Bátorság

  • Babarczy Eszter
  • 2015. május 29.

Mentemben

Samya mellettem ül a konferencián. Ha rosszul ejtik a nevét, csak mosolyog, ha jól, kedvesen bólint. Amikor szót kér, precízen fogalmaz, és megaláznám, ha azt mondanám, az angolja kitűnő. A férfiak maguk elé néznek, amikor beszél, már a saját mondataikat formálgatják. Törökország nem érdekli a férfiakat; engem érdekel.

Szünetekben szívesen üldögélünk együtt. A migrációra azért specializálódott, mert az viszonylag politikamentes téma volt. Nem félsz? – kérdezem. Óvatosnak kell lenni – mondja. – Nem beszélhetünk akármit. Értened kell, a társadalom nagy része támogatja Erdoğant és az iszlám nacionalizmusát. Értened kell, így mondja, faktum. Most ilyen az ország.

Úgy becsülöm, Samya harminc körül jár. A ma esti vacsorán sötétzöld selyemblúz van rajta. Elegáns, de nincs benne semmi kacérság.

Nem hord kendőt.

Zavartan próbálom felidézni, hányszor volt szó a kereszténységről az elmúlt két órában. Samya nem keresztény. Én sem vagyok nagyon keresztény, zsidó még annyira sem, de valamilyen más értelemben mégis keresztény vagyok. Samya nem. Ő másik halmazban jött a világra. Megszületik, és puff, muszlim. Vajon zavarja?

Én is muszlim vagyok, azt mondanám, mondja. Néha elmegyek egy mecsetbe, szép is tud lenni. Kendőt nem hordok; mi a férjemmel máshogy gondolkodunk.

A gyereknek már megtaláltam az angol általánost, mert a török iskolákban túl nagy Erdoğan hatalma. Többet nem akarok. Törökországban egy gyerekkel lehetsz még modern nő, kettővel már nehéz.

Sosem akartál elmenni? – kérdezem. Nem. Akkor ki maradna itt? Ki képviselné, amit én képviselek? Nem csak az Törökország, ami Erdoğan.

Megölel, amikor búcsúzunk. Testvérek vagyunk, összeesküvők, kozmopolita rémek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.