök kivágását kisollóval a karomból vagy az arcomról, csupa hasznos, konstruktív vagdosást, amelyeket, ha fodrász vagy sebész végzi, szentesített a társadalom. A kert vad lekaszabolását, amelyből aztán újraéled szebben.

A falcoló nem ilyen kreatív, de könnyebb érteni a nyelvét, ha érti valaki ezt a nyelvet. Ha nem rémül halálra tőle, annyira, hogy elnémul, és az elnémulásán aztán megharagszik, mert haragudni, ha tehetetlen vagy, éppoly természetes, mint végső fásultságba süllyedni.

Alexandra egy faluban lakik – vajon miféle segítséget kapott?

Talán megtalálta a többi falcolót az interneten. Nagyon valószínű. Talán lefotózta a karját, és mint a nap önarcképét, megőrizte vagy feltöltötte. Talán büszke volt, amikor előbújt az első vércsepp, vagy csak megkönnyebbült. Talán akarta, hogy lássák, talán nem.

Ilyen titkokkal élünk. Ha van heged, régről, egy másik érzelmi korból, a bőrödön vagy másutt, mersz-e beszélni róla?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.