Van saját sztalkered?

  • Babarczy Eszter
  • 2015. május 12.

Mentemben

Van saját sztalkered?

Árnyékod? Ember, aki vadászik rád?

Ember, aki azt írja neked, hogy takarodj a konyhába?

Hogy pinaszagú vagy?

Aki tudja, hol laksz, tudja, hol írsz, aki mindig megtalál?

Aki éveken át kitart?

Aki nem késsel jön, de géppuskával, hogy meneküljön mindenki más is?

Aki gyűlöl, mert szeret, és nem bírja abbahagyni?

Akinek olyan vagy, mint egy betegség?

Téboly?

Fétis?

Ilyen érzés:

Tehetetlen vagy, mert a vadászat szenvedély.

Nem ember vagy, hanem levadászandó állat.

Nem győzheted meg, mert a vadászat az élete.

Nem segíthetsz neki, mert a vadászat az élete.

Nem tudsz nevetni, mert tíz év után a legviccesebb sztalker sem vicces már.

Menekülsz.

De nem panaszkodom, mert nekem szerencsém van.

A sztalkerem nem volt szeretőm, aki meg akar ölni.

Nem sértett munkatársam, aki bosszút akar állni.

Nem a férjem, aki üt, amikor részeg.

Nem nagybácsim, aki hozzám dörgöli magát, ha más nincs a szobában.

Az én sztalkerem nem tud hozzám érni.

Ezért most azokra gondolok, akik hiába menekülnek, akik nem tudják lecsukni a gép fedelét, hogy láthatatlanná váljanak.

Akikre nem virtuálisan vadásznak.

Ti is gondoljatok rájuk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.