Bátorság

  • Babarczy Eszter
  • 2015. május 29.

Mentemben

Samya mellettem ül a konferencián. Ha rosszul ejtik a nevét, csak mosolyog, ha jól, kedvesen bólint. Amikor szót kér, precízen fogalmaz, és megaláznám, ha azt mondanám, az angolja kitűnő. A férfiak maguk elé néznek, amikor beszél, már a saját mondataikat formálgatják. Törökország nem érdekli a férfiakat; engem érdekel.

Szünetekben szívesen üldögélünk együtt. A migrációra azért specializálódott, mert az viszonylag politikamentes téma volt. Nem félsz? – kérdezem. Óvatosnak kell lenni – mondja. – Nem beszélhetünk akármit. Értened kell, a társadalom nagy része támogatja Erdoğant és az iszlám nacionalizmusát. Értened kell, így mondja, faktum. Most ilyen az ország.

Úgy becsülöm, Samya harminc körül jár. A ma esti vacsorán sötétzöld selyemblúz van rajta. Elegáns, de nincs benne semmi kacérság.

Nem hord kendőt.

Zavartan próbálom felidézni, hányszor volt szó a kereszténységről az elmúlt két órában. Samya nem keresztény. Én sem vagyok nagyon keresztény, zsidó még annyira sem, de valamilyen más értelemben mégis keresztény vagyok. Samya nem. Ő másik halmazban jött a világra. Megszületik, és puff, muszlim. Vajon zavarja?

Én is muszlim vagyok, azt mondanám, mondja. Néha elmegyek egy mecsetbe, szép is tud lenni. Kendőt nem hordok; mi a férjemmel máshogy gondolkodunk.

A gyereknek már megtaláltam az angol általánost, mert a török iskolákban túl nagy Erdoğan hatalma. Többet nem akarok. Törökországban egy gyerekkel lehetsz még modern nő, kettővel már nehéz.

Sosem akartál elmenni? – kérdezem. Nem. Akkor ki maradna itt? Ki képviselné, amit én képviselek? Nem csak az Törökország, ami Erdoğan.

Megölel, amikor búcsúzunk. Testvérek vagyunk, összeesküvők, kozmopolita rémek.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”